ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین حمله به جدایی‌خواهان طرفدار روسیه را ادامه می‌دهد

نیروهای نظامی اوکراین روز یکشنبه نیز حملات خود را علیه جدایی‌خواهان و فعالان هوادار روسیه در مناطق شرقی ادامه دادند. همزمان، ناآرامی‌ها در این کشور ادامه دارد.

نظامیان اوکراین روز یکشنبه (۴ مه  / ۱۴ اردیبهشت) با خودروهای زرهی و بالگردهای جنگنده حملات خود را به جدایی‌خواهان و فعالان هوادار روسیه ادامه دادند.

سربازان اوکراینی در نزدیکی اسلویانسک (عکس از: خبرگزاری فرانسه-AFP)

خبرگزاری‌ها به نقل از آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین، نوشتند که در شهر بزرگ لوگانسک در شرق آن کشور، «عملیات ضدتروریستی» نیروهای اوکراینی دست کم یک کشته و دو زخمی در میان جدایی‌خواهان طرفدار روسیه بر جا گذاشته است.

در همین روز در شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین نیز نیروهای دولتی به یک ساختمان شهرداری حمله کردند که جدایی‌خواهان هوادار روسیه آن را در اختیار گرفته بودند.

روز شنبه (۳ مه  / ۱۳ اردیبهشت) نیز در تبادل آتش نیروهای ارتش اوکراین با جدایی‌خواهان در مقر اصلی‌شان در شهر اسلویانسک و همچنین در شهر کراماتورسک دست کم ۹ تن کشته شدند.

به گزارش  «رویترز» در شهر جنوبی اودسا نیز که در سه روز گذشته شاهد ناآرامی بوده، بر اثر درگیری‌های خیابانی میان هوداران روسیه و مخالفان آنها در حین تظاهرات، دست‌کم ۴۰ نفر جان باخته‌اند.

تنش در جنوب اوکراین

در ادامه ناآرامی‌های اودسا، روز یکشنبه درگیری‌ای میان تظاهرات‌کنندگان طرفدار روسیه و پلیس اوکراین رخ داد.

طبق گزارش رسانه‌ها، پس از اعلام راهپیمایی نزدیک ۲۰۰۰ نفر از مخالفان دولت کی‌یف، جدایی‌خواهان هوادار روسیه به یک مقر پلیس حمله کردند. بنا بر گزارش رویترز آنها نزدیک ۷۰ تن از فعالان بازداشتی طرفدار روسیه را از مقر پلیس آزاد کردند.

مهاجمان که بعضی از آنها چوبدستی یا چوب بیسبال نیز در اختیار داشتند، ضمن شکستن درب مقر پلیس خواهان آزادی دستگیرشدگان ناآرامی‌های اودسا شدند.

حمله هواداران روسیه به مقر پلیس در اودسا (عکس از: خبرگزاری فرانسه-AFP)

آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین، روسیه را مسئول مرگ بیش از ۴۰ نفر دانسته که در درگیری‌های خیابانی روز جمعه (۲ مه  / ۱۲ اردیبهشت) میان هواداران روسیه و مخالفان آنها در اودسا کشته شده‌اند. وی از تحقیقات گسترده در مورد رویدادهای اودسا خبر داده و پلیس را نیز در این میان مقصر دانسته است.

موضع ایران در قبال بحران

عملیات ارتش اوکراین در شرق‌ آن کشور علیه جدایی‌طلبان طرفدار روسیه از روز جمعه آغاز شد.

فعالان هوادار روسیه در پی استقلال بیشتر مناطق شرق اوکراین هستند که جزو جمهوری‌های شوروی سابق بود.

به‌نوشته خبرگزاری‌ها، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از افزایش درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

وی پس از آغاز اقدام نظامی اوکراین علیه جدایی‌طلبان، ضمن تأکید بر راه‌حل «مسالمت‌آمیز»، خواهان رفع بحران اوکراین «به دور از کاربرد ابزار قهرآمیز نظامی» شده است.

او همچنین گفته است: «تهران خواستار برقراری صلح و آرامش در کل منطقه، به‌ویژه اوکراین است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.