ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای و بازتعریف نرمش قهرمانانه

رصد کردن مباحث هسته‌ای، این فرضیه را قوت می‌بخشد که خامنه‌ای روایت سخت‌گیرانه‌تری از نرمش قهرمانانه را مد نظر دارد و حوزه مانور مذاکره کنندگان را محدود کرده است.

رصد کردن مباحث مربوط به مذاکرات هسته‌ای، این فرضیه را قوت می‌بخشد که خامنه‌ای روایت سخت‌گیرانه‌تری از نرمش قهرمانانه را مد نظر دارد و حوزه مانور مذاکره کنندگان را محدود کرده است.

خامنه‌ای در دانشگاه افسری و تربیت پاسدار «امام حسین» به آمریکا و غرب تاخت.

رهبر ایران با حمله به آمریکا حساسیت‌های غرب نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را بهانه نامید و گفت: «تلاش آنها این است که با این بهانه‌ها و فشارها، ملت ایران را از ایستادگی در مقابل زورگویی ها و قلدری‌های خود، منصرف کنند اما این اتفاق هیچگاه نخواهد افتاد»

خامنه‌ای نمی‌خواهد تحریم و نگرانی از مخاطرات آن تبدل به قید و تنگنایی در سیاست‌گذاری‌های حکومت در روابط خارجی در فضای پس از مصالحه گردد.

خامنه‌ای باز بر تمرکز بر داخل و استحکام قوای داخلی تاکید کرد و فشارها و چالش‌های خارجی را فرصتی برای بلکه نگاه به ظرفیت‌های موجود و احیاناً ظرفیت‌های معطل مانده داخلی به شمار آورد.

تاکید رهبری بر این که «ملت ایران بدون آمریکا مسیر پیشرفت را پیمود و جامعه جهانی نه تنها معادل غرب نیست بلکه در نقطه مقابل آنها قرار دارد»، تاییدی است بر آن که در نرمش قهرمانانه مد نظرش، قرار نیست در روابط با کشوری که حکومت شیطان بزرگ می‌نامد تغییری استراتژیک پدید آید.

رصد کردن مجموعه اتفاقاتی که باعث شد دور چهارم نشست هسته‌ای در وین از سطح تبادل نظر به مذاکره جدی ارتقاء نیابد، فرضیه ای را قوت می‌بخشد که خامنه‌ای روایت سخت‌گیرانه‌تری از نرمش قهرمانانه را در دستور کار قرار داده و حوزه مانور مذاکره کنندگان هسته‌ای را محدود کرده است.

در تعریف جدید وی، کماکان کلیت نرمش قهرمانانه با هدف مصالحه مقطعی و تاکتیکی با قربانی ساختن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای به شرط حفظ ساختار و قابلیت‌های فنی و تولیدی مورد تاکید است.

اما وجود اتفاقاتی باعث شده تا او در صدد گرفتن امتیازات بیشتری باشد و بخواهد مصالحه هسته‌ای محتمل را با بهای بیشتری بفروشد. در عین حال او می‌خواهد خروجی مصالحه فوق، تغییر جایگاه ایران در مناسبات جهانی نباشد و در ضمن روحانی و دولتش قهرمان نشوند.

به نظر می‌رسد عواملی چون تیره شدن روابط غرب و روسیه و بالا گرفتن نگرانی‌ها از بازتولید مناسبات جنگ سرد، منتفی شدن سقوط بشار اسد در سوریه و بهبود موقعیت وی در کنار بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، خامنه‌ای را ترغیب کرده تا شتابی برای مصالحه نداشته باشد و گذشت زمان را به نفع حکومت ایران ارزیابی کند.

تحقق تعریف جدید خامنه‌ای از نرمش هسته‌ای فقط ناظر به کنترل و مهار دولت‌مردان اعتدال نیست بلکه اصول‌گرایان سوم تیری و افراطی نیز در حوزه اقدامات کنترلی وی قرار دارند.

در حال حاضر اگر چه بخش محدود و بازگشت‌پذیری از تحریم‌ها برداشته شده، اما به لحاظ روانی تاثیر تحریم‌ها کاهش یافته است. اگر جمهوری اسلامی مذاکرات را قطع کند، آمریکا برای رساندن فشار تحریم‌ها به سطح قبلی کار راحتی ندارد.

