ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجرای «تانگوی تخم‌ مرغ داغ» در نقد پدرسالاری متوقف شد

نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان و بازی علی نصیریان متوقف شد. موضوع این نمایش فروپاشی یک خانواده پدرسالار و رهایی فرزندانشان است.

نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان و بازی علی نصیریان متوقف شد. موضوع این نمایش که روایت متفاوتی از «ارثیه ایرانی» نوشته اکبر رادی، نویسنده برجسته ایرانی‌ست، فروپاشی یک خانواده پدرسالار و رهایی فرزندانشان است. مسئول وزارت ارشاد نگفت به چه دلیل این نمایش توقیف شده، چه اصلاحاتی باید اعمال شود و آیا در آینده این نمایش روی صحنه خواهد رفت یا نه. این نکات همچنان در یک سکوت خبری در ابهام مانده است.

خبرگزاری فارس گزارش داده که اصلاحیه‌هایی به این نمایش تعلق گرفته، اما دست‌اندرکاران نمایش از اعمال آن‌ها خودداری کرده‌اند.

عوامل نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» بر صحنه تالار وحدت

در یکی از صحنه‌های نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ، یکی از فرزندان یک خانواده پدرسالار می‌گوید: «بله ، این جوریه که ما، این جمع نمونه، هر کدوم یه تخم مرغ داغ توی (…) گذاشتیم و تند و با شکنجه رقص می‌کنیم؛ تانگو! یه تانگوی وحشیانه، دور یه خونه قشنگ نمونه.»

اکنون خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گزارش داده است که شامگاه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن) اجرای این نمایش در تالار وحدت توقیف شد. رضا دادویی، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی درباره توقیف اجرای این نمایش گفته است: «شبهات و مشکلاتی پیش آمده و به همین دلیل اجرای این نمایش جمعه‌شب متوقف شد. اما در حال تلاش و رایزنی هستیم تا مشکل حل شود.»

پوستر نمایش

«تانگوی تخم مرغ داغ» ۴ اردیبهشت ماه روی صحنه رفت و قرار بود اجرای آن تا ۳۰ خرداد در تالار وحدت ادامه پیدا کند. عوامل نمایش هم از توقیف نمایش‌شان اطلاع نداشتند. آن‌ها بلیت‌ها را فروخته بودند و آماده اجرا بودند که متوجه شدند نمایش توقیف شده است.

هادی مرزبان به آثار نمایشی اکبر رادی، نویسنده و نمایشنامه‌نویس برجسته و فقید علاقه دارد. «تانگوی تخم مرغ داغ» هم شکل امروزی‌شده نمایشنامه «ارثیه ایرانی» از آثار شناخته‌شده اکبر رادی است. در نشست خبری این نمایش، هادی مرزبان گفته بود: «قرار بود "تانگوی تخم مرغ داغ" را سه سال پیش اجرا کنیم که نشد و ما آن را نمایشنامه‌خوانی کردیم، اما یکی از آرزوهایم اجرای این اثر بود که خوشبختانه با تغییرات فرهنگی در دولت جدید اجازه اجرای این نمایشنامه را گرفتیم.»

در این نمایش علی نصیریان، امین زندگانی، فرزانه کابلی، فردوس کاویانی، قاسم زارع، لیلا برخورداری، پریسا مقتدی، مهدی عبادتی، اکرم حاج‌حسینی و سهیل دیوسالار بازی می‌کنند. علی نصیریان، بازیگر شناخته‌شده صحنه‌های تئاتر درباره نقش‌اش در این نمایش گفته بود: «شخصیتی که در این نمایش دارم با مسائلی مانند استبداد شرقی، پدرسالاری، پیرمرد خنزر پنزری (یکی از شخصیت‌های «بوف کور» صادق هدایت) در ارتباط بود و من به همین دلیل آن را دوست دارم.»

اگر برجسته‌ترین درون‌مایه «ارثیه ایرانی» نوشته اکبر رادی را هویت‌باختگی ایرانیان در نظر بگیریم، در نمایشی که هادی مرزبان بر اساس «ارثیه ایرانی» روی صحنه برده، «هویت‌باختگی» به فروپاشی خانواده پدرسالار و امید فرزندان به رهایی تبدیل می‌شود.

در هفته‌های گذشته، امامان جمعه در هم‌نوایی با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها از ضرورت تعدد فرزندان و حفظ نظم پدرسالار در خانواده ایرانی سخن گفته‌اند.

هادی مرزبان در نشست خبری «تانگوی تخم مرغ داغ» گفته بود به آزادی بیان اعتقاد دارد و امیدوار است که مدیران فرهنگی کشور هم مانند او به آزادی بیان اعتقاد داشته باشند.

گالری عکس: اجرای «تانگوی تخم‌مرغ داغ» در تالار وحدت

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تانگوی وزیر ارشاد با قوه قضائیه | خبرگزاری موج سبز

    […] و ارشاد اسلامی می‌گوید قوه قضائیه دستور توقیف نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» را صادر کرده است. ظاهراً اصلاحیه‌هایی به این نمایش […]