ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئولان معدن سوما در ترکیه بازداشت شدند

با گذشت یک هفته از حادثه مرگبار معدن سوما در ترکیه، مسئولان این معدن، از جمله مدیرعامل آن بازداشت شدند.

در رابطه با انفجار معدن سوما در ترکیه که طی آن ۳۰۱ تن از کارگران کشته شدند، مدیرعامل این معدن شب دوشنبه ۲۹ ارديبهشت (۱۹ ماه مه) دستگیر و هشت تن از مسئولان این معدن نیز بازداشت شدند.

حادثه مرگبار معدن سوما در ترکیه ۳۰۱ کشته به جای گذاشت.

به‌گزارش خبرگزاری دوغان ترکیه، جان گورکان، پسر صاحب شرکت سوما از سوی دادستان شهری به قتل غیرعمد متهم شده و در زندان به‌سر می‌برد.

صاحب اصلی شرکت مادر «سوما هالدینگ»، آلپ گورکان، تاجر ۷۰ ساله و پدر مدیرعامل سوما در رابطه با این پرونده به پلیس فراخوانده شده تا مورد بازجویی قرار گیرد.

آلپ گورکان که شرکت‌اش در مناطق مختلف فعال است، در سال ۲۰۱۲ یک آپارتمان آسمان‌خراش در منطقه «مسلک» استانبول که محله پولدارهای شهر است، ساخت. وی پیش از خصوصی‌سازی معدن اعلام کرده بود که هزینه تولید را از ۱۳۰ دلار به ۲۴ دلار در هر تن تبدیل کرده است.

رسانه‌های ترکیه سیاست اقتصادی وی را که به فاجعه انسانی منجر شد مورد انتقاد و سئوال قرار داده‌اند.

بدین ترتیب از روز یکشنبه به‌جز جان گورکان، رمضان دوغرو، مدیرکل معدن زغال‌سنگ؛ آکین جلیک، مدیر استخراج معدن؛ دو مهندس؛ دو سرپرست و یک تکنیسین در رابطه با انفجار معدن سوما متهم و زندانی شده‌اند.

دیگر اعضای مسئول شرکت سوما نیز متهم شناخته شده‌اند اما تحت نظر دادگاه در حال حاضر آزاد شده‌اند.

انفجار معدن زغال‌سنگ سوما بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ ماه مه) در شهر سوما استان مانیسا در غرب ترکیه در عمق ۱۶۰۰ متری زمین رخ داد و ۳۰۱ تن از کارگران کشته شدند.

رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت‌ماه (۲۰ ماه مه) در سخنرانی‌ای در برابر نمایندگان حزب عدالت و توسعه اطمینان داد که با گناهکاران قاطعانه برخورد خواهد شد.

اردوغان گفت: «هیچ کس نمی‌تواند این فاجعه را لاپوشانی کند (...) ما مصمم هستیم که برای گرفتن تصمیم درست اقدامات لازم را انجام دهیم.»

به‌گفته مطبوعات دولتی، دولت ترکیه باید در روزهای آینده برنامه جدیدی را برای افزایش امنیت معادن کشور ارائه دهد.

روز جمعه گذشته در یک نشست رسانه‌ای مسئولان شرکت سوما هرگونه غفلت و ندانم‌کاری در فاجعه انفجار معدن را رد کرده بودند.

بر اساس نخستین گزارش از پرونده این حادثه که توسط مطبوعات فاش شد، در لحظه انفجار، حد گاز کُشنده مونوکسید کربن به‌شکل بارزی بالاتر از حد استاندارد ایمنی بوده است. این گزارش بر روی گرمای بیش از حد در راهروهای زیرزمینی معدن نیز انگشت گذاشته و گفته است با چنین شرایطی فعالیت کارگران متوقف نشده است.

بکیر ساهینر، دادستان سوما روز یکشنبه اعلام کرد که خرابی در سیستم الکتریکی عامل انفجار بوده است.

عملیات نجات و یافتن قربانیان این حادثه روز شنبه پس از چهار روز تلاش شنبه پایان یافت.

تامر کوچوک‌گنجای، مسئول سندیکای معادن، تمام معدنچیانی را که برای شرکت سوما کار می‌کنند فراخوانده که در تمام معادن این شرکت سر کار نروند.

وی تأکید کرد که تا امنیت این معادن تأمین نشود نباید سر کار رفت.

انفجار معدن سوما در ترکیه مرگبارترین حادثه از نوع خود در تاریخ این کشور بود و در پی آن اعتراض‌های گسترده‌ای را علیه دولت اردوغان برانگیخت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.