ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بعد از ۱۵ سال آب به هامون بازگشت

بارندگی‌های فراوان در جنوب شرقی ایران و جاری شدن سیلاب باعث شد تا بخش‌هایی از دریاچه خشک هامون در سیستان و بلوچستان بعد از ۱۵ سال شاهد زندگی دوباره باشد.

بارندگی‌های فراوان در جنوب شرقی ایران و جاری شدن سیلاب باعث شد تا بخش‌هایی از دریاچه خشک هامون در سیستان و بلوچستان بعد از ۱۵ سال شاهد زندگی دوباره باشد.

مشاهدات خبرنگاران محلی حاکی از برگزاری جشن و شادمانی مردم در کنار دریاچه هامون است.

با جاری شدن سیلاب‌ها، اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به همراه شماری از مردم اقداماتی را برای آبگیری بیشتر این دریاچه آغاز کردند.

خسرو افسری، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، با اشاره به همکاری مردم با این اداره کل گفت:«همکاری مردم منطقه سیستان با اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص احیای تالاب هامون ستودنی است، به عنوان مثال آنها با ساخت آب بندهایی در اطراف کوه خواجه به هدایت و مدیریت منابع آب کمک می کنند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، افسری، نقش افغانستان را در این مرحله حساس توصیف کرد و افزود:« در شرایط کنونی همکاری کشور همسایه افغانستان می تواند روند احیای تالاب هامون را به صورت جهشی شتاب بخشد و در صورتی که حق‌آبه ایران از رود هیرمند بر اساس قراردادهای دوجانبه که مورد تاکید سازمان ملل است داده شود، می توان به احیای هامون امیدوار بود».

او همچنین گفت: «این موضوع از آنجا حائز اهمیت بیشتر است که بارندگی‌های امسال در ارتفاعات مجاور ایران در داخل خاک افغانستان مناسب بوده، لذا از آن کشور انتظار داریم مطابق قراردادهای منعقده حق‌آبه هامون و هیرمند را رعایت کند.»

بر اساس برآورد کارشناسان طی هفته جاری کمتر از ۱۰ از درصد پهنه ۵۶۰ هزار هکتاری هامون آبگیری شده که حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن داخل خاک ایران قرار دارد.

از آنجا که جاری شدن آب در هامون تنها به دلیل سیلاب‌های اخیر است، مشخص نیست اگر حق‌آبه این دریاچه از رود هیرمند تامین نشود تا چه مدتی آب در آن جاری خواهد بود.

هامون یکی از تالاب‌های بین‌المللی است و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که مشترک بین ایران و افغانستان است.

هامون دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری (شاپوری) و هامون هیرمند است که در مجموع تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهند.

 خشک شدن هامون باعث مشکلات فراوان زیست محیطی در منطقه شده و به گسترش فقر و بیکاری نیز دامن زده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • omid

    ایران با این همه قدرت، زورش به افغانستان نمی رسه تا حق آبه هیرمند را بگیرد تا هموطنان منطقه بلوچستا ن وسیستانیها از کمترین حق شان که اب است برخوردار شوند وای بر ما از این همه بی تفاوتی