ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارناوال کوکائین در هنگامه جام جهانی

رقابت‌های ورزشی در استادیوم‌های برزیل تازه آغاز شده‌اند و برنده نهایی معلوم نیست. اما قهرمان رقابت‌های جهانی کارتل‌های مواد مخدر روشن است: کوکایین.

رقابت‌های ورزشی در استادیوم‌های برزیل تازه آغاز شده‌اند و برنده نهایی معلوم نیست. اما قهرمان رقابت‌های جهانی کارتل‌های مواد مخدر روشن است. قهرمان کوکایین نام دارد و ۳۰۰ کیلوگرم آن در ریودوژانیرو سه میلیون دلار می‌ارزد.

در خلال برگزاری جام جهانی، برزیل می‌تواند جایگزین آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده کوکائین در جهان شود. سوداگران مواد مخدر از هنگامه و هیاهو و هیجان ناشی از فوتبال استفاده کرده و به دور از نظارت‌های متمرکز همیشگی، میزان داد و ستد کوکائین را بالا برده‌اند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پرو می‌گوید که مسئولان این اداره، قبل از شروع جام جهانی متوجه معاملات بسیار گسترده مواد مخدر شدند که با چند برابر شدن پروازهای ویژه حمل مواد همراه بود. هواپیماهای کوچک از منطقه کشت درخت"کوکا" در پرو، با هر پرواز تا ۳۰۰ کیلوگرم کوکائین به بولیوی حمل می‌کنند. این محمولات سپس از طریق راه‌های زمینی به برزیل منتقل می‌شوند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر پرو مدعی‌ست طی پنج ماه اول سال جاری، ۷۲ باند فرود و پرواز هواپیما را منهدم کرده است، این میزان به نسبت مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۳ دو برابر شده است.

سوداگران کوکائین برای رفت و آمدهای هوایی خود، زمین‌هایی را به سرعت تبدیل به فرودگاه‌های موقت می‌کنند و هواپیماهایی را به کار می‌گیرند که تنها ظرفیت حمل ۳۰۰ کیلوگرم بار را دارند: بسیار کوچک اما چابک و کارا.

یک متخصص تجارت کوکائین در دانشگاه لیما می‌گوید: «کارتل‌های برزیلی مواد مخدر می‌دانند که در حین بازی‌های جام جهانی، نظارت‌ها همانند همیشه نیستند و برای همین خود را برای کارناوال مصرف کوکائین آماده کرده‌اند. در شرایط عادی برزیل مقام دوم مصرف کوکائین در جهان را دارد. اما انتظار می‌رود این کشور در خلال بازی‌های فوتبال، از آمریکا که مقام اول را دارد پیشی بگیرد.»

پرو، کلمبیا و بولیوی، سه تولید کننده بزرگ کوکائین در جهان، با برزیل هم‌مرز هستند. این مرزها در منطقه آمازون قرار دارند و به سختی می‌توان آنها را کنترل کرد.

به تازگی در عملیاتی مشترک واحدهای مبارزه با مواد مخدر برزیل، کلمبیا و پرو تلاش کردند مبادلات مربوطه را محدود کنند. به گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر پرو، این عملیات با کشف و ضبط محموله‌ای ۵۷۰ کیلویی و انهدام یک هفته‌ای ۱۸ لابراتوار با تولید ۴۰۰ کیلو "خمیر کوکائین" همراه بوده است.

ماه مه سال ۲۰۱۴در عملیات نظامی "آگاتا ۸" در طول مرزی ۱۷ هزار کیلومتری، وزارت دفاع برزیل ۴۰ تن مواد مخدر را که در حال انتقال به شهرهای سائوپائولو و ریودوژانیرو بودند مصادره کرد. این میزان دو برابر مواد مکشوفه عملیات "آگاتا ۷"در سال گذشته بود.

صادرات مواد مخدر به برزیل برای کارتل‌ها، تجارتی بسیار سودآور است. رومرو رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پرو می‌گوید: «بهای یک کیلو کوکائین در پرو ۱۰۰۰ دلار، در مانائوس، مرکز ایالت آمازون برزیل ۵۰۰۰ دلار و در سائوپائولو ۷۰۰۰ هزار دلار است.»

به این ترتیب، با محموله ۳۰۰ کیلویی یک هواپیما، می‌توان در ریودوژانیرو درآمدی ۳ میلیون دلاری کسب کرد. این در حالی است که ۵۰ درصد مردم پرو زیر خط فقر زندگی می‌کنند و درآمد متوسط یک خانواده کشاورز ۱۲۰۰ دلار در سال است.

کشت و کار دهقانان کلمبیا

کوکائین صنعت غیرقانونی کلمبیاست که درآمدش از ۳۵ میلیارد دلار در سال تجاوز می‌کند و از صنعت اولیه تولیدی کلمبیا یعنی قهوه فراتر می‌رود. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۲ بیش از ۳۰۰ تن کوکائین در این کشور تولید شد.

دولت کلمبیا در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۳۰ هزار و پانصد هکتار زمین زیر کشت بوته‌های کوکائین را با دست ریشه‌کن کرد. در سال ۲۰۱۳ نیز حدود ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت کوکائین با اسپری مواد شیمیایی از طریق هواپیما نابود شدند. با این همه معلوم شد که بسیاری دهقانان بوته‌های ریشه‌کن شده را دوباره کاشته‌اند.

بنا بر آمار سازمان ملل، در سال ۲۰۱۴ نزدیک هفتاد هزار خانوار کلمبیایی، صرفا از راه کشت کوکائین و فروش آن تامین معاش می‌کنند؛ آن هم برای درآمدی ۱۲۲۰ دلاری در سال.

ارزش برگ‌های کوکائین و مشتقات آن در کلمبیا در سال گذشته حدود ۳۷۰ میلیون دلار تخمین زده شده که دو درصد ارزش حجم تولید ناخالص داخلی این کشور است.

کارشناس پرویی تجارت مواد مخدر می‌گوید، قیمت‌ها بسیار رشد کرده‌اند، زیرا تقاضا به طور تصاعدی بالا رفته و به همین دلیل تجارت مواد مخدر پرو در سال‌های گذشته از نو سازماندهی شده‌اند.

بخش اعظم مواد مخدر تولیدی در پرو، کلمبیا و بولیوی،  تا سال ۲۰۱۰ به آمریکا و آسیا فرستاده می‌شدند. اکنون ۶۰ درصد تولیدات از طریق هوایی یا مستقیما از طریق جنگل به برزیل صادر می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.