ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات علیه اردوغان، در پی مرگ کارگران معدن

با کشته شدن ده‌ها کارگر بر اثر انفجاری در یک معدن، اعتراض‌های اجتماعی علیه دولت اردوغان آغاز شد و اتحادیه‌های کارگری دولت را مسئول این سانحه دانستند.

در پی انفجار در یک معدن زغال سنگ در غرب ترکیه و کشته شدن دست‌کم ۲۸۲ کارگر معدن، دانشجویان علیه رجب طیب اردوغان دست به تظاهرات زدند و پلیس به مقابله با آن‌ها پرداخت.

خشم علیه دولت اردوغان در آنکارا در حال رشد است

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس ترکیه روز چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت (۱۴ ماه مه) در آنکارا با گاز اشک‌آور سعی کرد دانشجویانی که دولت را مسئول انفجار معدن می‌دانستند و به همین دلیل به خیابان آمده بودند، پراکنده سازد.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ ماه مه) یک معدن زغال سنگ در شهر سوما استان مانیسا در غرب ترکیه در عمق ۱۶۰۰ متری زمین منفجر شد و جان دست‌کم ۲۸۲ کارگر را گرفت.

علت این انفجار اتصال برق کوره یک این معدن عنوان شد و بیش از ۵۰۰ معدنچی به دلیل قطعی برق در عمق این معدن با مشکل کمبود اکسیژن و مسمومیت احتمالی با گاز مونواکسید کربن روبه‌رو شدند.

در این معدن بیش از ۷۸۰ کارگر کار می‌کرده‌اند و انتظار می‌رود آمار تلفات این حادثه افزایش یابد.  دولت ترکیه به احترام قربانیان سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

دانشجویان معترض به مرگ معدنچیان که تعداد آن‌ها ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر گزارش شد، قصد داشتند با سر دادن شعار علیه دولت رجب طیب اردوغان از پردیس دانشگاه آنکارا به سمت وزارت نیرو که در همان منطقه قرار داشت، راهپیمایی کنند.

در این مسیر پلیس ضدشورش با آب‌پاش فشار قوی به دانشجویان حمله کرد و دانشجویان نیز به سوی مأموران سنگ پرتاب کردند.

واقعه انفجار معدن سوما در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های تندی علیه دولت برانگیخت.

مردم در مورد وضع اسفناک کارگران و به‌طور کلی زحمتکشان جامعه اظهارنظر می‌کردند و فراخوان‌هایی برای برپایی تظاهرات منتشر شد.

همین ۱۴ روز پیش بررسی استانداردهای امنیتی در معدن سوما از طرف حزب عدالت و توسعه رجب طيب اردوغان رد شده بود

رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند به جز آنکارا در استانبول نیز تظاهرات پراکنده‌ای انجام شده است.

بنا بر این گزارش‌ها حدود ۱۵ نفر به‌مدت ۱۰ دقیقه روی ریل‌های خط مترو میدان تقسیم استانبول دراز کشیدند.

در مقابل دفتر شرکت معدن سوما در استانبول نیز گروهی از معترضان گرد آمدند و کسی کلمه «قاتل!» را روی دیوار با اسپری رنگ نوشت.

همچنین معترضان نوشته‌هایی با این عناوین در دست داشتند: «این ساختمان بر روی خون کارگران قرار دارد» و «آن‌ها زیبا نمُردند، این یک قتل بود، نه یک تقدیر».

اشاره معترضان به سانحه معدنی در نزدیکی دریای سیاه در سال ۲۰۱۰ بود که در آن نیز چندین کارگر معدن کشته شدند. در آن زمان، عمر دینچر، وزیر کار ترکیه گفته بود کارگران «زیبا مُردند» و اردوغان مرگ کارگران را با واژه «تقدیر» توصيف کرده بود.

دولت ترکیه پیش از ظهر چهارشنبه بار دیگر تأکيد کرد که استانداردهای ايمنی رعايت شده است، اما بسياری از ناظران به این نظر به دیده شک و تردید می‌نگرند.

به گفته بستگان کارگران در ميان کشته‌شدگان يک پسر بچه ۱۵ ساله نیز بوده است. تانر ييلديز، وزیر نیرو اين خبر را تکذيب کرد و گفت: «کار یک کودک ۱۵ ساله در يک معدن غيرممکن است.»

اتحاديه‌های کارگری بر خلاف نظر دولت ترکیه می‌گویند شواهدی دارند که از عدم وجود استانداردهای ایمنی خبر می‌دهند. اتحادیه‌ها نیز از این رویداد به‌عنوان «قتل عام» یاد می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    تاریخ مصرف اردوغان رو به پایان است و مانند همه دیکتاتورهای مذهبی به ذباله دان تاریخ می پیوندد .