ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع هزاران نفر در شهرکرد در اعتراض به طرح انتقال آب

هزاران تن در شهرکرد در اعتراض به یک طرح انتقال آب تظاهرات کردند. معترضان، طرح را باعث کویری شدن استان خود می‌دانند. احتمال استیضاح وزیر نیرو نیز قوت گرفته است.

هزاران نفر در شهرکرد، مرکز استان چهار محال و بختیاری، در اعتراض به یک طرح انتقال آب دست به تظاهرات زدند.

هزاران نفر در شهرکرد در اعتراض به انتقال آب از این استان تجمع کردند

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در این تجمع گسترده که روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه و از مقابل بازار اصلی شهر آغاز شد، مردم معترض تا مقابل استانداری حرکت کرده و خواستار توقف فوری طرح‌های انتقال آب از این استان  به نام «تونل بهشت آباد» و «تونل گلاب» شدند.

در این طرح‌ها که در حال تکمیل شدن است، آب از سرچشمه‌های آن در استان چهار محال و بختیاری به استان اصفهان و نقاط دیگر منتقل خواهد شد.

معترضان این طرح را باعث نابودی منابع آبی، محیط زیست و کشاورزی در استان چهار محال و بختیاری می‌دانند. برخی منابع غیر رسمی شمار تظاهرکنندگان را بیش از ۲۵ هزار نفر برآورد کرده‌اند.

به گزارش روزنامه«شرق»  برخی شعارها عبارت بود از: «تونل باید تخریب بشه»، «ای تونل گلابی هرگز نبینی آبی»، «چهار محال، خوزستان، اتحاد اتحاد».

در فیلم‌‌های منتشر شده از این تجمع روی شبکه‌های اجتماعی، تعدادی از معترضان از امکان توسل به خشونت نیز در شعارهای خود استفاده کرده و می‌گویند: «وای اگر چهار محال دست به برنو (تفنگ) شود».

در این تظاهرات بزرگ نمایندگان استان چهار محال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

سعید زمانیان، نماینده شهرکرد، که برای معترضان سخنرانی می‌کرد گفت:«مردم این استان از تمام شهرستان‌ها امروز در این مکان گردهم آمده‌اند تا مراتب اعتراض خود را به حفر تونل نشان داده و به دنبال احقاق حقوق خود باشند».

به گزارش «خبر آن‌لاین» او با بیان اینکه ما با انتقال آب مازاد این استان به استان‌های مجاور مشکلی نداریم گفت: «مخالفت شدید ما با احداث تونل بهشت‌آباد با طول ۶۵ کیلومتر و در عمق ۳۰۰ متری است که با احداث آن استان سرسبز چهارمحال و بختیاری به کویر تبدیل خواهد شد».

زمانیان حفر تونل گلاب و بهشت‌آباد را نقض واضح قانون توسط مسئولان استان همجوار دانست و گفت: «صدای خروش آب زاینده‌رود و بهشت‌آباد باید تا ابد در این استان به گوش برسد و ما خواهان احقاق حقوق پایمال شده خود هستیم».

به گفته این نماینده مجلس «اگر قرار باشد هر استانی به بهانه با اعتبارات استانی خود به دنبال آب باشد پس ما هم می‌توانیم از اعتبارات خود در تونل تنگ گزی استفاده کنیم».

حمیدرضا عزیزی، نماینده دیگر این استان در مجلس نیز با بیان اینکه مسوولان چهارمحال‌وبختیاری با پشتوانه مردمی مانع اعمال زور و قدرت‌ها خواهند شد، گفت: «ما در مقابل آن کسانی که دیپلماسی، منطق و کارشناسی را قبول ندارند با قدرت خواهیم ایستاد و نخواهیم گذاشت که استان چهارمحال‌وبختیاری قربانی این ظلم‌ها و سیاسی‌بازی‌ها بشود».

