ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده جلوگیری از اخراج زنان شاغل پس از مرخصی زایمان

هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف معاونت روابط کار وزارت کار موظف‌اند در چهارچوب مقررات قانون کار، از اخراج زنان کارمند و کارگر پس از بازگشت از مرخصی زایمان، جلوگیری کنند.

بر اساس جزئیات بخشنامه‌ای  پانزده‌گانه که از سوی علی ربیعی، وزیر کار ایران، به سازمان‌های مختلف ابلاغ شده، از اخراج زنان شاغل پس از مرخصی زایمان جلوگیری خواهد شد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خطاب به معاونان و روسای سازمان‌ها و موسسه‌های وابسته به این وزارتخانه، بخشنامه‌ای شامل ۱۵ بند صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی ربیعی در این بخشنامه تاکید کرده که معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در محیط‌های کاری، شرایط لازم را برای فعالیت زنان باردار فراهم کند تا آنان بتوانند «بدون دغدغه پس از طی دوران بارداری» به محیط کار بازگردند.

بر اساس این گزارش، «هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف» معاونت روابط کار این وزارتخانه موظف هستند تا در چهارچوب مقررات قانون کار، اجازه ندهند تا زنان کارمند و کارگر پس از بازگشت از مرخصی زایمان، اخراج شوند.

پیش از این محمدحسن زدا، معاون فنی درآمد سازمان تأمین اجتماعی ایران گفته بود که «یک سوم از زنان شاغل در بخش خصوصی، پس از بازگشت از مرخصی زایمان، اخراج می‌شوند».

در بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی مشخص شد از میان ۱۴۵ هزار زنی که از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کرده‌اند، ۴۷ هزار نفر پس از بازگشت به کار اخراج شده‌اند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه، ریزش نیروی کار زنان در محیط‌های کاری به صورت تصاعدی بالا برود.

قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از شش به ۹ ماه در خرداد ماه سال گذشته در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد. این لایحه پس از بررسی نمایندگان مجلس به تصویب رسید. هدف از تصویب این قانون، تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری اعلام شده است.

رفع موانع بیمه فرزندان سوم به بعد

بر اساس بخشنامه وزیر کار، سازمان تأمین اجتماعی موظف است تسهیلات لازم را برای رفع موانع بیمه‌ فرزند سوم به بعد فراهم کند. این بخشنامه در پیوند با سیاست افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی است.

این سازمان همچنین موظف شده است در زمینه پرداخت هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، تسهیلات لازم را در اختیار متقاضیان این وام قرار دهد.

در بخشنامه وزارت کار تأکید شده است که سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی، علاوه بر ارائه پوشش مؤثر بیمه‌ای داروهای ناباروری، ابعاد دیگر این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

همزمان آن‌ها موظف هستند تمهیدات لازم را در جهت حل مشکلات زوج‌های نابارور طراحی کنند.

در بخشنامه ابلاغ شده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به معاونان و رؤسای سازمان‌ها و مؤسسه‌های وابسته به این وزارتخانه بر چند نکته دیگر ازجمله «تقویت نظام تأمین اجتماعی»، «ترویج فرهنگ کار همراه با سبک مصرف کالاهای ایرانی و تقویت نام و نشان تجاری کالاهای ایرانی» و «اجرای طرح امنیت غذایی با هدف‌گذاری برای خانواده‌های کم توان و کودکان» تأکید شده است.

این بخشنامه همچنین بر«توجه بیشتر به سالمندان و بازنشستگان با برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه امور درمانی و کاهش هزینه‌های درمان و همچنین امور رفاهی آنان»، «فعال کردن شورای ساماندهی کودکان در معرض آسیب و شورای سالمندان» و «ارائه آموزش‌های تخصصی متناسب با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق افراد در جهت ایجاد اشتغال موثر و مولد» تأکید کرده است.

«رفع موانع بیمه روستاییان و عشایر» و «فراهم کردن تمهیدات لازم برای بیمه اجتماعی ایرانیان خارج از کشور از طریق تشکیل دفتر ویژه بیمه برای این گروه و ایجاد شرایط لازم برای بازگشت آنان به ایران» از دیگر نکات مورد تأکید بخشنامه وزارت کار بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.