خامنه‌ای چندین بار در سخنرانی‌هایش تصریح کرده که انتظار برداشته شدن کامل تحریم‌ها را ندارد و به دنبال چنین چیزی هم نیست. جلوگیری و مهار گسترش تحریم‌های کمرشکن، معکوس‌سازی فرایند تحریم‌ها و دور شدن تنش ایران و آمریکا از نقطه جوش و منطقه خطرناک برای وی اولویت دارند. از این رو خاطر نشان می‌سازد که مذاکرات نباید به برداشته شدن تحریم‌ها گره بخورد.

او می‌خواهد برخی از امتیازات داده شده در اقدام مشترک شش ماهه ژنو پس گرفته شود و امتیازات دریافتی حفظ گردند. دخالت دادن بحث موشکی در مذاکرات با ۱+۵ و ایجاد محدودیت در برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک ایران، خط قرمز وی است.

او همچنین می‌خواهد محدودیتی در برنامه تولید غنی‌سازی 5 درصدی وجود نداشته باشد و اصل غنی سازی اورانیوم برای ایران به رسمیت شناخته شود.

خامنه‌ای مشروط کردن فعالیت‌های پژوهشی و توسعه اتمی را نیز نمی‌پذیرد. برداشته شدن کامل تحریم‌ها برای وی مطلوب است اما شرط مصالحه نیست. به عبارت دیگر او نمی‌خواهد تحریم و نگرانی از مخاطرات آن تبدیل به قید و تنگنایی در سیاست‌گذاری‌های حکومت در روابط خارجی در فضای پس از مصالحه گردد.

از این رو او در مقطع کنونی با سخت کردن شروط مذاکره و پر رنگ‌سازی خطوط قرمز می‌کوشد تا شتاب دولت روحانی برای توافق جامعه هسته‌ای را کاهش داده و تاکید بر دریافت امتیاز حداکثری را به جای سرعت در دستیابی به توافق اتمی قرار دهد.

در این چارچوب دیگر تاکید بر دستیابی به توافق جامع در پایان مهلت شش ماهه اقدام مشترک ژنو موضوعیت ندارد.

تحقق تعریف جدید وی از نرمش هسته‌ای فقط ناظر به کنترل و مهار دولت‌مردان اعتدال نیست بلکه اصول‌گرایان سوم تیری و افراطی نیز در حوزه اقدامات کنترلی وی قرار دارند.

می‌توان نوعی ائتلاف نانوشته در بین برخی از نیروهای امنیتی قدیمی پیرامون ضرورت موفقیت دولت روحانی برای بیمه کردن نظام از خطرات مشاهده کرد.

اصل فعالیت‌های انتقادی آنها مورد حمایت وی است. این اقدامات باعث می‌شود تا اصل ماجراجویی هسته‌ای حکومت زیر سئوال نرود که به پشتوانه حمایت خامنه‌ای اجرا شد. ثانیا دولت روحانی با حالت برنده از توافقات بیرون نیاید بلکه دولت نیرویی خوشبین و کم بصیرت شناخته شود که در چارچوب هدایت و تذکر رهبری مسیر درست را پیموده و از لغزش‌ها مصون مانده است.

اما همانطور که خودش بارها تاکید کرده، روحانی و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای امین وی هستند و نیروهای غیرخودی محسوب نمی‌شوند. از این رو حداد عادل در مجلس پیام وی به فراکسیون اصول‌گرایان را منتقل کرد تا نمایندگان وابسته به جبهه پایداری رضایت خود را از پاسخ‌های ظریف اعلام نمایند و اعتراضات از حد هشدار نرم بالاتر نرود.

همچنین سرلشگر فیروز آبادی که در دانشگاه «امام حسین» کنار وی ایستاده بود، به میدان آمد و به رسانه‌های وابسته به سپاه و بسیج تذکر داد که بیش از حد روحانی را مورد حمله قرار ندهند. اگر چه دوستی و شیفتگی فیروز آبادی به حسن روحانی در این موضع‌گیری بی تاثیر نبوده است اما مشکل بتوان باور کرد که او بدون هماهنگی با رهبری چنین سخنانی را بر زبان آورده باشد.

حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی موضع‌گیری وی را در حد فرمان دانست. البته فرمان در مجموعه‌های نظامی از طریق سلسله مراتب سازمانی ابلاغ می‌شود نه در یک سخنرانی عمومی. مناسبات نهادهای نظامی با خامنه‌ای نیز حداقل هنوز به مرحله‌ای نرسیده که فرمان‌ها نیازمند فضاسازی رسانه‌ای باشند.

در عین حال موضع‌گیری فیروز آبادی نشان داد روحانی و گفتمان اعتدال مورد حمایت بخشی از نیروهای نظامی و امنیتی قرار دارد. در واقع می‌توان نوعی ائتلاف نانوشته در بین برخی از نیروهای امنیتی قدیمی پیرامون ضرورت موفقیت دولت روحانی برای بیمه کردن نظام از خطرات مشاهده کرد.

