ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران محکومیت ۱۲ نفر به جاسوسی برای سپاه را رد کرد

در پی محکومیت ۱۲ نفر

در پی محکومیت ۱۲ نفر به جرم جاسوسی و دریافت آموزش نظامی از سوی سپاه پاسداران، ايران هرگونه نقشی را در ناآرامی‌های خشونت‌بار بحرين تکذيب کرد.

مطالبات شيعيان بحرین تاکنون حول اصلاحات سياسی و پايان تبعيض عليه ايشان بوده است

به گزارش «رويترز»، ايران با رد هرگونه دخالت در ناآرامی‌های اخير که کشور همسايه‌اش بحرين را تحت تاثير قرار داده، ادعا کرد که منامه به دنبال سرپوش گذاشتن بر نقض آشکار حقوق بشر در کشور خويش است.

يک وکيل مدافع و فعال حقوق بشر به رويترز خبر داده که دادگاهی بحرينی، ۱۲ مرد را به جرم جاسوسی برای ايران و نيز دريافت آموزش‌های نظامی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حبس ابد محکوم کرده است.

بنا به گزارش «ايرنا»، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از اداره کل ديپلماسی وزارت امور خارجه، يک «مقام آگاه» اين وزارت‌خانه در اين رابطه گفته است: «مقامات بحرين شايسته است به جای فرافکنی و ايراد اتهامات بی اساس به سايرين، مطالبات مدنی مردم کشورشان را مورد توجه جدی قرار دهند و از رويکردهای امنيتی، پليسی و طايفه ای اجتناب کرده و با انجام اقدامات اعتماد ساز زمينه لازم را برای انجام گفت وگوهای جدی فراهم کنند.»

در حالی‌که رويترز به صدور ۱۲ حکم حبس ابد اشاره کرده است، ايرنا در ادامه گزارش خود از صدور حکم محکوميت «۱۴ جوان يمنی» بدون اشاره به ميزان آن سخن گفته است.

تجمع معترضان بحرینی در میدان «لؤلؤ» 

کشور بحرين که تحت حکمرانی اقليت نسبی سنی قرار دارد، از زمان آغاز اعتراض‌ها عليه سلطنت آل خليفه در سال ۲۰۱۱ شاهد سرکوب خشونت‌بار معترضان و نيز افزايش خشونت گروه‌های افراطی مخالف بوده است. از همان ابتدای ناآرامی‌ها، دولت اين کشور بارها جمهوری اسلامی ايران را به تحريک و تقويت شيعيان اين کشور، و دست‌داشتن در دامن‌زدن به خشونت‌ها متهم کرده است.

سال گذشته، بحرين به عنوان مقر ناوگان پنجم دريايی ايالات متحده آمريکا، سپاه پاسداران ايران را به ايجاد «يک هسته تروريستی» برای منفجرکردن پايگاه‌های استراتژيک در اين کشور متهم کرد.

ايران نيز ضمن انکار هميشگی اين ادعاها، همواره انگشت اتهام را به سوی دولت بحرين گرفته و از رفتار خشونت‌بار آل خليفه با شيعيان بحرين، و مداخله عربستان سعودی برای سرکوب شيعيان در اين کشور انتقاد کرده است. عربستان سعودی از ابتدای ناآرامی‌ها به حمايت از حکومت بحرين، متحد خويش، پرداخته و حتی برای مقابله با شورش‌ها به اين کشور نيرو نيز اعزام کرده است.

شيعيان بحرين نزديک به ۶۶ تا ۷۰ درصد جمعيت اين کشور را تشکيل می‌دهند. اکثريت را در اين کشور جزيره‌ای خليج فارس مسلمانان در اختيار دارند. مطالبات شيعيان تا کنون بيشتر اصلاحات سياسی و نيز پايان تبعيض عليه ايشان بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرامرز

    تکذیب کردن فعالیت های تروریستی سپاه در کشور ها ی اسلامی فقط باعث رسوایی دستگاه دروغپرداز ظریف و افخم می شود