ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بررسی پرونده ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه در مجلس

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران اعلام کرد که وزارت علوم باید فهرست دانشجویان بورسیه را در دو دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به مجلس ارائه دهد.

قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که وزارت علوم باید فهرست دانشجویانی را که در دولت نهم و دهم بورسیه گرفته‌اند، «طی دو هفته به مجلس و کمیسیون آموزش ارائه دهد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قاسم جعفری درباره بررسی پرونده ۳۰۰۰ دانشجویی که بر اساس اعلام وزارت علوم در دولت نهم و دهم طی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بدون داشتن شرایط لازم بورسیه گرفته‌اند، گفت: «حدود دو هفته پیش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور وزیر علوم و مدیر کل بورس وزارت علوم جلسه‌ای برگزار کرده و مسئولان توضیحات لازم را در این زمینه ارائه کردند.»

به گفته عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کارهای قانونی مربوط به «دانشجویانی که بورسیه شده‌اند» توسط دولت انجام شده و پذیرش و پرونده بسیاری از آنان نیز آماده است: «اینکه گفته می‌شود [این دانشجویان] شرایط لازم را نداشته‌اند حرف بزرگی است و باید بتوانند آن را ثابت کنند.»

جعفری با تاکید بر اینکه «بر اساس مبنای دینی و قانونی، اصل بر صحت است»، گفت: «اگر مدعی هستند که دانشجویان قانون‌شکنی کرده‌اند، باید این موضوع ثابت شود و طبیعتاً در این راستا مجلس بیشتر از سایر دستگاه‌های مربوطه پیگیر است تا اگر خلافی وجود دارد مشخص شود.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام اینکه کمیته‌ای برای پیگیری پرونده سه هزار دانشجوی بورسیه دولت نهم و دهم تشکیل خواهد شد، توضیح داد که «کمیسیون آموزش تصمیم گرفته است تا جزئیات اطلاعات مربوط به این افراد در فهرستی کامل طی مدت دو هفته به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شود تا بررسی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد».

به گفته جعفری کمیته‌ای که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیگیر این موضوع است «از مسئولان وقت خواهد خواست» که با ارائه مستندات، در مجلس حضور یابند و توضیحات لازم را ارائه کنند. وی ادامه داد: «بر این اساس هر کدام از دانشجویانی که بورسیه گرفته‌اند نیز اگر در جایی احساس می‌کنند حق‌شان از بین می‌رود می‌توانند درخواست و شکایت خود را به کمیسیون جهت بررسی اعلام کنند.»

آمار تخلف‌های دانشگاهی دولت نهم و دهم

در روزهای اخیر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، با ارائه اطلاعاتی درباره بورسیه‌های خارج از روال ارائه‌شده در دولت‌های نهم و دهم، بخشی از تخلف‌های دانشگاهی مقطع یادشده را بی‌اشاره به دامنه تخلف‌های مشابه در دولت‌های پیشین علنی کرد.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی رئیس سازمان دانشجویان، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲، در هشت‌سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های نهم و دهم که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، ۷۳ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۷۰‌ دانشجو با معدل کارشناسی‌ارشد زیر ۱۶ به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.

صدیقی در نشستی با حضور خبرنگاران در روز دوشنبه پنجم خرداد ماه سال جاری، در پی ارائه آمار تخلف‌های دانشگاهی دولت نهم و دهم تاکید کرد که در این میان، نام شماری از «آقازادگان» و وابستگان سران کشور نیز دیده می‌شود.اما وی در گزارش خود نام این افراد را مطرح نکرد.

همچنین به میزان ورود غیر قانونی وابستگان سران حکومت به دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور در هشت دولت پیش از نهم و دهم هم اشاره ای نداشت.

بر اساس این گزارش، ۲۲۸‌ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۳۰۵ دانشجو با معدل کار‌شناسی ‌ارشد زیر ۱۶، از خارج از کشور جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند.

۲۳۵‌ دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور نیز دارای معدل نامعلوم بوده‌اند. ۳۲۵‌ نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بوده‌اند و به عبارت دیگر، سن آن‌ها بالای ۳۳ سال بوده است.

علاوه بر تمامی این آمار‌ها، رئیس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرد ۳۰۰۲ دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند.

بر اساس گزارش یادشده در مجموع طی دولت نهم و دهم، چهارهزار و ۲۳۸ بورس دانشگاهی خارج از روال قانونی به دانشجویان متقاضی ارائه شده است.

در حال حاضر نهادهای نظارتی شامل سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، نمایندگان خود را در سازمان دانشجویان مستقر کرده‌اند و مشغول بررسی پرونده‌ها هستند.

واکنش معاون بورس سازمان امور دانشجویان در دولت دهم

حسن مسلمی، نائینی معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در دولت دهم، در واکنش به آمار و اطلاعات ارائه شده توسط رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «بی‌سواد خواندن سه هزار دانشجوی بورسیه دوره قبل کاری خارج از عرف و اخلاق است.»

وی درباره اینکه در دولت هفتم و هشتم نیز برخی از بورسیه ها بدون ضابطه علمی پذیرش شده‌اند و اسامی برخی از آقا زاده‌ها و وابستگان حکومت نیز در بین آنان دیده می شود، گفت: «در دوره اصلاحات افرادی بورس شده بودند که در مورد آنها ضوابط علمی و عمومی رعایت نشده بود. از من خواستند که آن را اعلام کنم، اما من این کار را درست ندانسته و انجام ندادم».

خبر تخلف‌های دانشگاهی  دولت نهم و دهم با واکنش بسیار از جمله از سوی جامعه دانشگاهی روبه‌رو شده است.

مهدی احسان، عضو هیأت علمی دانشگاه شریف، از قوه قضائیه و دادستانی کل کشور درخواست کرده است تا علاوه بر وزارت علوم، با ورود به این پرونده با مسببان و متخلفان آن برخورد لازم را بکند تا اعتبار علمی کشور خدشه دار نشود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sadeh

    احمدی نژاد هزاران جرم و خلاف داره که میشه بر اساس اون تخلفات خودش و یاران مافیاییش رو هزار سال زندانی کرد

  • nader

    اینها  از آقا زاده‌ها و وابستگان حکومت و عوامل امنیتی هستند که عده برای خبرچینی اعزام شده اند.