ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با هيچ وعده‌ای عقب‌نشينی نکنند

یک روز مانده به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، نمايندگان مجلس ایران در بيانيه‌ای از هیأت مذاکره‌کننده خواستند تا با هيچ وعده‌ای از «حقوق هسته‌ای» عقب‌نشینی نکنند.

در آستانه دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵، نمايندگان مجلس ایران در بيانيه‌ای خواستار قاطعیت هیأت مذاکره‌کننده این کشور در نگهبانی از «حقوق هسته‌ای» ایران شدند.

در بیانیه نمایندگان آمده است که وزیر خارجه و هیأت مذاکره‌کننده درباره حفظ «دستاوردهای هسته‌ای» در برابر مجلس پاسخگو هستند

به‌گزارش منابع خبری ایران، در بیانیه نمایندگان مجلس که روز دوشنبه ۲۲  اردیبهشت‌ماه در جلسه علنی مجلس خوانده شد از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای خواسته شده است که در مذاکرات، تمامی «حقوق هسته‌ای ايران» شامل غنی‌سازی اورانیوم، تحقيق و توسعه و ابعاد مختلف آن و همچنين آب سنگين اراک پاسداری شود و با هيچ وعده و وعيدی از این حقوق عقب‌نشينی نکنند.

آن‌ها ضمن تأکید بر این‌که نسبت به «حفظ و صيانت دستاوردهای هسته‌ای» حساس هستند، از «عملیات روانی برخی قدرت‌ها» برای به بی‌راهه کشاندن مذاکرات هسته‌ای سخن گفته‌اند.

در پایان این بیانیه آمده است که وزیر امور خارجه و هیأت مذاکره‌کننده درباره حفظ «دستاوردهای هسته‌ای» در برابر مجلس پاسخگو هستند.

دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، از فردا (سه شنبه) در وين اتريش برگزار می‌شود.

«مذاکرات نهايی هسته‌ای محل مسامحه نیست»

در همین حال علی لاریجانی، رئيس مجلس ایران نیز روز دوشنبه سخنانی درباره مذاکرات هسته‌ای در ابتدای جلسه علنی مجلس ایراد کرد.

لاریجانی گفت: « ايران در مذاکرات هسته‌ای به دنبال روشنگری حق خويش به جهان است نه دنبال اسباب‌بازی هسته‌ای لذا مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نمی‌توانند از هيچ يک از حقوق هسته‌ای ايران شامل غنی‌سازی در حد کارخانه غنی‌سازی و تحقيق و توسعه بدون هيچ مسئوليت صرفنظر نمايند.»

رئیس مجلس ایران تأکید کرد که فن‌آوری هسته‌ای «امری نيست که قابل معامله باشد» و «قدرت‌های غربی نيز بدانند که اگر نسبت به مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شد، مذاکرات نهايی محل مسامحه نخواهد بود.»

علی لاریجانی چارچوب مورد قبول در مذاکرات هسته‌ای را «صيانت از کليت فن‌آوری هسته‌ای» خواند و گفت: «کميت اين فن‌آوری محل چانه‌زنی نيست.»

وی افزود: «تنها خط قرمز در کيفيت فن‌آوری هسته‌ای بر حسب فتوای رهبری توليد سلاح می‌باشد نه چيز ديگر.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر چندین بار کاربرد سلاح هسته‌ای را حرام دانسته و مقام‌های ایرانی بارها به فتوای وی در زمینه حرام بودن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای مقابله با آنچه تبلیغات غربی‌ها می‌خوانند، استناد کرده‌اند.

رئیس مجلس ایران در پایان سخنان خود گفت وزير خارجه و تيم مذاکره‌کننده فقط در موضوع هسته‌ای و نه چيز ديگر می‌توانند مذاکره کنند.

روحانی: ما عقب‌نشينی نمی‌کنيم

روز یکشنبه، حسن روحانی، رئيس جمهور ایران در مراسم بهره‌برداری از دستاوردهای سازمان انرژی هسته‌ای علیه سیاست غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران سخنرانی کرد و با تأکید بر آن‌چه تبلیغات منفی دنيای غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران نامید، گفت: «ما در زمينه فن‌آوری به دنبال عقب‌نشينی نيستيم. ما می خواهيم فن‌آوری هسته‌ای را در زمينه‌های حقوقی سياسی و تبليغاتی نيز پيش بريم.»

روحانی افزود: «ما عقب‌نشينی نمی‌کنيم اما در زمينه سياسی می‌خواهيم گامی به جلو برداريم. در زمينه تبليغات و روشن کردن افکار عمومی می‌خواهيم قدمی برداريم.»

حسن روحانی گفت ایران می تواند ۳.۵ درصد غنی سازی انجام دهد و حتی اگر بخواهد می‌تواند ۲۰ درصد غنی‌سازی کند.

رئیس‌جمهوری ایران در حالی این سخنان را بیان کرد که در روزهای اخیر مخالفان توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ بارها علیه این توافقنامه یا سخن گفته‌اند و یا تجمع و گردهمایی برگزار کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای تنش داخلی ایران در این‌باره افزایش داشته و مقام‌های دولتی درصدد کاهش فشار نیروهای مخالف توافق هسته‌ای هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    رژیم اسلامی در عرض سی‌ و شش سال حکومت ننگینش ثابت کرده که در صورت احتیاج به امری، به سازش تن‌ می‌دهد.به طور مثال قبل از هر انتخاباتی همه حتی رهبر، ملت براشان مهم میشوند،از آنها با التماس دعوت به شرکت می‌کنند،و نوشیدن زهر و اتمام جنگ، اینک در مورد مذاکره و هوجنجال رهبر و مجلس و ...دو حالت دارد،یکی مصرف داخلی که بگویند با تغییر دولت نه‌‌ تنها در داخل بلکه در خارج هم پاشنه بر همان چرخ میچرخد.و با تشدید اعدامها،حمله به زندانیان و دستگیریها، امیدهای واهی اصلاح طلبان را به تسخیر دو باره قدرت،نشان دهند.دوم پیشبرد مذاکره است و سازش و دادن همه چیز برای رفع فشار غرب، بدون مشارکت ملت همچون همیشه و در همیه کارهاشان.اما بنظر میاید که این موضوع باین سادگیها نباید باشد و رژیم اسلامی نقطه به نقطه در مذاکرات دبه خواهد کرد، چون با حل مذاکرات رابطه با آمریکا مطرح است که تابوی مهمی برای ایرانست.و این سیاست عالیه آمریکا در حفظ رابطه با روسیه و چین برای رژیم اسلامی مهم است.