ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قشم و خلیج فارس، چشم‌به‌راه کمک زیست‌محیطی ژاپن

دولت ژاپن برای کمک به حفظ محیط زیست جزیره قشم و همچنین رفع آلودگی‌های خلیج فارس کمک‌هایی بین ۵ تا ۵۰ میلیون دلار در اختیار ایران می‌گذارد.

دولت ژاپن حاضر است برای کمک به حفظ محیط زیست جزیره قشم و همچنین رفع آلودگی‌های خلیج فارس به ایران کمک کند.

میزان این کمک‌ها بسته به پیشرفت پروژه‌های زیست محیطی می‌تواند بین ۵ تا ۵۰ میلیون دلار باشد.

ژاپن مایل به کمک به حفاظت از محیط زیست خلیج فارس و جزیره قشم است

آکیرا چیبا، کاردار ژاپن در تهران، در مراسمی که روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت و به‌مناسبت امضای سند همکاری ایران و ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه برگزار شده بود، با اعلام این خبر گفت دولت ژاپن حاضر است در زمینه‌های زیست محیطی از ایران حمایت کند.

ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه نیز مبلغی معادل یک میلیون دلار کمک خواهد کرد.

کمک‌های دولت ژاپن از طریق موسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) انجام خواهد شد.

امضای سند همکاری‌های زیست محیطی بین ایران و ژاپن به دیدار رئیس جمهوری ایران با نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد باز می‌گردد.

پس از آن وزیران امور خارجه دو کشور پیگیر کمک‌های ژاپن به محیط زیست ایران شدند.

به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست، این پروژه‌ها در مورد مدیریت اکولوژیک در جزیره قشم و مقابله با آلودگی‌های گسترده در خلیج فارس خواهد بود.

مجید شفیع پور در مراسم روز دوشنبه اعلام کرد سند همکاری برای اجرای این دو پروژه زیست‌محیطی نیز تا یک ماه دیگر به امضای هر دو طرف خواهد رسید.

کاردار سفارت ژاپن نیز با بحرانی توصیف کردن وضعیت دریاچه ارومیه اظهار امیدواری کرد پروژه‌های ژاپن بتواند به حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی مردم در مناطق مختلف کمک کند.

ژاپن پیش‌تر در تهیه و تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران و همچنین طرح مدیریت زیست محیطی تالاب انزلی با ایران همکاری‌های گسترده‌ای انجام داده بود.

مرحله اول مدیریت تالاب انزلی در سال ۱۳۸۹ آغاز و در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ به پایان رسید و مرحله جدید آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

در مراسم امضای سند همکاری ایران و ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه، گری لوییس، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد و نماینده برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) در ایران نیز حضور داشت.

همکاری سازمان محیط زیست و سازمان ملل

ایران، همچنین برای نجات تالاب‌های در معرض خطر خود از کمک‌ها و راهنمایی‌های برنامه توسعه سازمان ملل متحد استفاده خواهد کرد.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران و  برنامه توسعه سازمان ملل به‌تازگی گزارش مشترکی دربرگیرنده راه حل‌هایی برای نجات تالاب‌های در حال خشک شدن ایران، به ویژه دریاچه ارومیه و دریاچه هامون، ارائه کرده‌اند.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای نجات تالاب‌های ایران با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کند

این گزارش شامل توصیه‌هایی برای  چگونگی مدیریت تالاب‌های ایران همراه با منابع آبی حوضه‌های آبریز مرتبط است که بر اساس پیش‌بینی‌های اقلیمی همراه با اکثر مناطق خاورمیانه در دهه‌های آتی گرم‌تر و خشک‌تر خواهد شد.

یافته‌های این گزارش، حاصل بحث‌های تخصصی میزگرد فنی بین‌المللی تالاب‌ها است که به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه سازمان ملل متحد در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ در تهران برگزار شد.

توصیه‌های کلان این گزارش برای حفاظت از تالاب‌های ایران شامل این موارد است: نیاز بسیج ملی آگاهی رسانی عمومی برای برنامه حفاظت از تالاب‌ها و منابع آبی؛ توصیه‌هایی برای اصلاح مدیریت کشاورزی در ایران که ۹۰ درصد منابع آب را مصرف می کند.

توانمندسازی برای اجرای مدیریت زیست‌بومی و بهره‌برداری معقول از تالاب‌ها؛ اجرای قیمت‌گذاری جدید آب و بازنگری در برنامه استفاده از منابع آب و خاک، مدیریت منابع آب و همچنین بازنگری در برنامه ملی سد‌‌سازی.

این گزارش همچنین از ایران و همسایگان آن می خواهد که از تجارب موفق بین‌المللی در مدیریت حوضه‌های آبریز فرامرزی و تالاب‌های مشترک پیروی کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.