ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتهام فساد؛ چالش فیفا در آستانه جام جهانی

اتهام فساد علیه فیفا تازه نیست. تازه‌ترین ادعای تخلف، درباره روند انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است.

در آستانه آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل سپ بلاتر، رئیس ۷۸ ساله فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اعلام کرد که آماده است دوره پنجم ریاست خود در فیفا را آغاز کند. وی گفت که به‌همین دلیل در کنگره فیفا در سائوپائولو نیز نامزد خواهد شد.

اتهام فساد در فیفا تازه نیست و تازه‌ترین ادعا، درباره روند انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است

شصت‌وچهارمین کنگره فیفا بعدازظهر سه‌شنبه (۲۰ خردادماه /۱۰ ژوئن) در سائوپائولوی برزیل گشایش یافت.

بلاتر روز دوشنبه نهم ژوئن، در کنفرانسی خبری که در ساختمان فدراسیون فوتبال اردن برگزار شد، پاسخ ادعای فساد اعضای فیفا را در انتخاب قطر با یک حمله انتقادی داده و ادعا کرده که تمام اتهاماتی که به او و همکارانش نسبت داده شده، ریشه در نژادپرستی و تبعیض نژادی دارد.

ادعای وجود فساد در فیفا ادعای تازه‌ای نیست، اما تازه‌ترین ادعای تخلف، درباره روند انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است.

روزنامه بریتانیایی «ساندی تایمز» به‌تازگی در گزارشی در باره رشوه‌دهی به مقامات بلندپایه فوتبال برای واگذاری حق برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر ادعا کرده بود که محمد بن حمام، مقام فدراسیون فوتبال قطر، برای حمایت از نامزدی قطر به مقام‌های فیفا رشوه داده بود.

بلاتر این ادعاها را توطئه‌ای برای سرنگون کردن فیفا دانسته و گفته است: «بار دیگر توفانی علیه فیفا در ارتباط با جام جهانی قطر به راه افتاده است. متأسفانه در این ماجرا نژادپرستی و تبعیض نژادی موج می‌زند و این مرا آزار می‌دهد. این اتفاق واقعا مرا ناراحت کرده است.»

بلاتر همچنین گفته که فیفا باید با هرگونه نژادپرستی و تلاش برای تبعیض نژادی مبارزه کند. او به ادعاهای مطرح شده توسط رسانه‌‌های انگلیسی اشاره کرده و گفته است: «ما دیده‌ایم که نشریات بریتانیایی چه چیزهایی چاپ کرده‌اند. نمی‌دانم دلیل و منطق آنها از انجام این کار چه بوده است، اما ما باید اتحاد خود را حفظ کنیم. ما در شرایطی هستیم که نیاز به یک رهبری دقیق داریم. فکر می‌کنم که انگیزه مدیریت کارها در من هنوز زنده است و اگر اتحاد‌مان را که بهترین راه مبارزه با دشمنان فیفاست، حفظ کنیم، موفق خواهیم بود.» او همچنین گفته هدف این افراد نابود کردن فیفاست.

«بلاتر باید کناره‌گیری کند»

اظهارات بلاتر که در جمع حاضران کنگره فوتبال آسیا و آفریقا مطرح شده، نشان‌دهنده نگرانی او از مخدوش شدن وجهه‌اش پیش از شرکت دوباره در انتخابات ریاست فیفاست.

این در حالی است که بعضی مقام‌های فوتبال در اروپا، سپ بلاتر را ترغیب کرده‌اند، در سال آینده از مقام خود کناره گیری کند. دلیل این تشویق‌ها به کناره‌گیری، حاشیه‌هایی است که به دلیل ادعای وجود فساد در فیفا ایجاد شده است.

مایکل فان پراخ، رئیس اتحادیه فوتبال هلند، یکی از کسانی است که به بلاتر گفته نباید در انتخابات سال ۲۰۱۵ شرکت کند. فان پراخ گفته بلاتر مقصر اصلی جدی گرفته نشدن فیفاست.

گرگ دایک، رئیس اتحادیه فوتبال انگلستان هم واکنش بلاتر را نسبت به ادعای وجود فساد درباره انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ را نگران کننده  دانسته و گفته باید درباره این ادعاها تحقیق شود.

فان پراخ روز سه شنبه در نشست مقام‌های فوتبال اروپا، خطاب به بلاتر گفته است: «من فکر نمی‌کنم شما دیگر شخص مناسبی برای این منصب باشید.»

او اضافه کرده است:‌ «تصویر فیفا به دلیل اتفاقات سال‌های اخیر تصویر نامناسبی است و مردم فیفا را با فساد و رشوه‌گیری و باندبازی می‌شناسند.»

دایک در واکنش به گفته بلاتر که انگیزه این ادعاها را نژادی دانسته، به بلاتر گفته که این گفته‌ها غیرقابل قبول است.

دیوید گیل، نایب رئیس یوفا هم شخصیت ورزشی دیگری است که اعتقاد دارد بلاتر باید از انتخابات آتی کناره‌گیری کند.

انتخابات فیفا و نامزدهای احتمالی

انتخابات فدراسیون جهانی فوتبال سال آینده برگزار خواهد شد. در کنگره سالانه فیفا که این هفته برگزار می‌شود، قرار است ایجاد دو تغییر مهم در سیستم مدیریتی فدراسیون جهانی فوتبال مطرح شود.

سپ بلاتر که از سال ۱۹۹۸ ریاست فیفا را بر عهده دارد، سال آینده برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست این فدراسیون خواهد شد. محدودیت سنی برای عضویت در کمیته اجرایی و مدیریت فیفا یکی از تغییرات احتمالی در سیستم مدیریتی فیفاست که می‌تواند بلاتر را از کاندیداتوری در دوره بعدی انتخابات محروم کند. او قبلا درباره اعمال محدودیت سنی برای تصدی این پست گفته است: «اعمال محدودیت سنی نمونه‌ای دیگر از تبعیض است.»

میشل پلاتینی، رئیس یوفا اعلام کرده که تنها او می‌تواند سپ بلاتر را در انتخابات ریاست فیفا شکست دهد.

پلاتینی ۵۸ ساله گرچه گفته که هنوز برای شرکت در انتخابات سال آینده ریاست فیفا تصمیم نگرفته، اما در مصاحبه کوتاهی با خبرگزاری «رویترز» در حاشیه کنگره یوفا در قزاقستان این ادعا را مطرح کرده که می‌تواند بلاتر را شکست دهد. پلاتینی از سال ۲۰۰۷ ریاست یوفا را برعهده دارد.

پیش از بلاتر تنها ژروم شامپانیه، مشاور پیشین بلاتر، برای نامزدی در انتخابات ریاست فیفا در سال ۲۰۱۵ اعلام آمادگی کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.