البته معلوم نیست تا چه میزان خامنه‌ای بتواند فضای مذاکرات هسته‌ای را در چارچوب دلخواه خود مدیریت نماید. همه متغیرها در دست او نیستند. اما در «وین ۴» اثر گذاری وی کاملا مشهود بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    دیوید آلبرایت متخصص تسلیحات هسته‌ای در این باره تاکید کرد: عدم تکمیل ارزیابی آژانس از وضعیت برنامه‌های هسته‌ای ایران در ابعاد نظامی چالش دیگری در روند مذاکرات با تهران خواهد بود. مقام های آمریکایی اعلام کرده‌اند که تا زمانی که ایران به سئوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ کافی و لازم را ندهد به توافق نهایی هسته‌ای با تهران دست نخواهند یافت. سخنگوی شورای امنیت سازمان ملل نیز توضیحی در این خصوص نداده است. وی تنها گفت: شورای امنیت از موافقت ایران برای برداشتن گام‌های بیشتر در زمینه پاسخ دادن به سئوالات آژانس استقبال می‌کند. در گزارش فصلی آژانس به این مساله اشاره شده است که ایران اقدامات زیاد ولی ناکافی را برای آنچه که آژانس به دنبال آن است انجام داده است.

  • farid

    دوست عزیز منوچهر٬ ظاهرا علیرغم گذاشتن خط قرمز توسط حسین  و نمایش موشکی وهارت و هورت دلواپسین ٬ رفتن به چین و ملاقات با پوتین و رفتن استرا به وین و جلسه  در اروپا راجع به سوریه همه نشان از  خوردن جام زهر است ! چه کسی جوابگوی میلیاردها دلار هزینه بابت سایت زیرزمینی و موشکی و........خواهد بود؟! با این سرمایه ها چه کارهای زیربنایی مثل ایجاد بزرگراه در سراسرکشور و ایجاد پالایشگاههای جدید و به وری استخراج و تصفیه نفت و......کرد؟!

