ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون علمی رئیس جمهوری: مخالف مهاجرت نخبگان نیستم

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران گفت «مخالف مهاجرت نخبگان» نیست، اما باید «جایگزینی» برای آن‌ها وجود داشته باشد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران، گفت «مخالف مهاجرت نخبگان» نیست، «اما باید امکاناتی فراهم شود تا در صورتی که نخبه قصد خروج از کشور را داشت»، جایگزینی برای وی وجود داشته باشد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس دولت یازدهم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سورنا ستاری چهارشنبه (۲۱ خرداد) در مراسم گردهمایی برگزیدگان کنکور سراسری و مدال‌آوران المپیاد دانش‌آموزی که در محل تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به اینکه ماندگاری نخبگان در یک کشور مستلزم «سیاست اقتصادی و فضای خاص» است، تأکید کرد که «کشوری که پولش را از نفت تأمین می‌کند»، «هیچ زمان نمی‌تواند نخبگان خود را در داخل کشور نگهدارد».

وی در عین اینکه تأکید کرد مخالف مهاجرت نخبگان نیست، خطاب به آنان گفت: «البته ما دوست داریم زمانی که شما به خارج از کشور می‌روید، مجددا به کشور بازگردید و در مقابل نیز، ما باید امکانات لازم برای بازگشت شما را فراهم کنیم.»

ستاری، از این امکانات تنها به «اشتغال» و «ازدواج نخبگان‌ در داخل کشور» اشاره کرد و گفت: «همانطور که شما نخبگان از ما انتظاراتی دارید، ما نیز از شما انتظار داریم که نقش توانمند خود را ایفا کنید. در حال حاضر ما نیازمند روش‌ها و مفاهیم جدیدی برای بحث پژوهش هستیم. اجرای این مفاهیم به شما نخبگان بستگی دارد که تا چه حد پا به پا با ما پیش می‌روید.»

این مقام دولتی ضمن اشاره به اینکه «با فرار از ایران و رفتن از کشور مشکلات کشور ما حل نخواهد شد»، در عین حال خطاب به کسانی که خواهان مهاجرت به خارج از کشور هستند، با لحنی تهدیدآمیز گفت: «تمام کسانی که تصمیم دارند از کشور خارج شوند، این را بدانند که ایران اول دنیا بوده است و هر کسی که با ما جنگ کرده، شکست خورده اما ایران همچنان باقی‌ست.»

برخی از مسئولان جمهوری اسلامی مهاجرت نخبگان و پدیده «فرار مغزها» از ایران را تکذیب کرده و آن را جنجال رسانه‌ای دانسته‌اند. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اما در مرداد ماه سال ۱۳۹۰ گفته بود: «عملکرد برخی مسئولان و سیاست‌گذاران باعث خروج مغزها از ایران شده است.»

 سازمان‌های جهانی، از جمله صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های سالانه خود – به‌ویژه سال ۲۰۰۹ – اعلام کرده‌ بودند که «ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان و دانش‌آموختگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه‌نیافته جهان، مقام نخست را داراست».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samad

    برای تربیت نخبه بود که فقط یه قلم به 3000 نفر بی استعداد رو بورس دکتری دادید؟ اینا که نمی تونن برامون کاری از پیش ببرن. میان میشن سربار جامعه و دزدان با چراغ کما اینکه الان هم بسیار از این مدرک بازها داریم که دست گذاشتن روی 2 زار منابع کشور البته آقای خمینی از همون اول هم گفت که بذارید برن. ما کار رو با تعهد می بریم جلو و نه تخصص. الان مدیریت دست متعهد ها( به حفظ مناقع آخوند) است و متخصص ها هم تا وقتی که بتونن خارج بشن و اگر بذارنشون یه کارایی می کنن

  • Majid

    ایشان درست میفرمایند و از جهت تشویق دیگر نخبگان!؟! از برای خروج (فرار) از کشور چه بهتر که نخبه معظم و رهبر تحمیلی یعنی خامنه ای پشقدم شده تا دیگر خبرگان و نخبگان و زوربگان و مردگان به آن معظم الها لبیک گفته و همرا ایشان مهاجرت کرده و هرگز دیگر هیچکدام برنگردند تا شاید ملت از خواب بیدار گشته و به خود آید. 

  • mehdi

    البته این یارو مال خور اسلام دولتی که اسمش گذاشته معاون علمی از حربه دروغ یا همان تقیه برای توجیح وظعیت ناهنجار و بحرانی فرار مردم و مغزها از کشور استفاده میکنه . و منکر گذارش صندوق بین. الملل پول میشه . که دقیقن حساب هزینه وآموزش و تربیت یک نفر نخبه مملکت را در کشورها بیان میکند این شخص منکر رتبه اولی ایران در فرار مردم و نخبگان مردم میشه. این شخص فرصت طلب میگه کشور نفت خیز نخبگانش فرار میکنن . ولی این احمق فرصت طلب به مردم ایران نمیگه چرا طبق آمار سازمان ملل امارات متحده عربی و کشور عربستان و قطر در رده های بالاترین وارد کننده و جذب نخبگان دنیا هستد . و در کنار نفت رفاه عمومی -امنیت اجتمایی -رشد سرمایه گذاری . جذب توریسم . و نها یتا خوشبختی مردم مملکت خودشون و دیگران را صاحب شانسی دوباره در زندگی کرده اند متاسفانه خیلی از افراد نا آگاه در ایران فکر میکنند در کشورهای دیگر که مسلمان هستند شما اجازه دروغ گفتن و دزدی- جنایت -غارت را داری . در حالی که با تجربه عملی که خیلی از ایرانیها از این کشور ها دارند. اصلا مثل ایران نیست . در ایران برای برای حفظ حتا رژیم فاسد جمهوری اسلام تو همه چیز را طبق فتوای خمینی و خامنه ای باید اساسا منکر بشوی و دروغ بدی . تا نظام منفور و مورد تنفر مردم سر پا بماند. حال میبینیم حرف 36 سال پیش خمینی تکرار شد. که همه نخبگان میتونن فرار کنن و بروند. و مسلما آخوند با حکومت بر سر ویرانه ایران هم راضی هست. حال وظیفه من و شما هموطن چیست. آیا ترسو و بزدلانه و انگل وار و خفتبار به این وضعیت ادامه بدهیم و یا حتما دنبال راهی نو باید گشت. اتحاد دمکراتیک ما راهگشای ماست .موفق باشید. مهدی صادق