ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیریت بحران از توفان تهران جا ماند

نداشتن فن‌آوری‌ جدید باعث شد سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران نتوانند به موقع در زمینه توفان بزرگ تهران اطلاع رسانی کرده و جان شهروندان را نجات دهند.

توفان بزرگ در تهران روز دوشنبه حداقل پنج کشته و بیش از ۵۰ زخمی بر جا گذاشت و خسارات زیادی به برخی ساختمان‌ها و اموال عمومی وارد کرد.

توفان در تهران پنج کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت

همزمان، غافلگیری مسئولان «سازمان مدیریت بحران شهر تهران» و سازمان هواشناسی به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است.

«سازمان مدیریت بحران شهر تهران» دلیل جا ماندن خود از وقایع روز دوشنبه، ۱۲ خرداد را عدم پیش‌بینی صحیح سازمان هواشناسی در مورد وقوع توفان ذکر کرده است.

ساعاتی پس از فرونشستن توفان و مشخص شدن آن‌که تلفات جانی نیز در میان بوده، رئیس «سازمان مدیریت بحران شهر تهران» با مقصر قلمداد کردن سازمان هواشناسی اعلام کرد که سازمان هواشناسی اطلاعیه یا هشداری در مورد وقوع توفان در تهران صادر نکرد و متاسفانه آنها نتوانستند وقوع توفان را پیش‌بینی کنند.

به گفته احمد صادقی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، هم اکنون پیگیری‌هایی در حال انجام است تا مشخص شود آیا سازمان هواشناسی در این رابطه مشکل فنی داشته یا کوتاهی‌هایی در میان بوده است.

وظیفه سازمان هواشناسی در چنین مواردی پیش‌بینی و اعلام وضعیت هشدار از طریق رسانه‌های عمومی مانند صدا و سیما است تا با اطلاع رسانی به‌موقع، جان افراد کم‌تری در معرض خطر و آسیب قرار بگیرد.

با این‌حال سازمان هواشناسی، یک روز پس از وقوع توفان و پس از مطرح شدن انتقادها در مورد کم کاری این سازمان اعلام کرد پیش‌بینی شدت توفان برای آن‌ امکان‌پذیر نبوده است.

احمد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، با دفاع از عملکرد سازمان خود گفت: «حدود یک ربع پیش از وقوع توفان سازمان هواشناسی با رادیو و تلویزیون در این خصوص مصاحبه کرده و هشدارهای لازم را داده بود.»

اعلام نزدیک شدن توفانی با چنان شدت و سرعتی نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر تنها یک ربع قبل از رسیدن آن به پایتخت، یا نشانه عدم استفاده از فن آوری جدید ماهواره‌ای است و یا نشان دهنده عدم هماهنگی در سازمان هواشناسی و جدی نگرفتن خطر توفان است.

بسیاری از مراکز هواشناسی، مانند مرکز پیش‌بینی توفان در آمریکا (SPC) قادرند وقوع گردبادها و توفان‌های تورنادو را از یک یا حتا چند روز قبل پیش‌بینی و اطلاع رسانی کنند.

به‌جز استفاده از رادیو و تلویزیون و وسایل ارتباط جمعی، هم اکنون بسیاری از مراکز هوا شناسی یا مدیریت بحران با طراحی اپلیکیشن‌های رایگان برای تلفن‌های موبایل، به شهروندان این امکان را می‌دهند تا  از نزدیک شدن خطر به سرعت مطلع شوند.

بسیاری از سازمان‌های پیش‌بینی و مدیریت بحران از اپلیکیشن‌های موبایل نیز برای اطلاع رسانی به شهروندان استفاده می‌کنند

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران نیز به طور ضمنی اعتراف کرده است با استفاده از برخی فن آوری‌های پیشرفته تر امکان پیش‌بینی بهتر چنین وقایعی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «مهر» احمد وظیفه گفت: «در حال حاضر با دستگاه‌ها و تجهیزاتی که ما داریم پیش بینی چنین پدیده ای امکان پذیر نیست. اما با شرایط و تجهیزات پیشرفته‌تر ممکن است پیش‌بینی‌ها کمی دقیق تر باشد اما به طور کلی کانون و زمان دقیق پدیده‌های ناگهانی را نمی توان پیش بینی کرد».

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور هشدار داد شرایط مشابهی ممکن است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در تهران تکرار شود.

عدم استفاده ایران از تجهیزات جدید و پیشرفته ماهواره‌ایی برای پیش‌بینی وقایع جوی و فجایع طبیعی در حالی است که این کشور در زمینه استفاده از برخی فن‌آوری‌های مربوط به ماهواره‌ به ویژه در زمینه ارسال پارازیت روی شبکه‌های تلویزیونی سرمایه‌گذاری فراوانی انجام داده و به موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی نیز دست یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.