ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندانی سابق آمریکا در ایران، از دولت خود شکایت کرد

شين بائر، يکی از سه آمريکايی کوهنوردی که حدود دو سال در بازداشت ايران بود، گفت از پلیس فدرال آمریکا، سازمان سیا و وزارت خارجه کشورش شکايت کرده است.

يکی از سه کوهنورد آمريکايی که سال ۲۰۰۹ در ايران زندانی شده بودند، از نهادهای دولتی آمريکا شکايت کرد.

سارا شورد و شین باوئر

شین باوئر، يکی از سه آمريکايی کوهنوردی که در ايران برای حدود هشت ماه از دو سال بازداشت خود را در سلول انفرادی به سر برد، روز جمعه (۶ ژوئن/۱۶خرداد) از پلیس فدرال آمریکا، سازمان سیا و وزارت خارجه کشورش شکايت کرد.

او  قبلا در يادداشتی با نام « دولت  برايم چه کرد، وقتی من در ايران به گروگان گرفته شده بودم؟» از شکايت خود خبر داده و گفته بود، هدفش از این شکايت  وادار کردن مقام‌های مسئول به افشای اسناد مربوط به نحوه برخورد دولت با موضوع حبس خودش، سارا شورد و  جاشوا فتال است. این سه، از سال ۲۰۰۹ در ایران زندانی بودند. سارا شورد در سال ۲۰۱۰ آزاد شد و دو نفر دیگر در سال ۲۰۱۱ پس از پرداخت وثیقه یک میلیون دلاری آزاد شدند.

باوئر در يادداشتی که روز جمعه در خبرگزاری غیرانتفاعی آمريکايی «مادر جونز» منتشر شد، بازداشت خود و دوستانش را چنين توصيف کرده است: «ما سه نفر نزديک مرز ايران و در حاليکه در تلاش برای «مسافرت مجانی» با ماشینی در منطقه کردستان عراق بوديم، بازداشت شديم. سارا ۱۳ ماه در زندان ماند و جاش و من دوبرابر اين مدت زندانی بوديم. در تمام آن دوسال من فکر می‌کردم که دولت چه کاری برای ما انجام می‌دهد و هنوز هم می‌خواهم از اين موضوع مطلع شوم.»

او که مدعی شده است آمريکايی‌ها گاهی در کشورهايی همچون ايران، کره‌شمالی، افغانستان، کوبا و ديگر کشورها ربوده، زندانی يا به گروگان گرفته می‌شوند، چنين پديده‌ای را «واکنش‌های افراط‌گرايانه» به سياست خارجی آمريکا توصيف کرده است و دولت آمريکا را موظف به جدی‌گرفتن چنين اتفاق‌هايی می‌داند. او در ادامه می‌گوید که دولت آمريکا زندانی‌شدن او و دوستانش را جدی نگرفته است.

بائر می‌نويسد: «اگرچه رهبران ما ــ از وزير خارجه تا حتی خود رئيس‌جمهوری ــ همواره به خانواده‌های ما سه نفر، همچون ديگران در موقعيت‌های مشابه، اطمينان داده‌اند که هر کاری از دست‌شان برآيد انجام می‌دهند، اما کسی به خانواده‌های ما نگفته است که اين جمله اصلاً چه معنای مشخصی دارد.»

بائر در ادامه با انتقاد از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، و پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، که به قانون شفافيت اطلاعات احترام نمی‌گذارند، به درخواست خود از پلیس فدرال آمریکا برای دريافت مدارک مربوط به پرونده اشاره می‌کند؛ درخواستی که با چنين پاسخی مواجه می‌شود: «ما با توجه به اطلاعات ارائه‌ شده از سوی شما به جستجوی مدارک در سيستم اسناد مرکزی پرداختيم، اما نتوانستيم فايل اصلی مدارک مربوطه را بيابيم.»

گفتنی است که سال ۲۰۱۱، همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به نيويورک و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل، حکم آزادی شین باوئر و جاشوا فتال، دو کوهنورد آمريکايی روز ۲۱ سپتامبر صادر شد. آن دو پس از آنکه دولت عمان وثيقه پنج‌ميليارد ريالی شین باوئر و جاش فتال را تأمين کرد، از تهران به عمان پرواز کردند و در آنجا مورد استقبال خانواده‌های خويش و مقامات ديپلماتيک قرار گرفتند.

يک سال پيش از آن، سارا شورد، يکی از سه زندانی آمريکايی ظاهراً به دلايل پزشکی و با وثيقه‌ای سنگين آزاد شده بود.

سارا شورد و شین باوئر در مصاحبه خود با روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گفته‌اند که توانسته‌اند یک شب در زندان اوین با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند. آن دو پس از آزادی پنجم مه ۲۰۱۲ با یکدیگر ازدواج کردند.

 خبرگزاری غیرانتفاعی «مادر جونز»، فيلمی هشت‌ دقيقه‌ای از تلاش‌های شین باوئر برای تحقيق در پیوند با وضعيت سلول‌های انفرادی منتشر کرده است. باوئر که هشت‌ماه در ايران در يک سلول انفرادی محبوس بوده، پس از آزادی و بازگشت به آمريکا فعاليت‌های مدنی خود را در مورد افشای ابعاد وحشتناک مجازات حبس در سلول انفرادی آغاز کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسین

    پس این بیچاره ها رو از عراق دزدیدن. بعد هم گروگان نگه داشتن با آمریکا معامله کردن. حتما هم اول امریکا نمی خواسته معامله کنه، چون اینا فعال سیاسی بودن، بعد مجبور شده. واسه همین حالا پرونده های اینا رو هم پاک کرده از اسناد. همه دنیا رو کثافت گرفته. ایران و امریکا هم نداره