او به مصوبات شورای‌عالی آب اشاره و خاطرنشان کرد: «بر اساس مصوبه شورای‌عالی آب و یک کار کارشناسی مقرر شد که احداث تونل به طول ۶۴ کیلومتر حذف و انتقال آب به‌صورت پمپاژ صورت بگیرد. چراکه انتقال آب به‌صورت تونل موجب ایجاد تغییرات در محیط زیست و اکوسیستم در چهار استان ما و خشک‌شدن چشمه‌ساران و گیاهان و تبدیل‌شدن آنها به کویر و بروز گردوغبار می‌شود و استان چهارمحال‌وبختیاری را به یک استان کویری تبدیل خواهند کرد.»

امکان استیضاح وزیر نیرو

پس از انجام این تظاهرات گسترده در شهرکرد، برخی نمایندگان مجلس از امکان استیضاح وزیر نیرو سخن گفتند.

امکان استیضاح وزیر نیرو در پی این تجمع بالا گرفته است

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت» نمیانده بروجن در مجلس از آغاز جمع آوری امضاء برای استیضاح کردن وزیر نیرو خبر داد.

به گفته امیرعباس سلطانی، تاکنون ۳۰ امضاء از سوی نمایندگان استان‌های چهار محال و بختیاری و خوزستان در این رابطه جمع شده است.

سلطانی به خبرگزاری «خانه ملت» گفت طرح استیضاح وزیر نیرو تا شنبه هفته آینده به هئیت رئیسه مجلس اعلام وصول می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به محور استیضاح وزیر نیرو از سوی نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، گفت: «حفر تونل آب بهشت آباد و گلاب محور این استیضاح است که آب را از طریق این تونل‌ها به اصفهان و کرمان منتقل می‌کند که این موضوع به دلیل نداشتن تدبیر در وزارت نیرو باعث درگیری برخی استان‌ها با یکدیگر در امور آب شده است».

او با اشاره به این‌که عملیات انتقال آب از طریق تونل موجب ایجاد مشکل برای استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری می شود، گفت: در صورت انتقال آب این اقدام باید از طریق لوله انجام شود.

پیش‌تر در روز ۲۴ فروردین ماه نیز تعدادی ازنمایندگان استان چهار محال و بختیاری در میان جلسه علنی مجلس مقابل جایگاه هیئت رییسه رفتند و با در دست داشتن پلاکارد آن‌جا تجمع کردند.

«تونل بهشت آباد» و «تونل گلاب»

از مدت‌ها پیش در استان چهار محال و بختیاری اعتراض‌هایی متوجه طرحی به نام «تونل بهشت آباد» شده که قرار است آب را از سرچشمه‌های زاگرس در چهار و محال و بختیاری با احداث یک تونل به طول چندین کیلومتر به استان اصفهان و کرمان انتقال دهد.

تاکنون چندین بار نسبت به احداث این تونل‌ها اعتراض صورت گرفته است

ظرفیت انتقال آب در این طرح سالانه یک میلیارد مترمکعب خواهد بود. از زمان مطرح شدن این طرح تاکنون اعتراض‌‌های فراوانی در سطح کارشناسان و افکار عمومی نسبت به آن صورت گرفته است. منتقدان این طرح را باعث نابودی طبیعت و محیط زیست استان چهار محال و بختیاری برآورد می‌کنند.

بخش دیگری از اعتراضات در مورد احداث «تونل گلاب» است که باز هم آب را از سرچشمه‌های کارون در چهارمحال و بختیاری به اصفهان منتقل می‌کند.

در اسفندماه سال ۱۳۹۲ نیز تجمع بزرگ دیگری در فرخشهر، از شهرهای استان چهار محال و بختیاری، صورت گرفت. در آن تجمع نیز معترضان با بیان این‌که شهرشان نخستین قربانی این پروژه‌‌های انتقال آب خواهد شد، خواهان توقف احداث تونل «بهشت آباد» و «گلاب» شدند.

همچنین تجمعی بزرگ دیگری در آذرماه سال ۱۳۹۲ با تشکیل زنجیره انسانی در مخالفت با این پروژه‌ها در چهارمحال و بختیاری انجام شده بود.

