ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«درز اطلاعات میدان نفتی آزادگان به عراق توسط چین»

منابع خبری ایران از درز اطلاعات مربوط به میدان نفتی «آزادگان» به سود عراق خبر می‌دهند. «شرکت ملی نفت چین» از قرارداد توسعه‌‌ این میدان کنار گذاشته شده بود.

منابع خبری ایران از درز اطلاعات مربوط به میدان نفتی «آزادگان» به عراق می‌گویند. پیش‌تر «شرکت ملی نفت چین» از قرارداد توسعه‌‌ این میدان کنار گذاشته شده بود. همزمان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برای شرکت در نشست‌های «تعامل و اعتمادسازی در آسیا»، سیکا در شهر شانگهای چین، سفری دو روزه به آن کشور را آغاز کرده است.

تکنیسنی در میدان نفتی آزادگان

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، سه شنبه ۳۰ اردیبهشت، با انتشار گزارشی در باره درز اطلاعات میدان آزادگان به عراق توسط شرکت ملی نفت چین نوشت: «مسئولان امر در دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی ضمن اعلام بی‌اطلاعی حاضر به پاسخگویی به سئوالات نشدند.»

به گزارش ایلنا مسئولان ایرانی و چینی پاسخ مشخصی به چگونگی درز این اطلاعات به عراق، در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه گفت كه در پیوند با دادن اطلاعات میدان نفتی ایران به عراق از سوی چین، «منتظر اطلاعات رسمی در این باره» است و «پس از آن متناسب با وضعیت» واکنش نشان می‌دهد.

مقام‌های ایرانی در سال ۱۳۸۹ از واگذاری قرارداد توسعه بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران با نام «آزادگان» به شرکت ملی نفت چین خبر داده بودند.

به نوشته وب‌سایت «تابناک» کارشناسان نفتی به دولت محمود احمدی‌نژاد در قبال استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از  این میدان از سوی چینی‌ها در بخش عراقی آن هشدار داده بودند، اما این هشدارها بی‌اثر بوده‌اند.

علت و «واكنش های احتمالی ایران» به فروش اطلاعات نفتی‌اش به عراق همچنان بی‌پاسخ مانده است.

با وجود این، کرامت بهبهانی، مجری فعلی طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، گفته است: «در قرارداد بندی داریم مبنی بر این که هر دو طرف قرارداد باید حفاظت اطلاعات را رعایت کنند. افشای اطلاعات خطای بزرگی در این نوع قراردادهاست. البته باید این نگرانی وجود داشته باشد، اما این که چینی‌ها به طرف عراقی اطلاعات را فروخته‌اند هم باید اثبات شود که تا کنون چنین چیزی نبوده است.»

‍پیش‌تر شرکت ملی نفت چین از این میدان کنار گذاشته شد و بعد از این اقدام شرکت چینی برای توسعه میدان نفتی «مجنون»، متعلق به عراق، به این کشور دعوت شد.

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در مورد واگذاری اطلاعات میدان نفتی ایران به عراق از سوی شرکت ملی نفت چین اظهار بی‌اطلاعی كرده است.

او پاسخگویی در این زمینه را به سفرش به چین موكول كرده است.

فسخ قرارداد میان ایران و شرکت چینی پس از طی مراحل قانونی از سوی مدیریت امور حقوقی «شرکت ملی نفت ایران» به طور رسمی ابلاغ شده بود.

قرارداد توسعه میدان آزادگان نخست با ژاپن بسته شد و این کشور نیز بر اثر فشار آمریکا از میدان آزادگان کنار رفت و قرارداد به چین واگذار شد.

به نوشته‌ ایلنا چینی‌ها که به‌علت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خود را در میدان آزادگان بی‌رقیب می‌دانسته‌اند، با استفاده از «اطلاعات بخش ایرانی میدان»، صرفا متمرکز بر توسعه بخش عراقی آن شده‌اند.

این خبرگزاری همچنین می‌افزاید: «شرکت ملی نفت چین در ۴ سالی که با ایران قرارداد داشت، در سکوت مسئولان دولت سابق (احمدی‌نژاد) برای توسعه میدان مجنون در سمت عراق وارد مذاکره شد و قرارداد توسعه این میدان را با عراقی‌ها منعقد کرد.»

مسعود حکمت پناه، مدرس دانشگاه اصفهان در این مورد به ایلنا گفت: «این اقدام کشور چین از قبل قابل پیش‌بینی بود و همان‌طور که بارها اعلام شده بود نباید به طرف چینی اطمینان می کردیم. امروز باید مسئولان وقت وزارت نفت پاسخ دهند که چرا و بنا به چه دلایلی به این میزان شرکت چینی را در پروژه‌های نفتی آزاد گذاشته بودند.»

جمشید پژویان، کار‌شناس اقتصادی نیز، در همین باره گفت: «ما در تمامی میادین مشترک چه عراق و قطر و چه میادین مشترک در دریای خزر دچار خسران شده‌ایم، چون سرعت و توان استخراج ما کم بوده است. کشورهای مشترک با ما در این میادین از پشتوانه کمپانی‌های نفتی آمریکایی که به لحاظ توان و تکنیک به‌طور قطع از ایران برترند، برخوردارند. لذا این عوامل سبب شده که در مجموع در میادین مشترک ایران نتواند برنده باشد.»

این کارشناس در مورد درز اطلاعات میدان آزادگان به عراق افزود: «بدیهی است در صورتی که چینی‌ها اطلاعات میدان نفتی آزادگان جنوبی را در اختیار عراق قرار داده باشند، ما دچار آسیب بیشتری خواهیم شد.»

میدان نفتی آزادگان که با عراق مشترک است، در سال ۱۳۷۶ در ۹۰ کيلومتری غرب اهواز کشف شده بود.

طی بیست سال گذشته آزادگان از بزرگ‌ترین اکتشاف‌های نفتی ایران به‌شمار می‌رود.

طبق بعضی ارزیابی‌ها این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه ذخیره دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاوه

    توسعه میدان مجنون از سالها پیش شروع شده و شرکت چینی بخشی از آن پروژه است و نه همه آن و به علاوه هیچ ارتباطی به این لغو قرارداد که الان یک ماه از آن می گذرد ندارد. میدان نفتی مذکور مشترک است ولی نه به معنای مشترکی که در پارس جنوبی داریم . این اشتراک بسیار ضعیف است. و به عبارت دیگر لایه سروک در کل این میدان ها از اهواز تا بصره به هم مربوط هستند و روی یکدیگر تاثیر می گذارند و اگر بخواهیم آن را اشتراک بدانیم پس خیلی از میدان ها در خوزستان با خیلی از میدان ها در عراق مشترک است. این که اطلاعات از این میدان به آنجا برود حتمن اتفاق افتاده ولی حتمن باید دانست که مربوط به الان نیست، از همان ابتدا میتوانسته اتفاق بیافتد وقتی که به یک شرکت خارجی حتا اینپکس ژاپن سپرده شده بود. و این انتقال هم چندان تابو و بزرگ نیست زیرا که میدان های مشابه را برای مطالعه در همه جای دنیا به کار می برند و الان هم سینوپک در یادآوران دارد کار می کند که هم با اینها مشابه و هم مشترک است و در دست چینی ها است. منظور آنکه برای داغ کردن یک بحث سیاسی نباید دقت نظر در نوشتار و بیان مطالب را پایین آورد و یک بحث فنی را به راحتی ساده سازی کرد.