ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ذخایر آب تهران در کم‌ترین میزان ۴۶ سال گذشته است»

ذخایر آبی تهران به کمترین میزان خود در چهار دهه گذشته رسیده، اما در همین حال میزان مصرف آب در این شهر نیز دو برابر استاندارد جهانی شده است.

افزایش مصرف همراه با کاهش بارندگی، ذخیره آبی پایتخت ایران را به کم‌ترین حالت خود در بیش از ۴ دهه گذشته رسانده است. هم اکنون سدهای استان تهران نیز با کم‌آبی بی‌سابقه رو‌به‌رو هستند.

ذخیره آبی تهران در حالی به کمترین مقدار خود در ۴۶ سال گذشته رسیده که مصرف آب نیز افزایش یافته است

طبق اعلام استانداری تهران، حجم مصرف آب در تهران ۲ برابر استاندارد جهانی است. در سال ۱۳۸۰ مصرف آب تهرانی‌ها ۹۷۰ میلیون متر مکعب بود اما اکنون این مقدار به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب در سال رسیده است.

به گفته نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران، پایتخت در بحرانی‌ترین وضعیت آبی قرار گرفته و به مرحله هشدار رسیده است.

او با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر و کاهش ۳۲ درصدی بارندگی‌ها در شهر تهران یادآور شد: «اکنون حجم مخزن سد امیرکبیر ۱۱۷، لتیان ۵۳، لار ۴۷، طالقانی ۱۹۷ و ماملو ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که در مجموع ۵۳۴ میلیون متر مکعب آب از ذخیره آب شهر تهران را تشکیل می‌دهند.

ذخیره ۵۳۴ میلیون مترمکعبی سدهای تهران در حالی است که به گفته استانداری تهران، مصرف سالانه آب در این کلانشهر به یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران تاکید کرد مخازن آب پایتخت نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۲۶ میلیون متر مکعبی مواجه شده است. او از شهروندان خواست از مصرف بی‌رويه آب، اعم از شست‌وشوی خودرو، حياط و غيره خودداری کنند.

رکورد مصرف آب در تهران شکست

استانداری تهران در حالی نسبت به مصرف زیاد آب در تهران هشدار داده که شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز تایید کرده مصرف آب در پایتخت به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

محمد پرورش، مدیرعامل این شرکت، روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران گفت: «در روزهای گذشته مصرف آب از مرز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب در روز گذشت.»

پرورش با بیان این که نیاز به صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در شهر تهران و ۲۰ درصدی در استان تهران داریم، افزود: «روزهای آینده که کولرهای آبی به کار می‌افتند با افزایشی معادل ۴۰۰ هزار متر مکعب روبه‌رو خواهیم شد که به همین علت در برخی مناطق اگر صرفه جویی نشود، مجبور هستیم فشار آب را مدیریت کنیم.»

به گفته شرکت آب و فاضلاب تهران، بیش از ۹۱ درصد مشترکان این شرکت را واحدهای مسکونی تشکیل می‌دهد، بنا بر این صرفه‌جویی اصلی باید در خانه‌ها انجام پذیرد.

مدیرعامل آبفای تهران همچنین از پیگیری دریافت مجوز برای برخورد قانونی با مشترکان پرمصرف و قطع انشعاب آن‌ها خبر داد.

شبکه‌های فرسوده، مصرف زیاد و بارش کم

با نزدیک شدن به فصل گرما معضل کمبود آب در تهران و شهرهای دیگر خود را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

شبکه‌های فرسوده آبرسانی از عوامل اصلی هدر رفتن آب است

پیش‌تر، علی محمد شاکری،  رئیس «ستاد محیط زیست و توسعه پایدار» شهرداری تهران، نیز با اشاره به افزایش مصرف آب شرب در تهران و ادامه خشکسالی و همچنین کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب پشت سدهای پنچ گانه گفته بود: «کمبود آب همچون بحران آلودگی هوا هشداری برای مسئولان و شهروندان تهرانی است تا اقدامی موثر و عملی به منظور مدیریت این معضل انجام دهند.»

او به جز مصرف زیاد، از فرسوده بودن شبکه آبرسانی و لوله‌های آب نیز به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم هدر رفتن آب در تهران نام برده بود.

لزوم بازسازی و نوسازی شبکه‌های فرسوده جهت مقابله با بحران کم‌آبی و همچنین اجرای مقررات ویژه جزو مواردی است که کارشناسان برای مقابله با بحران کم‌آبی در تهران توصیه می‌کنند.

تفکیک شبکه آب خام از آب شرب، جریمه مشترکان پرمصرف، بازدید و پایش مستمر و دوره‌ای کنتورها و شبکه توزیع آب، و آموزش و فرهنگ‌سازی برای مردم از جمله این اقدامات ویژه و ضروری هستند.

به جز تهران، شهرهای دیگر نیز با بحران کمبود آب مواجه هستند. در فرودین ماه سال‌ جاری، وزارت نیرو هشدار داد خطر بی‌آبی  بیش از ۳۷ میلیون نفر را در شهرها و روستاهای ایران تهدید می‌کند.

همچنین به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، کمبود منابع آبی به عنوان جدی‌ترین چالش پیش روی ایران در زمینه مسائل زیست محیطی مطرح است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 45

    […]  ذخایر آب تهران در کم‌ترین میزان ۴۶ سال گذشته است رادیو زمانه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ افزایش مصرف همراه با کاهش بارندگی، ذخیره آبی پایتخت ایران را به کم‌ترین حالت خود در بیش از ۴ دهه گذشته رسانده است. هم اکنون سدهای استان تهران نیز با کم‌آبی بی‌سابقه رو‌به‌رو هستند. احتمال جیره بندی آب در کردستان زیاد است […]

  • شهروند درجه سه

    اگر ملت اسلام بصیرت داشته باشند و به فرمایش رهبر معظم مسلمین جهان توجه کنند و هر یک کلید 14 فرزند را بزنند و جمعیت ایران اسلامی دو برابر شود این مشکلات هم حل می شود. مشکل یارانه هم حل میشود، مشکل کمبود بنزین و نان و گوشت و ... و مشکل گرانی و قاچاق و انواع فسادها و فقر و بیکاری هم حل می شود

  • Sarbaz Vatan

    نقض حقوق بشر محیط زیست https://www.tribunezamaneh.com/archives/46087

  • Armin

    من در سفري كه به ايران رفتم ديدم اكثر سيفونهاي توالت فرنگي در خانه ها به دليل سيستم قديمي و عدم تنظيم به طور دايم آب از دست ميدهند و براي كسي هم اهميت ندارد.