در پی این زنجیره انسانی پنج هزار نفری، کمیته‌ای شهروندی برای پیگیری‌های حقوقی و شکایت به قوه قضاییه تشکیل شد.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۸۷، و سازمان بازرسی کل کشور در سال ۱۳۹۰ بر غیرکارشناسی بودن این پروژه‌ها تاکید کرده بودند. اما علیرغم تمام این مخالفت‌‌ها، عملیات اجرایی این تونل‌ها در جریان است.

جنگ آب در ایران

کم آبی و خشکسالی در ایران و سوء مدیریت در بخش آب، مدتی است که اعتراض‌ها و همچنین نزاع‌های فراوانی در استان‌های مختلف ایران پدید آورده است.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۱ کشاورزان اصفهانی به لوله انتقال آب از زاینده رود به یزد حمله و آن را تخریب کردند.

در خوزستان نیز تجمعات گسترده‌ای علیه طرح‌های انتقال آب از کارون شکل گرفته است.

به گفته یک عضو کمیسیون انرژی در مجلس ایران، در آینده احتمال وقوع جنگ بر سر منابع آبی بسیار زیاد است.

سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تاکید بر اینکه به جز استان‌های شمالی در اکثر استان‌ها با مشکل کم آبی مواجه ایم، ‌گفت: «دولت باید از طریق وزارت نیرو در تمام استان‌ها، فرهنگ استفاده درست از آب را به مردم آموزش دهد».

زهرا جواهریان، مدیرکل توسعه پایدار سازمان محیط زیست ایران نیز پیش‌تر اعلام کرده بود اگر الگوی مصرف به همین شکل پیش برود احتمال جنگ آب در ایران وجود دارد.

از سوی دیگر وزارت نیروی ایران نیز به تازگی هشدار داد خطر بی‌آبی در سال جاری  بیش از ۳۷ میلیون نفر را در شهرها و روستاهای ایران تهدید می‌کند.

بنابر پیش‌بینی‌های این وزارتخانه چنان‌چه به سرعت در میزان مصرف آب حداقل ۱۰ درصد صرفه‌جویی صورت نگیرد، تنش آبی برای کلانشهرهای بزرگ ایران در تابستان سال ۱۳۹۳ بسیار جدی خواهد بود.

به گفته رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، شهرهای تهران، اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد شهرهای بزرگی هستند که در معرض تنش آبی قرار خواهند گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بختیاری

    ساکت شو اصفهانی حقه باز دیگه دوران لابی گری تون به سر اومده همه ایران از شما بخاطر کارهاتون متنفر هستند مگه از روی جسد ما رد بشید که بتونید یک قطره آب رو بدزدید .

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 42

    […]  تجمع هزاران نفر در شهرکرد در اعتراض به طرح انتقال آب رادیو زمانه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ هزاران نفر در شهرکرد، مرکز استان چهار محال و بختیاری، در اعتراض به یک طرح انتقال آب دست به تظاهرات زدند. […]

  • شهرکردی مقیم تهران

    من یک چهارمحالی هستم و سالها ساکن شهرکرد بوده ام. من خود مخالف حکومت هستم ولی نباید از هر فرصتی حتی غلط برای تخریب استفاده کرد. زمانی آب چهارمحال هم در آنجا استفاده می شد و هم سهمی برای اصفهان داشت. آب زاینده رود نیز از همانجا مخصوصا تونل کوهرنگ تامین میشد. احمدی نژآد ( احمق و نفهم) آمد و گفت : شما چهارمحالی ها حق آب دارید و همه آب برای شما. قانونی که سالها وجود داشت و کمتر کسی معترض بود با نادانی یک احمق باعث درگیری شد. می گویند یک احمق سنگی در چاه می اندازد که هزار عاقل نمی توانند درش آورند. من شنیدم که حتی چند لر با چماق شبانه روز در حال کشیک دادن هستند. انگار راست می گویند که جنگ جهانی آینده بر سر آب است