ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض رسایی به "هتک حرمت" پرچم ایران روی بطری آبجو

انتشار پرچم ایران روی شیشه‌های آبجوی «گافل»، فریاد اعتراض حمید رسایی را بلند کرده است. این تبلیغ تازه نیست اما حمله رسایی پس از ناکامی در سفر به برزیل شروع شد.

انتشار پرچم ایران روی شیشه‌های آبجوی «گافل»، فریاد اعتراض حمید رسایی را بلند کرده است. این تبلیغ تازه نیست، اما حمله رسایی پس از ناکامی در  سفر به برزیل شروع شده است.

حمید رسایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به فدراسیون بین‌المللی فوتبال اعتراض کرده که چرا پرچم ایران به مناسبت جام جهانی در برزیل، روی تبلیغات شیشه‌های مشروب دیده می‌شوند.

رسائی که مسئول پرونده فوتبال در کمیسیون اصل نود مجلس نیز هست، به خبرگزاری فارس گفته است: «تاکنون سابقه نداشته که فیفا در قالب اسپانسرها چنین اقدامی انجام دهد و اگر به تذکرات قبلی توجه می‌شد، بر اساس قوانین و مقررات می‌توانستیم جلوی این کار را بگیریم.»

او گفته که این کار هتک حرمت نسبت به «پرچم مقدس جمهوری اسلامی و نام الله» است.

موضوع مورد اشاره رسایی، مربوط به دو ماه قبل است و به درج پرچم کلیه تیم‌های راه یافته به جام جهانی برزیل بر روی شیشه‌های آبجوی «گافل» باز می‌گردد. کارخانه آبجوسازی «گافل» در آلمان از ماه آوریل اقدام به تبلیغی تجاری کرد که امری مرسوم برای سود بردن از هیجان رایج در مسابقات فوتبال است.

این آبجوسازی پرچم کشورهای شرکت کننده در جام جهانی فوتبال را، پس زمینه بر چسب بیضی شکل روی بطری‌هایش قرار داده و مسابقه‌ای را برای دامن زدن به تب خرید شروع کرده که  از ۳۰ آوریل تا ۱۱ ژوئیه ادامه خواهد داشت.

پشت برخی از برچسب‌های یاد شده، عکس یک توپ هست که از خریداران سوال می‌کند، در بازی فینال چند گل زده می‌شود.

شرکت کنندگان در این مسابقه، باید به تعداد گل‌های مورد پیش بینی، عکس توپ جمع کنند و برای آبجوسازی بفرستند. جایزه ۱۱ هزار یورویی به قید قرعه به کسی تعلق می‌گیرد که پیش بینی درست کرده است.

اقدام کارخانه «گافل» رفتاری متداول در بازاریابی دنیای سرمایه است و ربطی به فدراسیون جهانی فوتبال «فیفا» ندارد. بعید است صاحبان کارخانه «گافل»، به غیر از دامن زدن به بازار مصرف و فروش بیشتر به چیز دیگری فکر کرده باشند.

رسایی گفته که مسئولان وزارت ورزش ایران در حال پیگیری این موضوع هستند تا فدراسیون فوتبال به صورت رسمی با این موضوع برخورد کند.

رسایی هم‌چنین به موضوع برنامه‌ای تلویزیونی با حضور تیم ایران و «قرار دادن پرچم جمهوری اسلامی به شکل شلوارهای ساپورت چسبان به تن زنان نیمه‌ برهنه» نیز اشاره کرده است. او گفته که فدراسیون فوتبال و مسئولان ذیربط می‌توانستند جلوی این «هتک حرمت‌« را بگیرند.

این نماینده اصولگرا و جنجالی مجلس قصد داشت در کنار هیات همراه تیم ملی فوتبال ایران به برزیل سفر کند اما حضور احتمالی او در کنار تیم، از همان ابتدا با واکنش رسانه‌ها و نمایندگان دیگر مجلس روبرو شد.

این سفر قرار بود محرمانه باشد، اما با عمومی شدن خبر آن و واکنش افکار عمومی، رسایی از رفتن به برزیل انصراف داد. انصراف او زمانی جدی شد که علی لاریجانی، رئیس مجلس، تاکید کرد که هزینه ۵۰ تا ۶۰ میلیونی سفر، به پای خود نماینده خواهد بود.

یکی از کاربران سایت «الف» در زمان بحث بر سر سفر رسایی پرسیده بود: «چرا آقای دلواپس برای رفتن به عراق و سوریه و افغانستان چمدان نمی‌بندد؟ غیر از این است که می‌خواهد به اسم کار برود خوشگذرانی؟»

بلند شدن سر و صدای رسایی در مورد تبلیغات آبجو و تقدس پرچم، آن هم پس از دو ماه از ورود این بطری‌ها به بازار، شائبه فرافکنی این نماینده جنجالی را تقویت می‌کند.

به نظر می‌رسد رسایی با برجسته کردن این موضوع، در صدد جبران ناکامی خود در سفر به برزیل برآمده باشد. عکس این احتمال هم صادق است. شاید این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌خواسته با سفر به برزیل، در خود محل و با اتکاء به پوشش رسانه‌‌ای مناسب‌تر، این سوژه را محمل تبلیغات و هیاهو قرار دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طرح پرچم روی شلوار چسبان و مشروبات الکلی، با شرافت تر از پرچم روی شانه لباس شخصی هاست | فضول محله

    […] شدت انتقاد می کند. گرچه این تبلیغ تازه نیست، اما چنانچه برخی رسانه ها نقل می کنند؛ اعتراض حمید رسایی پس از ناکامی در سفر به برزیل انجام […]

  • روشنک هوشمند

    من رو باش که تازه می خواستم بیکینی ملی سفارش بدم با طرح پرچم ایران برای سفرهای غواصی و شنام!.. به عنوان یه زن مربی غواصی ایرانی دوست داشتم با پرچم کشورم شناسایی بشم.. احتمالن در صورت این کار جونم به خطر میفته و حکم اعدامم توسط این آقایون صادر میشه!.. : )))) ..

  • Samad

    اگر برای کلمه ی "الله" تقدس قایل هستیم نباید آن را روی پرچم رسم کنیم چون ممکن است عده ای وحشی و بی پرنسیب که توان و سواد مواجهه با دستاوردهای بزرگ فرهنگ و ملت ما ندارند از فرط عصبیت آن را آتش بزنند، زیر پا بگذارند و روی آن رژه بروند یا بر روی حمار نصب کنند و به این ترتیب به مقدسات ما توهین شود. البته ایرانی ها با پرچم دیگر ملتها چنین نمی کنند! اما تمام جز و وز این آقا بر سر موضوع افشا شدن برنامه ی بی معنای سفر او به برزیل بود. آقا پول حلال که داری، از جیب خودت برو برزیل. اصلا برای جشنواره ی ریو برو که بیشتر هم "نظاره" کنی و مطمتن شوی فساد آنجا در چه حدی است.

  • Majid

    اولأ که پرچم تکه پارچه ای بیش نیست و مقدس نمیشود که  صفت مقدس فقط و فقط منحصر به خداست. ثانیأ بزرگترین هتک حرمت به الله را دوپایانی انجام میدهند که زیر نام خدا درجات دینی اختراع نمود و عنوان آیت الله را بر خود و جاهلینی چون مینهند.