ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یاسمینا رضا برنده «جایزه کیترا» شد

یاسمینا رضا، خالق نمایشنامه‌های «خدای کشتار» و «گفت‌وگوهای پس از خاکسپاری»، برنده «جایزه کیترا» از جوایز معتبر فرهنگی در آلمان شد.

یاسمینا رضا، نمایشنامه‌نویس، بازیگر، رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی، برنده «جایزه کیترا» شهر دوسلدورف آلمان شد.

یاسمینا رضا تاکنون برنده بيش از ۱۰ جايزه معتبر ادبی در فرانسه و ديگر کشورها شده است

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، هيأت داوران این جایزه معتبر فرهنگی، یاسمینا رضا را ناظری خواند که با اشتیاق به شخصیت‌های اطراف خود می‌نگرد. او خطاها و لودگی‌های قهرمانان خود را با روشی سرگرم‌کننده و مهیج بیان می‌کند.

«جایزه کیترا» شهر دوسلدورف توسط گابریله هِنِکل، کلکسیونر آثار هنری بنیاد گذاشته شد. این جایزه از سال ۲۰۰۲ هر سال به یک هنرمند اعطا شده و معادل ۲۵ هزار یورو است.

یاسمینا رضا، ۵۵ ساله، از نمایشنامه‌نویسان مطرح‌ فرانسوی بوده است. پدرش ژان رضا، یهودی نیمه‌ایرانی، نیمه‌روس و نوازنده غیرحرفه‌ای پیانو و مادرش اهل مجارستان و نوازنده ویلن بود.

«خدای کشتار» معروف‌ترین نمایشنامه رضا در سال ۲۰۰۸ با بازی ایزابل هوپر، بازیگر فرانسوی برای نخستین بار در پاریس به روی صحنه رفت و با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شد. این نمایش سپس در کشورها و شهرهای مختلف اجرا شد.

علیرضا کوشک جلالی، کارگردان تئاتر، این نمایش را در ایران به روی صحنه برده است.

«خدای کشتار» در سال ۲۰۱۱ توسط رومن پولانسکی به فیلم در آمد.

آثار یاسمینا رضا بیشتر درباره روابط آدم‌ها در خانواده، در میان دوستان و در جامعه هستند.

آخرین نمایشنامه وی به نام «خوشبختِ خوشبخت‌ها» همچون دیگر آثار او دروغ‌های زندگی و درگیری‌های نهفته در روابط زوج‌ها را موضوع قرار داده است.

از دیگر آثار یاسمینا رضا می‌توان به «گفت‌وگوهای پس از خاکسپاری»، «گذر زمستان»، «مرد اتفاقی»، «سه روایت از زندگی» و «یک نمایش اسپانیایی» اشاره کرد. وی همچنین رمان‌های «اندوه ژرف»، «ادام ابربرگ» و «سپیده‌دم، عصر یا شب» را نوشته و در چند فیلم کارگردان‌هایی چون آندره تشینه و دیدیه مارتینی بازی کرده است.

«هنر»، «مرد اتفاقی» و «سه روایت از زندگی»، نمایشنامه‌های دیگری از وی هستند که در ایران به روی صحنه رفته‌اند.

یاسمینا رضا تاکنون برنده بيش از ۱۰ جايزه معتبر ادبی در فرانسه و ديگر کشورها شده است.

فولکر شلوندورف، فیمساز نامدار آلمانی، پاتریس شرو، فیلمساز فقید فرانسوی و میشائیل کروگر، نویسنده آلمانی، از جمله کسانی هستند که در سال‌های گذشته برنده «جایزه کیترا» شده‌اند.

«جایزه کیترا» در روز دوشنبه ۱۲ ماه مه به یاسمینا رضا اهدا خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.