ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استعفا و پوزش نخست وزیر کره جنوبی

نخست وزیر کره جنوبی در واکنش به اعتراض‌های گسترده مردم نسبت به مدیریت دولت در بحران غرق شدن کشتی "سوول" از مقام خود کناره‌گیری کرد.

نخست وزیر کره جنوبی در واکنش به اعتراض‌های گسترده مردم نسبت به مدیریت دولت در بحران غرق شدن کشتی "سوول" از مقام خود کناره‌گیری کرد.

چونگ هونگ ون، نخست وزیر کره جنوبی در روز یکشنبه ۲۷ آوریل استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور این کشور کرد و این تصمیم را گامی در پذیرش مسئولیت دولت در سانحه واژگونی کشتی سوول خواند.

چونگ هونگ ون از خانواده قربانیان این سانحه و مردم کشورش عذر خواسته و گفته است: «پوزش می‌خواهم که نه توانستم جلوی فاجعه را بگیرم و نه واکنش مناسبی به موضوع داشتم.»

او یادآوری کرده که پیش‌تر قصد استعفا داشت اما نخست لازم بود اقدامات ضروری برای کنترل اوضاع مربوط به کشتی انجام شود. او گفته است: «حال بیش از این نمی‌خواهد باری بر دوش دولت باشد.»

خانم پارک گئون‌های، رئیس جمهور کره جنوبی با استعفای چونگ موافقت کرده اما هنوز اعلام نشده که چونگ در چه روزی دفتر نخست وزیری را ترک می‌کند و جانشین احتمالی او کیست.

کشتی مسافربری "سوول" در ۱۶ آوریل با ۴۷۶ مسافر که بیشترشان دانش‌اموزان یک دبیرستان بودند، غرق شد. تاکنون تنها ۱۸۷ جسد پیدا شده و ۱۱۵ نفر همچنان مفقود هستند.

دادستانی کره جنوبی، روز شنبه ۲۶ آوریل دستور بازداشت ۴ تن دیگر از خدمه کشتی را صادر کرد. به این ترتیب، کلیه ۱۵ خدمه کشتی سوول به اتهام قصور در انجام وظیفه و ترک پیش‌هنگام عرشه زندانی شده‌اند. ناخدا و دو تن از افسران کابین فرماندهی، روز جمعه ۱۸ آوریل بازداشت شده بودند.

نجات یافتگان می‌گویند که پس از سانحه از آنها خواسته شد جلیقه‌های نجات را بپوشند اما در کابین‌ها بمانند. کاپیتان ۶۸ ساله کشتی می‌گوید دستور تخلیه کشتی را از بیم امواج بلند و هوای توفانی صادر نکرد و می‌ترسید که جان مسافران به این ترتیب بیشتر به خطر بیفتد.

تقاضا برای توقف اتهام‌زنی

نخست وزیر مستعفی کره جنوبی، مردم کشورش را نیز فراخوانده که بیش از این طرفین ماجرا را مقصر ندانند و بگذارند پیگیری‌ها در آرامش پیش روند. او گفته است: « اینک زمان آن نیست که یکدیگر را متهم کنیم. بگذاریم عملیات بیرون آوردن اجساد تمام و نتیجه چگونگی سانحه روشن شود.»

این در حالی است که پیدا کردن جنازه‌های قربانیان و دستیابی به کابین‌های قفل شده کشتی در زیر آب، به دلیل هوای توفانی و تلاطم دریا به کندی پیش می‌رود. دولت کره جنوبی، هم به دلیل مسئولیتش در این سانحه و هم به دلیل پیشرفت اندک در عملیات جستجو به سختی زیر انتقاد مردم قرار داشته و دارد.

تیم نجات گسترده‌ای شامل نیروهای امداد پزشکی و غواصان همچنان سرگرم عملیات کاوش برای یافتن قربانیان هستند. دستکم ۹۳ غواص در این تیم حضور دارند.

دولت کره جنوبی، روز جمعه ۲۵ آوریل اعلام کرد که برخی از اجساد اشتباهی شناسایی شده‌اند. مرکز عملیات تجسس نیز با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که چنین خطایی دیگر رخ ندهد.

این اعلام پس از اطلاع‌رسانی شماری از رسانه‌های کره جنوبی صورت گرفت که نوشته بودند برخی خانواده‌ها، جنازه‌های غلط تحویل گرفته‌اند. تعدادی از قربانیان دفن شده‌اند اما به دلیل تورم و تغییر شکل اجساد، کسی متوجه این موضوع نشده بود.

بنا بر تصمیم دولت کره جنوبی، از این پس تمام جنازه‌ها بر اساس آزمایش "دی‌ان‌‌ای"، اثر انگشت و نمونه دندان تشخیص هویت خواهند شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهرام

    ایکاش مسئولان و دولتمردان اسلام ناب محمدی ایران هم کمی از این "خارج از دینها" یاد میگرفتند و در پی فجایعی که بر سر کودک و بزرگسال مردم این مرز و بوم آورده اند ( سوختن در کلاس درس به خاطر بخاری نفتی ، کشته شدن در مسافرتهای اجباری راهیان نور و ........) از باز ماندگان این حوادث پوزش می طلبیدند و استعفای خود را تقدیم می داشتند.