ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسکو به تحریم‌های جدید غرب واکنش نشان داد

با تشدید بحران اوکراین، غرب تحریم‌ها را علیه روسیه سخت‌تر کرد. روسیه نیز ضمن اعلام فراخواندن نیروهایش از مناطق مرزی با اوکراین، غرب را به اقدام متقابل تهدید کرد.

 با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر بحران اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های خود را علیه روسیه سخت‌تر کردند. مسکو نیز تهدید کرده است که تدابیر متقابلی پیش می‌گیرد. با وجود این، در پی موضع‌گیری‌های غرب، روسیه اعلام کرد که نیروهای خود را از مناطق مرزی با اوکراین به پادگان‌هایشان فراخوانده است.

ایگور سچین (راست) از افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین، هدف تحریم غرب

به نوشته خبرگزاری «رویترز» سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در گفت‌وگویی تلفنی فراخواندن نیروهای روسیه را از مرز با اوکراین به چاک هیگل، همتای آمریکایی خود، اطلاع داده است. ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه (۲۸ آوریل / ۸ اردیبهشت) از تدابیر تنبیهی شدیدتری علیه مسکو در صورت دخالت بیشتر در اوکراین خبر داده بود.

طبق گزارش‌ها، بعضی از افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از جمله مدیران بخش اقتصاد مانند ایگور سچین، رئیس شرکت نفتی «روس‌نفت»، وابسته به دولت روسیه، جزو افراد مطرح برای اعمال تحریم‌های جدید بوده‌اند.

به نوشته رویترز، اتحادیه اروپا نیز حساب‌های بانکی افراد دیگری نزدیک به دولت روسیه را مسدود کرده است.

با وجود این، وضعیت شرق اوکراین نیز هنوز به حالت عادی بازنگشته است. جدایی‌طلبان طرفدار روسیه نزدیک به ویاچسلاو پونوماروف، شهردار خودخوانده اسلویانسک، همچنان هفت تن از ناظران نظامی «سازمان امنیت و همکاری اروپا» را در بازداشت نگه‌داشته‌اند.

هدف از اعزام گروه ناظران آن سازمان به اوکراین، دربرگیرنده ۱۰۰ کارشناس برای چند منطقه آن کشور، از جمله گردآوری اطلاعات در باره وضع امنیت و حفاظت از اقلیت‌ها اعلام شده است. 

تدابیر تنبیهی غرب

در این میان شهردار خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین که به دولت مسکو نزدیک بوده، هدف تیراندازی و -طبق اعلام مسئولان محلی- تحت عمل جراحی قرار گرفته است. در شهر صنعتی کوستیاتینیوکا، در شرق اوکراین نیز، شورشیان مسلح مقر پلیس و شهرداری را در اختیار گرفتند.

جدایی‌خواهان هوادار روسیه در حین اشغال یک مقر پلیس در شهر اسلویانسک (عکس از آرشیو)

در همین وضعیت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به‌دلیل آنچه «دخالت روسیه در خشونت‌های اخیر در شرق اوکراین» خوانده، از آغاز مرحله جدید تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه خبر داد.

او همچنین از اقدامات تنبیهی در مورد همه بخش‌های مهم اقتصاد روسیه در صورت دخالت نظامی مسکو در اوکراین سخن گفته است. در چنین موردی تدابیری علیه بخش انرژی و حوزه مالی روسیه مطرح شده است.

یک مسئول دولتی آمریکا به رویترز گفته است که در اروپا نیز به دلیل بازداشت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از سوی هواداران روسیه در اوکراین، وضع تحریم‌های گسترده‌ای مطرح است.

پیش از این، میان مسئولان آمریکایی و اروپایی در مورد تحریم‌های بیشتر اتفاق نظر وجود نداشت، زیرا برای اتحادیه اروپا روسیه شریک تجاری و صادرکننده انرژی مهمی بوده است.

افزون بر این در اروپا این نگرانی وجود داشته است که وضع تحریم‌های جامع اقتصادی بیشتر به شرکت‌های اروپایی آسیب برساند تا به شرکت‌های روسی.

به نوشته رویترز میشائیل کمر، مدیر اجرایی ارشد اتحادیه بانکداران در آلمان گفته است: «تشدید تحریم‌ها علیه روسیه اگر فراتر از انسداد حساب‌های بانکی افرادی مشخص باشد، ممکن است به آسیب‌های قابل‌توجهی در روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با روسیه بینجامد.»

روسیه: «تحریم‌ها زننده‌اند»

غرب روسیه را متهم می‌کند که طبق آنچه وعده داده، در پی آرامش اوضاع در کشور همسایه خود، اوکراین، نیست و تلاش‌های جدایی‌طلبانه در آن را حمایت می‌کند.

«سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»، ناتو، در ارزیابی‌های اخیر خود اعلام کرده که مسکو نزدیک به ۴۰ هزار تن از سربازانش را در مناطق مرزی با اوکراین مستقر کرده است.

اوکراین نگران است که روسیه با ورود نیروهایش به آن کشور، منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا را با ساکنان روسی‌زبان آن، مانند شبه‌جزیره کریمه به فدراسیون روسیه ضمیمه کند.

در پیوند با این نگرانی آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین، گفته است که روسیه قصد آغاز جنگ جهانی سوم را دارد.

سربازان روسی در حال تمرین نظامی در نزدیکی مرز اوکراین

در مقابل روسیه ضمن رد این گفته‌ها می‌گوید که ناآرامی شرق اوکراین، محل زندگی جمعیت اغلب روسی‌زبان اوکراین، بیشتر به‌دلیل نارضایتی از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری آن کشور بوده که به روسیه نزدیک بود.

سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه مسکو را «زننده» توصیف کرده و افزوده است که سیاستمداران آمریکایی درک درستی از رویدادهای اوکراین ندارند. در موضع‌گیری روز سه‌شنبه (۲۹ آوریل / ۹ اردیبهشت) وزارت خارجه روسیه نیز تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا «غیرسازنده» و عامل «به بن بست رسیدن وضعیت خطیر اوکراین» توصیف شده است.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه هفت فرد مشخص و ۱۷ شرکت وضع شده‌اند.

به‌نوشته رویترز با اعلام تحریم‌های جدید، ارزش سهام شرکت روس‌نفت در بازار بورس روسیه با افت روبه‌رو شد.

در این میان، دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل، پایتخت بلژیک، در مورد وضع تحریم‌هایی علیه ۱۵ نفر دیگر نزدیک به دولت مسکو را نیز در فهرست اقدام‌های تنبیهی خود قرار داده‌اند.

این اقدام‌ها، محدودیت سفر به کشورهای اتحادیه اروپا و انسداد بعضی حساب‌های بانکی را دربرمی‌گیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    یعنی باید باور کرد که ببر کاغذی کمونیسم دارد به زانو در می آید . ظاهرآ که اینطور به نظر می رسد . به امید روزی که کمونیسم و کمونیستها شرشان از سر ملتهای جهان کم شود ، چه روسیه ، چه چین و چه کره شمالی و کوبا .