ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مادر زندانی محکوم به اعدام رنج‌نامه نوشت

جامعه زمانه

کبری حیدری، مادر عبدالرحمن سنگانی، زندانی اهل سنت محکوم به اعدام، رنج‌نامه‌ای منتشر کرده و در آن به چگونگی بازداشت و صدور حکم اعدام برای فرزندش پرداخته‌ است.

کبری حیدری، مادر عبدالرحمن سنگانی، زندانی اهل سنت محکوم به اعدام، رنج‌نامه‌ای منتشر کرده و به چگونگی بازداشت و صدور حکم اعدام برای فرزندش پرداخته‌ است.

گفته می‌شود عبدالرحمان سنگانی از دسترسی به امکانات درمانی مناسب در زندان رجایی شهر کرج محروم است

مادر این زندانی اهل سنت در متنی که روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، بازتاب یافته، می‌گوید که پسرش ابتدا در سال ۱۳۸۳ در مشهد بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. سپس با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و پس از ۱۵ ماه انفرادی آزاد شد.

به گفته کبری حیدری، مدت کوتاهی پس از آن، فرزندش «در یک تصادف ساختگی» دچار آسیب شدید شد و تا این لحظه هم قادر به انجام کار‌های روزانه‌اش نیست.

مادر این زندانی اهل سنت در نامه‌ای که منتشر کرده می‌گوید، عبدالرحمن سنگانی دوبار در زمستان سال ۱۳۸۸ خورشیدی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد.

در ادامه نامه نوشته شده است: «عبدالرحمن وقتی وارد دادگاه می‌شود مامورین امنیتی او را بازداشت می‌کنند و با دستبند و چشمبند دوباره بعد از پنج سال، به بند ۲۰۹ انتقالش می‌دهند. به مدت ۱۸ ماه آنجا بدون هیچ توضیحی نگهداری‌اش کردند. یک روز بازجو پرونده به ۲۰۹ می‌رود و به او حکم اعدامش را اعلام می‌کنند و بعد به زندان رجایی شهر منتقل می‌شود.»

مادر این زندانی اهل سنت در پیوند با وضعیت پرونده فرزندش چند پرسش را مطرح کرده است و می‌پرسد: «آیا اگر عبدالرحمان مرتکب جرم شده است، چرا با وثیقه ۵۰ میلیونی آزادش کرده‌اند؟ خانه ما تا افغانستان ۱۸ کیلومتر فاصله دارد. آیا پسرم اگر جرمی مرتکب شده بود نمی‌توانست راحت فرار کند؟ به نظر شما کسی جرمی مرتکب شده باشد، تشکیل خانواده می‌دهد یا من می‌گذاشتم ازدواج کند؟ آیا جای سوال نیست که ارگانی امنیتی مثل اطلاعات، کسی را که حکمش اعدام باشد با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد کند و بعد از چند سال او را دستگیر و به اعدام محکوم کند؟ آیا کسی جرمی کرده باشد در حد اعدام، خودش با پای خودش به دادگاه می‌رود؟»

در پایان نامه، کبری حیدری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر تقاضای کمک کرده و تاکید کرده فرزندش متاهل و دارای یک دختر چهارساله‌ است.

به گفته مدافعان حقوق بشر دست کم ۳۰ تن و به گفته فعالان ملی - مذهبی بیش از ۴۰ تن از فعالان مذهبی اهل سنت در خطر اعدام هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهران زهراکار

    من نمیدانم جرم ایشان چه بوذه ولی برای یک محکوم به اعدام وثیقه پنجاه میلیونی صادرنمیکنند.اگرجرم ایشان هرچیزی بجز قتل بوده اعدام درحق وی بی انصافی است