ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از ابوظبی تا تهران؛ شباهت‌ها و تفاوت‌های دو نمایشگاه کتاب

کم و بیش همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه کتاب ابوظبی هم برگزار شد. نمایشگاه کتاب ابوظبی آیا می‌تواند همچنان نمایشگاه کتاب تهران را در سایه قرار دهد؟

کم‌ و بیش همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه کتاب ابوظبی هم برگزار شد. هر دوی این نمایشگاه‌ها به فروشگاه‌ها و بازارهای بزرگ کتاب شباهت دارند تا یک نمایشگاه کتاب معیار. در این میان، نمایشگاه کتاب ابوظبی به خاطر رویکرد جهانی‌اش نمایشگاه کتاب تهران و قاهره را در سایه قرار داده است. با این‌حال از چشم‌انداز روشنی برخوردار نیست.

نمایشگاه کتاب ابوظبی: رشد حیرت‌انگیز، زیرساخت‌های مدرن، رویکردهای بومی

رشد حیرت‌انگیز نمایشگاه کتاب ابوظبی

نمایشگاه کتاب ابوظبی در سال‌های گذشته از نظر کمی رشد حیرت‌انگیزی داشته است. به این دلیل که یک نمایشگاه کتاب معیار در کشورهای عربی وجود ندارد، نمایشگاه کتاب ابوظبی اهمیت پیدا کرده است. نه تنها کشورهای عربی، بلکه کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی هم توجه‌شان به این نمایشگاه جلب شده است. در سال ۲۰۱۴، هزار و صد ناشر از ۵۷ کشور جهان آثارشان را در این نمایشگاه عرضه کردند.

برخلاف نمایشگاه کتاب تهران که محل برگزاری مشخصی ندارد و در طی سال‌های گذشته همواره در یک نمازخانه عظیم برگزار می‌شده و زیرساخت‌های فرسوده‌ای دارد، نمایشگاه کتاب ابوظبی از زیرساخت‌های بسیار مدرن با بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است. زیرساخت‌های مدرن اما رویکردهای سنتی را یک‌شبه تغییر نمی‌دهند.

به دلیل نبود شبکه پخش جهانی کتاب در ایران و در کشورهای عربی، نمایشگاه کتاب ابوظبی هم مثل نمابشگاه کتاب تهران بیشتر برای اقتصاد نشر اهمیت دارد. ناشران در این «بازار» کتاب‌هایشان را می‌فروشند و می‌توانند سالی را به سالی دیگر برسانند. این مهم‌ترین شباهت نمایشگاه ابوظبی به نمایشگاه کتاب تهران است.

یکی دیگر از شباهت‌های این دو نمایشگاه کتاب مشکل کپی‌رایت است. بسیاری از کشورهای عربی مانند ایران به معاهده برن نپیوسته‌اند. بنابراین آنها هم مانند ایران نمی‌توانند به سادگی به بازار جهانی کتاب راه پیدا کنند.

صفحه بعد:

رویکرد جهانی، عملکرد بومی

امسال بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب ابوظبی برگزار شد. بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران هم روز گذشته، شنبه، ۲۰ اردیبهشت به پایان رسید. با وجود آنکه نمایشگاه کتاب ابوظبی کم‌سابقه‌تر از نمایشگاه کتاب تهران است، اما رویکرد جهانی‌تری دارد.

از ابوظبی تا تهران؛ شباهت‌ها و تفاوت‌های دو نمایشگاه کتاب

در سال ۲۰۰۷ مسئولان فرهنگی امارات متحده عربی با نمایشگاه کتاب فرانکفورت قراردادی منعقد کردند که به موجب آن قرار شد خصلت بازارگونه نمایشگاه کتاب ابوظبی حفظ شود، اما در همان حال به بازار جهانی کتاب هم راه بیابد.

مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران تازه به این فکر افتا‌ده‌اند که راه و روش مشخصی برای این نمایشگاه تببین کنند. باید منتظر ماند و دید که تا سال آینده چه اتفاقی می‌افتد و آیا نمایشگاه کتاب تهران همچنان محلی برای تفریح خانواده‌ها، و یک بازار مکاره خواهد ماند یا اینکه به وظیفه اصلی‌اش که همانا بازاریابی برای کتاب است عمل خواهد کرد؟

زنان در نمایشگاه کتاب ابوظبی نقش مهمی ایفا می‌کنند. تقریباً همه غرفه‌داران، زنان را به کار گماشته‌ بودند. زنان همچنین در همایش‌ها و در کتاب‌خوانی‌ها و در برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب ابوظبی حضور بسیار برجسته‌ای دارند.

برنامه‌هایی که در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه کتاب ابوظبی در نظر گرفته شده بود، از نظر نحوه اجرا به نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر شباهت داشت: داستان‌خوانی در فضاهای بسیار آرام و دلپذیر، در نظر گرفتن فضاهایی برای امضای کتاب‌ها از سوی نویسندگانشان، برگزاری جلسات و همایش‌هایی با آژانس‌های ادبی و عقد قراردادهایی برای ترجمه و خرید و فروش کتاب‌ها، همراه با برگزاری کنسرت‌های موسیقی تلفیقی با شرکت هنرمندان غربی و نوازندگانی از کشورهای عربی. در نمایشگاه کتاب تهران همچنان پوشش زنان حاشیه‌ساز بود و سختگیری‌ها بیش و کم ادامه داشت. از برنامه‌های جانبی برای جلب مخاطب هم خبری نبود.

چشم‌اندازی نه چندان روشن

با وجود رویکردهای جهانی، نمایشگاه کتاب ابوظبی چشم‌انداز روشنی ندارد. ناشران آمریکایی و ایتالیایی از شرکت در بیست و چهارمین دوره این نمایشگاه صرف‌نظر کردند. فرانسوی‌ها حضور برجسته‌ای داشتند، اما سوئد به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه ابوظبی فقط در دو غرفه حضور داشت. آلمانی‌ها هم فقط با ۱۱ ناشر در نمایشگاه ابوظبی شرکت کردند.

در بین ناشران غربی، از ناشران قدرتمند و بزرگ نشانی وجود نداشت. ناشران کوچک و متوسط غربی با انگیزه‌های فرهنگی در چنین نمایشگاه‌هایی شرکت می‌کنند. ناشران عربی اما با اهمال‌کاری و نبود مدیریت کارآمد اغلب نمی‌توانند به قراردادها در موقع تعیین‌شده عمل کنند و این مسأله ناشران غربی را سرخورده می‌کند. از سوی دیگر به خاطر اختلافات مذهبی در کشورهای عربی و رویکردهای متفاوت فرهنگی آنان، عرضه کتاب‌ها در همه این کشورها امکان‌پذیر نیست. پس بازار یکدستی هم وجود ندارد که نمایشگاه کتاب ابوظبی بتواند به عنوان یک مرکز داد و ستد کتاب در آن فعالیت کند.

برخی از این مشکلات در ایران هم وجود دارد، اما با توجه به ظرفیت فرهنگی ایران چنانچه رویکردهای سلبی از میان برداشته شود، نمایشگاه کتاب تهران به رغم زیرساخت‌های نامناسبش می‌تواند از نمایشگاه کتاب ابوظبی پیشی بگیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.