ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«هدف انتخابات سوریه ابقای بشار اسد است»

در گفت‌وگویی با علیرضا نوری‌زاده و حسن هاشمیان، دو کارشناس مسائل خاور میانه، «رادیو زمانه» جایگاه انتخابات ریاست جمهوری سوریه و سرانجام بشار اسد را به بحث گذاشت.

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه بامداد سه شنبه، سوم ژوئن در مناطق زیر کنترل حکومت آن آغاز شد. بیش از پانزده میلیون سوری واجد شرایط رأی‌دهی بوده‌اند. این در حالی‌ است که بیش از نیمی از مردم سوریه آواره شده‌اند.

حکومت سوریه با اطمینان از برنده شدن بشار اسد که از سال ۲۰۰۰ در قدرت است، انتخابات ریاست جمهوری را در حالی برگزار کرد که سه سال از جنگ داخلی با بیش از ۱۶۰ هزار کشته و چند میلیون آواره می گذرد.

مخالفان و کشورهای پشتیبان آن‌ها انتخابات را تحریم کرده و آن را « نمایش مسخره » توصیف کرده‌اند.

کارشناسان، انتخاب پیش‌بینی شده بشار اسد را عامل مهمی برای ادامه جنگ و ویرانی سوریه می‌دانند.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفته است که کشورش و غرب انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت نمی‌شناسند، و انتخابات سوریه ساختگی و وسیله‌ای است که به اسد مشروعیت ببخشد، اما کسی در جامعه جهانی به آن احترام نخواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفته است: «بشار اسد خود را نامزد ریاست جمهوری کرده، بی‌آن‌که آینده‌ای به مردم سوریه نشان دهد.»

او همچنین افزوده است: «برای فرانسه تنها یک راه حل در سوریه وجود دارد که ایجاد دولتی انتقالی با قدرت اجرایی کامل است.»

در تهران دو روز مانده به انتخابات سوریه، نشستی موسوم به «کشورهای دوست سوریه» با حضور مسئولان کمیسیون سیاست‌های خارجی برگزار شد. تهران اعلام کرد که سوریه را در دوران بازسازی همراهی می‌کند و در کنار بشار اسد می‌ایستد.

اما انتخاب مجدد بشار اسد در سوریه چه جایگاهی دارد؟

آیا این بار صندوق‌های رأی‌ سرنوشت او را تعیین می‌کنند؟

جمهوری اسلامی چه نقشی در این انتخابات داشت؟

در صورت سقوط بشار اسد، این وضعیت چه تاثیری بر جمهوری اسلامی و متحدش حزب الله لبنان خواهد گذاشت؟

این پرسش‌ها را «رادیو زمانه» با  علیرضا نوری‌زاده و حسن هاشمیان، دو کارشناس مسائل خاور میانه، به بحث گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    صورت مسئله را به هیچوجه و به قولی با هزاران آب کر نمیتوان پاک و تطهیر کرد . اسد و خامنه ای و پوتین میدانند که هیچ مشروعیتی ندارند و با جبر حکومت میکنند که البته هیچ افتخاری و پشیزی ارزش ندارد . قدر مسلم خونهای بیگناه دیگری در این خاک ریخته میشود که گناهش به گردن اسد و خامنه ای و پوتین نوشته خواهد شد و انشاالله خود نیز سرانجام خوبی نداشته و به تیر غیب گرفتار خواهند آمد .

  • jamal

    انقدر بی ابروست که هیچکس ان را برسمیت نمیشناسد.  عکس خانوادههای نظامی  های او نمیتواند جنایات اورا پاک کند.

  • داوری

    پیام انتخابات سوریه این است که دولتهای مداخله جو و تروریست پرور غربی یکی پس از دیگری سقوط خواهند کردو از قدرت کنار می روند، امامقاومت تا حذف کامل رژیم نامشروع صهیونیستی همچنان در سوریه زنده است.