ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«احیای دریاچه هامون موقتی است»

به احیای دائمی دریاچه هامون نمی‌توان امید بست چون آب وارده شده به آن بر اثر یک سیلاب موقت در افغانستان بوده و هر لحظه ممکن است قطع شود.

کارشناسان محیط زیست در سیستان و بلوچستان هشدار می‌دهند احیای دریاچه هامون موقتی است و خطر خشک شدن، دوباره این تالاب بین‌المللی را تهدید می‌کند.

ورود آب به هامون تنها بر اثر سیلاب در افغانستان بوده و به‌زودی دوباره قطع می‌شود

در اردیبهشت ماه سال جاری تالاب هامون بعد از ۱۵ سال دوباره احیاء شد و آب به داخل آن سرازیر شد.

با این‌حال به گفته خسرو افسری مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به آب این تالاب نمی‌توان امید بست، چون آب وارده شده مربوط به یک سیلاب موقتی از«دشت مال» است که از افغانستان جاری و وارد رودخانه هیرمند شده و هر لحظه امکان قطع شدن آن وجود دارد.

بارش‌های امسال در افغانستان که سرچشمه‌های ورود آب به تالاب بین المللی هامون از آنجاست سبب شد تا آب مازاد افغانستان بدون کنترل به دشت سیستان سرازیر شود.

خسرو افشاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، تصریح کرد با ورود آب به سیستان وزارت نیرو در ایران نیز توانست برخلاف سال‌های گذشته این آب را مدیریت و به سمت هامون هدایت کند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان حق آبه‌ دریاچه هامون در سال‌های اخیر  نه فقط توسط افغانستان رعایت نشد، بلکه برخی وزارتخانه‌های ایران نیز در این مورد کاملا بی‌توجهی کرده و از دادن حق‌آبه هامون و هدایت آب به آن سو خودداری کرده‌‌اند.

افشاری در خصوص جلسات کارگروهی که برای احیای دریاچه هامون تشکیل شده است گفت: «ورود آب به هامون جلسات کارگروه استانی احیای تالاب را تعطیل کرده و برنامه‌ریزی هر ۱۵ روز یک جلسه را بر هم زده است.»

او با انتقاد به برخی عملکردها و برنامه‌ریزی‌های این کارگروه افزود آن‌‌ها نتوانستند برای هدایت آب به یک منطقه مشخص و محدود از دریاچه برنامه‌ریزی کنند و جلو پخش شدن بی‌جهت آن در بستر وسیع تشنه خاک را بگیرند تا در معرض کمترین تبخیر و نفوذ قرار گیرد.

به گفته افشاری ورود آب به دریاچه ارتباطی با رعایت حق‌آبه هامون توسط افغانستان و عمل به تعهدات بین دو کشور ندارد و تنها به دلیل وقوع سیلاب و ناتوانی افغانستان از مهار آن بوده است.

او از دولت خواست تا همچنان پیگیر مساله حق‌آبه هامون از دولت افغانستان باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samad

    در یادداشت های علم خواندم که او بدلیل اشرافی که به جنوب خراسان داشت سالهای زیادی در مورد مشکل آبی ما با افغانستان به شاه هشدار می داد. در یکی از یادداشتهایش نوشته بود روزی سر موضوع را با دوباره شاه باز کرده بود و چون او همچنان ماجرا را ندیده می گرفت علم بیمار شد و چند روزی به کنج خانه خزید از این بی حزمی. او مو میدید و شاه پیچش مو را هم ندید. ماورای هر نقدی که به او وارد باشد به نظر آدم دانا و میهن دوستی بوده الان هم ایران از موقعیت برتری راهبردی خود در برابر عراق و افغانستان هیچ استفاده ای برای منافع ملی نمی کند و این هم عجیب است و هم موجب تاسف. اگر آب به سیستان و بلوچستان برسد وضعیت امنیتی و اجتماعی آن بسیار متحول می شود. افغانها الان آبی که باید راهی هیرمند شود را برای کشت تریاک استفاده می کنند.