ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مادران خاوران» برنده جایزه حقوق بشری شدند

«مادران خاوران»، مادرانی که فرزندان‌شان در دهه ۶۰ در ایران اعدام شدند با بيش از ۲۵ سال تلاش برای دادخواهی، برنده يک جايزه حقوق بشری بين‌المللی در کره جنوبی شدند.

«مادران خاوران» و يک فعال حقوق بشر بنگلادشی برنده جايزه حقوق بشری «گوانگجو» در کره جنوبی شدند.

طی ۲۵ سال گذشته «مادران خاوران» همواره خواهان روشن شدن حقيقت و برقراری عدالت در مورد افراد مسئول اعدام‌ فرزندانشان بوده‌اند

به‌گزارش تارنمای «عدالت برای ایران»، هيأت داوران جايزه حقوق بشری گوانگجو «مادران خاوران»، متشکل از مادران و خانواده‌های زندانيان سياسی اعدام شده دهه ۶۰ در ايران را همراه با عادل الرحمان‌خان، فعال بنگلادشی حقوق بشر به‌شکل مشترک برنده جايزه سال ۲۰۱۴ اعلام کرده است.

مراسم اهدای اين جايزه روز يکشنبه ۲۸ ارديبهشت‌ماه (۱۸ ماه مه) در شهر گوانگجوی کره جنوبی با حضور تعدادی از «مادران خاوران» و خانواده‌های زندانيان سياسی اعدام شده در ايران برگزار خواهد شد.

مادران خاوران، مادرانی هستند که فرزندان و بستگان آن‌ها در دهه ۶۰ و به‌ویژه در تابستان ۱۳۶۷ در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شدند و سپس در گورستان‌های متروک از جمله گورستان خاوران در جنوب شرقی تهران به‌طور مخفیانه خاک شدند.

طی ۲۵ سال گذشته اين خانواده‌ها همواره خواهان روشن شدن حقيقت و برقراری عدالت در مورد افراد مسئول اين اعدام‌ها بوده‌اند.

به‌گفته هيأت داوران جايزه گوانگجو جمهوری اسلامی ایران تاکنون در برابر دادخواهی «مادران خاوران» سکوت پیشه کرده است اما این مادران با پيگيری‌های خود موجب اعلام نظرات مخالفان سياسی در اين زمينه، پيشرفت تحقيقات درباره نقش دولت در محاکمه‌های ناعادلانه و همچنين گسترش حمايت فعالان حقوق بشر در این‌باره شده‌اند.

عادل الرحمان‌خان، ديگر برنده جايزه گوانگجو بنیانگذار سازمان حقوق بشری با نام اودهيکار در بنگلادش است که به‌رغم تهدیدهای دولتی در مبارزه عليه نقض حقوق بشر در جنوب آسيا، از جمله قتل‌های فراقضائی، ناپديد شدن‌ها، شکنجه و اهانت‌های غيرانسانی از سوی دستگاه‌های مجری قانون تلاش می‌کند.

تلاش‌های عادل الرحمان‌خان منجر به تشکيل يک شبکه مدافعان حقوق بشر ملی در بنگلادش و شبکه عليه شکنجه و معافيت از مجازات در جنوب آسيا شده است.

جايزه حقوق بشری گوانگجو هر سال توسط «بنياد گراميداشت ۱۸ مه» اهدا می‌شود. این بنیاد سازمانی غيرانتفاعی و غيردولتی است که در سال ۱۹۹۴ از سوی بازماندگان قتل عام مخالفان در ماه مه ۱۹۸۰ در شهر گوانگجو کره جنوبی، تأسيس شده است.

در ۱۸ ماه مه ۱۹۸۰ جنبشی در گوانگجو عليه نيروهای مسلح دولتی شکل گرفت که در جريان آن دست‌کم ۱۵۴ تن کشته٬ ۷۴ تن مفقود و چهار هزار و ۱۴۱ تن زخمی و بازداشت شدند.

از سال ۲۰۰۲ با برپايی يک گورستان ملی و تعيين روز ۱۸ ماه مه ‌به‌عنوان روز ملی بزرگداشت قربانيان اين رخداد در راه جبران صدمه‌های وارده به بازماندگان اين کشتار و خانواده‌های قربانيان تلاش می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جایزه بین المللی گوانگجو | اگر دادخواهی برآرد خروش

    […] «مادران خاوران» برنده جایزه حقوق بشری شدند http://www.radiozamaneh.com/145328 […]