ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مستندی درباره احمدی روشن در آستانه گفت‌و‌گوهای وین

هفته‌ آینده گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در وین ادامه پیدا می‌کند. در همین حال مستندی تبلیغی درباره زندگی و کارهای مصطفی احمدی روشن از تلویزیون ایران پخش می‌شود.

در حالی که قرار است هفته آینده در وین گفت‌و‌گوهای ایران با شش قدرت جهانی بر سر دستیابی به توافق جامع پیرامون برنامه هسته‌ای‌اش ادامه پیدا کند، روز سه‌شنبه، ۲۰ خرداد (۱۰ژوئن) مستندی تبلیغی به نام «لبه روشنایی» درباره زندگی مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سابق سایت نطنز پخش می‌شود.

مصطفی احمدی روشن در دی ماه ۱۳۹۰ ترور شد. محافظه‌کاران در جمهوری‌اسلامی هم‌نوا با بیت رهبری از او به عنوان «دانشمند هسته‌ای» یاد می‌کنند. آیت‌الله خامنه‌ای هم تاکنون چندین بار از خانواده او دیدار کرده و این دیدارها، هر بار با تبلیغات رسانه‌ای پر سر و صدایی توأم بوده است.

مستند تبلیغی «لبه روشنایی» ساخته فیلمسازی است که با نام «مجید آسودگان» معرفی شده است. قرار است این مستند از شبکه «مستند» تلویزیون جمهوری اسلامی نمایش داده شود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خانه مصطفی احمدی روشن

خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران و بسیج اعلام کرده‌اند که در مستند «لبه روشنایی» برای نخستین بار تصاویری از سایت نطنز به نمایش درمی‌آید. همچنین مستندساز تلاش کرده علت ترور احمدی روشن را مطابق با نظر آیت‌الله خامنه‌ای بررسی کند.

رهبر جمهوری اسلامی سازمان‌های سیا و موساد را مسئول ترور احمدی روشن دانسته بود و در پیامی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته بود: «ما به کوری چشم سران اردوگاه استکبار و نظام سلطه، راه هسته‌ای را با قوت و اراده راسخ دنبال خواهیم کرد و پیشرفت رشک‌آور ملت بزرگ خود را به رخ دشمنان عنود و حسود خواهیم کشید.»

در مستند «لبه روشنایی» مصطفی احمدی روشن به عنوان «قهرمان مهار (ویروس) استاکس‌نت» معرفی شده است. اعضای خانواده احمدی روشن و عده‌ای از دوستان و همکارانش هم درباره شخصیت او نظرشان را گفته‌اند. آن‌ها از او به عنوان «یل و پرچمدار صنعت هسته‌ای» و کسی  یاد کرده‌اند که «سرویس‌های جاسوسی را بیچاره کرده بود». ادعا شده است که احمدی روشن «سیر تا پیاز غنی‌سازی را می‌شناخت» و برای همین هم «لفظ بازرگانی اجحافی» در حق اوست.

مستند «لبه روشنایی» پیش از این از شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی پخش و سی‌دی‌های آن هم به طور گسترده در سراسر کشور توزیع شده و از طریق اینترنت در سایت‌های وابسته به سپاه پاسداران هم عرضه شده است. با این‌ حال اکنون این مستند یک بار دیگر و این‌بار در آستانه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در وین از تلویزیون ایران پخش می‌شود.

دولت روحانی بارها از جانبداری تلویزیون ایران از محافظه‌کاران گلایه کرده است.

احمدی روشن دانشمند هسته‌ای نبود

در فروردین ماه سال جاری فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌و گو با نشریه‌ای به نام «رمز عبور» افشاء کرد که مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته‌ای نبوده است.

به گفته فریدون عباسی احمدی‌ روشن با برخورداری از پیشینه عضویت در بسیج، معاون بازرگانی شرکت کالا الکترونیک بود. این شرکت مسئولیت اداره سایت نطنز را بر عهده دارد و احمدی‌ روشن نیز تلاش می‌کرد کالاهای تخصصی و تجهیزات راه‌اندازی چرخه غنی‌سازی را تأمین کند.

این افشاگری در زمانی اتفاق افتاد که علی اکبر صالحی، رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی، از سوی محافظه‌کاران و رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران تحت فشار قرار گرفته بود که دانشمندان هسته‌ای و ادامه‌دهندگان راه «احمدی روشن» را از این سازمان اخراج کرده است.

رحیم احمدی روشن، پدر مصطفی که خود را «پدر شهید هسته‌ای» می‌نامد، یکی از مخالفان توافق‌نامه ژنو است و او هم ادعا می‌کرد که ادامه‌دهندگان راه «شهدای هسته‌ای» از کار برکنار شده‌اند. علی اکبر صالحی اما گفته بود که در آن زمان فقط احتمال اخراج شش تن از کارمندان معاونت بازرگانی سازمان انرژی اتمی مطرح شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرهام

    با سلام این مستند سال قبل از شبکه اول پخش شده و چیز جدیدی نیست. http://ww1.rajanews.com/Detail.asp?id=160674