ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بسيجيان خواهان اخراج افغانستانی‌ها از بهاباد يزد شدند

مجمع بسيجيان شهرستان بهاباد در استان يزد خواهان اخراج افغانستانی‌ها از اين شهر شد.

مجمع بسيجيان شهرستان بهاباد در استان يزد خواهان اخراج افغانستانی‌‌ها از اين شهر شد.

به گزارش خبرگزاری بسيج در اين بيانيه آمده که «بسيجيان، خانواده شهدا و ايثارگران و رزمندگان، جانبازان و عموم مردم شهيدپرور شهرستان» خواهان «تمرکز بر حل مسئله خروج يا نظارت کافی براتباع بيگانه خصوصا افاغنه و افرادغيربومی» هستند.

برخورد و موضع‌گيری عليه افغانستانی‌‌ها در استان يزد پيش از اين نيز رخ داده است، از جمله در شهريور ۱۳۹۲ که شماری از ساکنان شهرستان ميبد در استان يزد به ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در يکی از مدارس اين شهر اعتراض کردند.

همچنين در تابستان سال ۱۳۹۱ نيز در پی انتشار خبری مبنی بر تجاوز به يک دختر ۱۸ ساله در يزد که رسانه‌های ايران متهمان آن را دو مهاجر افغانستانی‌ عنوان کردند، گروهی به خانه‌های آن‌ها در اين شهر حمله کرده، آن‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و چند خانه را به آتش کشيدند.

اين ماجرا تنش‌هايی را ميان جمهوری اسلامی ايران و افغانستان ايجاد کرد.

به‌گفته مقام‌های دولتی ايران حدود سه ميليون مهاجر از افغانستان در ايران ساکن هستند که دو سوم از آن‌ها مهاجر غيرقانونی قلمداد می‌شوند.

بسياری از اين مهاجران، به دليل نداشتن کارت اقامت قانونی، از حق کار و استخدام‌های قانونی در ايران محروم‌ هستند.

دولت ايران سکونت افغانستانی‌‌ها را در ۲۸ استان ايران ممنوع اعلام کرده است. آن‌ها در حال حاضر تنها مجازند در استان‌های تهران، البرز و قم بدون محدوديت سکونت داشته باشند.

ايران در مقابل انتقاد مدافعان حقوق پناهجويان درباره نحوه رفتار با افغانستانی‌‌ها می‌گويد برای بيش از سه دهه ميهمان خوبی برای اتباع افغانستانی بوده است.

به‌گفته مقام‌های دولتی، افغانستانی‌هايی که کارت اقامت داشته باشند، از حقوق قانونی برخوردارند، اما آن دسته از شهروندان افغانستان با اقامت "غيرمجاز" دستگير و اخراج می‌شوند.

با اين حال مدافعان حقوق بشر با انتشار گزارش‌های متعدد از محدوديت‌ها و محروميت‌های بيش از پيش مهاجران افغانستانی‌ در ايران می‌گويند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمدی

    کسی نیست ک حقیقت را ببیند وبقیه بگوید، همونای ک ب قول ایرانیها کارت دارند وقانونی هستند،نمیتوانند ی دونه موتور ب اسم خود شان بخرند چ برسد کار کردن درنهادهای رسمی وخصوصی!!