  • منوچهر

    نمیتوان باور کرد که سیاستهای کلی نظام ایران در هسته ای منظم و متودیک تنظیم میشود چنانکه نمیتوان باور داشت که خامنه ای به تنهائی بر برو بحر ایران حکمرانست بلکه بیشتر بنظر میرسد که در حرم قدرت طرفدا ر جهت زورمند است وبا کنار رفتن انکه نظریاتش با او نزدیکتر بود در حوزه سرگردانی سیاستهای متناقضی را دنبال میکند که در مجموع بعنوان حفظ نظام خودش رادر دایره قدرت باقی میگذارد. تحولات چند روز گذشته یعنی عدم توافق در ژنو و با زدید از سایت موشکی سپاه ونشان دادن تصویرماکت بهپاد وسخنرانیها و جبهه بندی های مجلس یکدفعه با توافق اژانس جهانی اتمی با اقای صالحی که ا ین مرکز را مجاز میدارد که نه تنها از پارچین بازرسی بعمل اورد بلکه برنامه های انفجار چاشنی ها را نیز بررسی کند و از مسئولین انها چگونگی برنامه ها را پرسش کند و از همه مهمتر این دور از راستی ازمائیها تا شهریور ماه ادامه داشته باشد و بدنبال انهم برنامه های دیگری را را ارائه دهد یعنی فعلا سطح بازرسی ها از سقف 6 ماهه توافق اولیه که تیرماه بپایان میرسد به بعد ازان موکول شده است وروند نشان میدهد که اگر همه شرائط مطابق برنامه پیش رود توافقنامه نهائی تا پایان ریاست جمهوری اوباما ادامه خواهد داشت. البته وضع رفع تحریمها هم اکنون از سقف توافقنامه موقت ژنو بالا تر رفته است چنانکه به گفته رویترز و سازمان انرژی جهانی از ماه فوریه منظما فروش نفت ایرانبالای یک ملیون بشکه بوده و همچنانکه وزیر نفت در روسیه اعلام کرد صادرات روزانه ایران بیشتر از یک ملیون و پانصد هزار بشکه در روز است زیرا باانکه نقل و انتقال 2 ملیارد و500هزار دلاراقساط در یافتی توافقنامه ژنو با اگر و اما روبرو بوده است وضع بازار ارز در داخل به ثبات نسبی رسیده یعنی بانک مرکزی بازار ازاد را پمپاژ ارزی میکند و از طرفی دیگر با متوقف کردن فروش بنزین پتروشیمی روزانه بیش از 5ملیون لیتر بنزین سوپر وارد میکند و امار غیر رسمی نیز حکایت ازان دارد که چین با دریافت تخفیف بیشتر واردات نفت از ایرانرا به 700 هزار بشکه در روز رسانده است وهند و ژاپن و کره جنوبی نیز از واردات خو دنکاسته اند. مسلما سفر خانم رایس مشاور امنیتی رئیس جمهوربهمراهی وندی شرمن و12 نفر کارشناس امنیتی امریکائی به اسرائیل و استقبال ازانها در تل اویو میتوانست در وین تاثیر گزار باشد ولی تصمیمات کنگره امریکا و هیا هوی مجلس ایران طوفانی در فنجان بود که تصمیمات کنگره توسط دفتر ریاست جمهوری امریکا و شلوغی مجلس ایران با غیبت ظریف که همراه روحانی به چین رفته بود و عدم حضور عراقچی در کمسیون با سکوت همراه شد. سخنرانی فیروزابادی واکسن پیش گیری بود برای توافقنامه اژانس بین المللی و سازمان اتمی ایران که ازخط قرمزهای شعاری گذشته است وعملکرد مثبتی داشت زیرا نه برادر حسین فریادی براورد و نه رسائی بذر پاش وچون کفه مذاکره کننده سنگین شد رفسنجانی دو جایزه تازه گرفت زیرا سیاست کلی جمعیت که به سران قوا ابلاغ شده بود به تشخیص مصلحت نیز برای نظارت داده شد و در جایزه دوم نامه رئیس دفتر رهبری به رئیس مجلس کمسیونهای مجلس را مجبور کرد که لوایح را با نظر مجلس تشخیص مصلحت هماهنگ کنند و بدین ترتیب تغییر و تصحیح در صحن علنی هم زیر سوال رفت واز ان مهمتر شورای نگهبان نیز مجاز به رد کردن این مصوبات نیست زیرا هم از نظر شرعی و هم از نظر قانون اساسی و سند چشم انداز و سایر برنامه ها در مجلس تشخیص مصلحت مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و بعبارت دیگر سمت شورای نگهبان در نظارت به قوانین به قوه مافوق محول گردیده است وانها ناگزیر به تصویب قوانین مصوبه مجلس هستند.در واقع در چرخشی تازه سنگینی طرف دیگر سبب شده است که رهبر سخنرانی های تند خود را با دلجوئی اختیاراتی بطرف پیروز تعدیل کند . چارچوب توافقها همچنان بر اساس مذاکرات مشاور رهبر و اقای برنز استوار است و نقطه و ویرگول گذاری ان در پیچ و خم مذاکره کننده های ایران و کشورهای1+5 گرفتار است.

  • nima

    خبرگزاری دویچه‌وله گزارش کرد: "جک استراو" وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا (در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶) و نماینده کنونی مجلس عوام در رأس یک هیأت پارلمانی به وین رفت تا با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات با ایران گفت‌وگو کند.! این دیدار روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۹ و ۲۰ مه (۲۹ و ۳۰ اردیبهشت) هم‌زمان با مذاکرات کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس در وین انجام شد.!! اعضای گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران به ریاست مشترک "جک استراو" و "بن والس" قصدشان از دیدار با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بوده است که هشدار دهند،. "بن والس" نماینده محافظه‌کار مجلس عوام بریتانیا که به همراه استراو سرپرستی تیم پارلمانی بریتانیا و ایران را بر عهده دارند نیز گفت: «اگر غرب انتظار داشته باشد که ایران ناگهان همه درها را باز کند و کاملا چهره دیگری به خود بگیرد، ناامید خواهد شد»!!. او ادامه داد: «یک توافق ناقص به معنای بد بودن آن توافق نیست. کسی که خواهان یک توافق کامل است، هرگز به آن نخواهد رسید!! پشتیبانی انگلیس ازحکومتی که خود بوجود اورده جای تعجب ندارد!

  • farhad

    شریعتمداری  رئیس کیهان با اشاره به ترسیم ۴ خط قرمز اصلی از سوی رهبر جمهوری اسلامی :. این چهار شرط مهم ک به آن اشاره کرد عبارتند از : حق غنی سازی برای ایران،!! برداشته شدن تحریم ها به صورت یک جا و نه تدریجی!! ادامه تحقیق و پیشرفت در زمینه های هسته ای،!! وارد نشدن حریف به عرصه دفاعی و نظامی ( یعنی بخش موشک سازی و موشک های دوربرد ). !!