ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازخوانی انتخابات ۸۸ به روایت مطبوعات ایران

پوشش رسانه‌ای اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸

پس از اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، باوجود محدودیت‌های اعمال شده، رسانه‌های داخلی ایران تلاش کردند تا در حد امکان بخشی از آنچه را که در سال ۸۸ در ایران گذشت روایت کنند.

از یک سو رسانه‌های نسبتاً مستقل کوشیدند تا صدای معترضان را بلندتر کنند و روایتگر عینی وقایع پس از انتخابات باشند. در مقابل رسانه‌های نزدیک به حاکمیت، کار ویژه حمله و تخریب معترضان در پوشش نهادهای حکومتی را بر عهده گرفتند.

روزنامه‌نگاران در ایران، قربانی همیشگی نزاع‌های سیاسی بوده‌اند. تجربه کوتاه روزنامه‌نگاری مستقل و آزاد در دهه ۷۰ ایران کمتر از دو سال دوام آورد. پس از سخنرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۹، دادگاه مطبوعات شبانه حکم توقیف بیش از ۱۷ روزنامه و هفته‌نامه را صادر کرد.

در این سال‌ها بسیاری از روزنامه‌نگاران ایرانی بازداشت و زندانی شدند. یک دهه پس از  آن واقعه، در خرداد ۱۳۸۸ بار دیگر، مطبوعات و روزنامه‌نگاران هدف اول سرکوب قرار گرفتند.

بر اساس گزارش «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران»، از خرداد ۸۸ تا پایان سال ۱۳۸۹، بیش از بیست روزنامه و نشریه توقیف و حدود صد و هفت روزنامه‌نگار بازداشت شدند.

دایره سرکوب مطبوعات این بار به مرحله پیش از چاپ رسید. صد و هشتاد روزنامه‌نگار ایرانی در بیانیه‌ای به استقرار نیروهای امنیتی در تحریریه‌ها و چاپخانه‌ها اعتراض کردند.

همچنین بنا بر گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت آزادی مطبوعات، مهاجرت روزنامه‌نگاران ایرانی پس از انتخابات ۱۳۸۸ در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است. «گزارشگران بدون مرز» در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد، از میان صد و بیست و هفت روزنامه‌نگاری که ناچار به ترک سرزمین خود شده‌اند، ایران به‌تنهایی نزدیک به یک چهارم این آمار را به خود اختصاص داده است.

[slideshow gallery_id="117"]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.