ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس در حمص و عقب‌نشینی شورشیان از شهر

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری سوریه، حکومت اسد به پیش‌روی‌های خود ادامه می‌دهد. بیشتر نیروهای شورشی بر اساس توافق جدید باید از حمص عقب‌نشینی کنند.

حکومت بشار اسد و مخالفان روز جمعه دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) بر سر آتش‌بس در شهر حمص و عقب‌نشینی نیروهای شورشی از این شهر به توافق رسیدند. این توافق در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه موفقیتی برای حکومت اسد به‌شمار می‌رود.

مرکز شهر حمص ـ فوريه ۲۰۱۴

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه که به مدت دو سال برخی از مناطق آن در دست شورشیان بود، توافقی میان حکومت و مخالفان حاصل شده که بر اساس آن ۱۲۰۰ شورشی از این شهر و اطراف آن عقب خواهند نشست. شورشیان در ماه‌های اخیر در محاصره نیروهای دولتی قرار داشتند.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفت این آتش‌بس می‌بایست ظرف ۲۴ ساعت به اجرا گذاشته شود.

طاهر خالدیه، یکی از نیروهای شورشی در حمص، تأکید کرده است که این آتش‌بس باید با خروج امن شورشیان از منطقه همراه شود، اما این اقدام هنوز آغاز نشده است. منطقه مورد نظر دو کیلومتر مربع مساحت دارد در حالی که مساحت حمص ۴۰ کیلومتر مربع است.

توافقی که رژیم اسد را تقویت می‌کند

شهر حمص به‌دلیل اعتراض‌های مسالمت‌آمیز گسترده در این شهر در آغاز مخالفت‌ها با رژیم بشار اسد، از سوی مخالفان «پایتخت انقلاب» نام‌گذاری شد و در جنگ داخلی به دست شورشیان افتاد، اما به‌دلیل اهمیت استراتژیک این شهر در مرکز سوریه بیشتر محله‌های آن توسط ارتش سوریه باز پس گرفته شد.

اگر عقب‌نشینی شورشیان انجام شود، تنها محله‌ای که در کنترل آن‌ها باقی می‌ماند محله «وعر» خواهد بود. محله «وعر» منطقه‌ای مسکونی در حومه حمص است که در آن حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم، از جمله بسیاری از آوارگان زندگی می‌کنند. این منطقه به‌طور منظم توسط ارتش سوریه بمباران شده است.

این توافق موقعیت رژیم را که در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز سوم ژوئن است، تقویت می‌کند. این انتخابات از سوی مخالفان تبعیدی و کشورهای غربی "مضحکه دموکراسی" در کشوری که جنگ در آن ۱۵۰ هزار کشته و ۹ میلیون آواره به جای گذاشته، نامیده شده است.

شورشیان عقب‌نشینی از حمص را پذیرفتند

در همین حال نیروهای رژیم روز جمعه نیز به پیش‌روی‌های خود ادامه دادند و به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه و یک منبع آگاه امنیتی، نیروهای ارتش این کشور ورودی شمال شرقی حلب را به تصرف خود در آوردند.

۱۰۰ کشته در حملات روز سه‌شنبه

از سوی دیگر حملات به جامعه شیعه علوی که بشار اسد نیز به آن تعلق دارد به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

آخرین حملات در این زمینه روز جمعه در اطراف حماه صورت گرفت که ۲۰ نفر، از جمله ۱۲ کودک در دو حمله انتحاری کشته شدند.

روز سه‌شنبه دو انفجار در محله علوی حمص دست‌کم ۱۰۰ کشته به جای گذاشت که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند. مسئولیت این حمله را جبهه النصره بر عهده گرفت و اعلام کرد که این اقدام به تلافی بمباران مناطق شورشیان صورت گرفته است.

جنگ سوریه که جبهه اصلی آن نبرد میان وفاداران به بشار اسد و مخالفان مسلح او است، پیچیده شده و به درگیری میان گروه‌های مخالف حکومت نیز کشیده است.

ایمن الظواهری، رهبر شبکه «القاعده»، به جبهه «النصره»، شاخه القاعده در سوریه، دستور داده است که «فورا» به درگیری با دیگر گروه‌های جهادگر اسلامی در سوریه پایان دهد.

این دستور پس از آن صادر می‌شود که گروه‌های تندرو اسلامی در سوریه همچون «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و جبهه النصره با هم درگیر شدند.

الظواهری جبهه النصره را فراخواند تا «نیروی خود را صرف مبارزه با دشمنان اسلام، به‌ویژه نیروهای بعثی در قدرت کند».

درگیری‌های نظامی میان جبهه النصره و داعش در شمال سوریه از ماه ژانویه تاکنون هزاران کشته داشته است.

نیروهای داعش که متهم به بدترین جنایت‌ها علیه غیرنظامیان هستند و می‌خواهند قدرت برتر در میان شورشیان باشند بارها در این منطقه مورد حمله قرار گرفته‌اند.

نبرد میان نیروهای تندروی اسلامی  در حال حاضر در استان دیرالزور ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    متاسفانه اختلافات درون گروهی افراطیون تند رو باعث بروز این شکستها گردیده است و از این رهگذر سوریه و ایران و حزب الشیطان بیشترین سوء استفاده را میبرند . به قول معروف ( تفرقه بینداز و حکومت کن ) تا زمانی که گروه های تند رو و افراطی با هم متحد نگردیده و زیر یک پرچم واحد و فرماندهی واحد تشکیل نگردنند ، اوضاع به همین منوال است و ارتش سوریه با پشتیبانی کامل مالی و لجستیک ایران و مزدوران حزب الشیطان بیشتر از قبل پیشروی خواهند نمود .

  • farid

    دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز جمعه گفت: به دلیل عدم پایبندی حكومت سوریه به وعده هایش، هیچگونه تماسی با بشار اسد ندارم. بان كي مون افزود: در آغاز بحران سوریه به طور مداوم با او صحبت مي‌کردم، اما پس از گذشت چند ماه از بحران متوجه شدم که او به وعده های خود پایبند نیست لذا دریافتم که تماس با او بی نتیجه است، به همین دلیل تصمیم گرفتم تماسم را با او قطع کنم. و برای بررسی برخی مسائل مربوط به سازمان ملل، تنها فرستاده ویژه خودم با او تماس برقرار مي‌کند. بان کی مون ضمن هشدار نسبت به عواقب خطرناک بکارگیری مجدد سلاح شیمیایی در سوریه گفت: اسد با استفاده از گازهای سمی به تعهدات خود به جامعه بین المللی پایبنده نیست و آنها را زیر پا گذاشته است. دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که استفاده از گازهای سمی علیه مردم در هر شرایطی غیر قابل قبول است و با مفاد قانون منع گسترش سلاح شیمیایی یا استفاده از آن که دولت سوریه با جامعه بین المللی بر سر آن به توافق رسید، منافات دارد

  • hasani

    اسد میخواهد مثل پدرش بر یک گورستان حکومت کند؟!