ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بیکاری جوانان ۱۰ تا ۱۵ درصد بالا‌تر از میانگین کل جامعه است»

آمار بیکاری در ایران ۲۶ درصد است. بیکاری جوانان به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بیشتر است، به‌گونه‌ای که ۴۶ تا ۵۰ درصد بیکاری به جوانان تحصیل‌کرده تعلق دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: «در حال حاضر بیکاری جوانان ۱۰ تا ۱۵ درصد بالا‌تر از میانگین کل جامعه است.»

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران، در اولین نشست شورای راهبردی امور جوانان، محمود گلزاری٬ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ضمن اعلام این خبر گفت: «شاهد آسیب‌های دیگری در میان جوانان از جمله اعتیاد و خشونت نیز هستیم.»

وی با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند٬ گفت: «آمار بیکاری در کل کشور ۲۶ درصد است که بیکاری جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده به مراتب بیشتر است؛ به گونه‌ای که ۴۶ تا ۵۰ درصد بیکاری به جوانان تحصیلکرده بازمی‌گردد.»

معاون وزیر ورزش و جوانان، با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲، رشد بیکاری به ۲۶ درصد رسیده، گفت: «نگرانی دیگر در موضوع جوانان بحث افزایش آمار طلاق است و در طول سه سال گذشته آمار طلاق نسبت به ازدواج ۲۰ درصد رشد داشته است.»

گلزاری با اشاره به آخرین وضعیت آمار طلاق در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱گفت: «در طول یک سال ما شاهد کاهش چهار درصدی ازدواج، افزایش ۶ / ۴ طلاق بوده‌ایم.»

بر اساس این گزارش، آمار طلاق در شهر تهران و در استان البرز ۳۳ تا ۳۵ درصد رشد داشته و مشهد از دیگر شهرهای با آمار بالای طلاق است.

در استان ایلام نیز آمار طلاق در هر سال دو برابر شده است.

گلزاری در بخشی دیگر از سخنان خود به تحقیقات انجام شده در حوزه نگرش‌های جوانان اشاره کرد و گفت: « ۷۵ درصد جوانان به پیشینه تاریخی خود مفتخر هستند، ۸۰ درصد مشارکت سیاسی را موثر می‌دانند، ۴۴ درصد معتقد به راه اندازی مراکز همسریابی، ۷۷ درصدعدم امنیت شغلی پسران را علت اصلی بالا رفتن سن ازدواج و ۸۹ درصد میزان شیوه مواد مخدر در میان جوانان را بالا می‌دانند.»

وی تاکید کرد «وضعیت مطلوب» برای جوانان، وابسته به عواملی چون «امکان اشتغال مولد»، «روند نزولی آسیب‌های اجتماعی و فردی»، «وجود زمینه مشارکت اجتماعی» و «افزایش شاخص‌های نشاط و امیدواری» در جامعه است.

بررسی وضعیت بیکاری جوانان که رابطه‌ای معنادار با نرخ «ازدواج» و «طلاق» و همچنین «نشاط اجتماعی» دارد، در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان به طور کل و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی به طور مشخص بیشتر است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بررسی وضعیت بیکاری جوانان در تابستان سال ۱۳۹۲ خورشیدی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می‌دهد که ۹/۲۳ درصد از این جمعیت فعال، بیکار هستند.

این جوانان نه مشغول به کار و نه مشغول به تحصیل هستند و در این میان نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر است.

روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۱، ۹/۲ درصد کاهش و نسبت به فصل بهار سال جاری، یک‌درصد افزایش یافته است.

این رقم با بررسی اشتغال ناقصِ جمعیت شاغل کشور، به‌عنوان یک شاخص مکمل در کنار نرخ بیکاری، وضعیت اشتغال در ایران را به نحو بهتری بازگو می‌کند.

اشتغال ناقص به اشتغال با «ساعت کاری کم»، «دریافت دستمزد اندک» و «ناهماهنگ با مهارت تجربی و تحصیلی فرد» گفته می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.