ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از دانشنامه مطبوعات ایران رونمایی شد

از نخستین جلد دانشنامه مطبوعات ایران با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد رونمایی شد. نخستین جلد این دانشنامه حروف آ تا الف را در برمی‌گیرد.

از نخستین جلد دانشنامه مطبوعات ایران رونمایی شد. در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، محمدجعفر محمدزاده، سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران و گروهی از نویسندگان این دانشنامه حضور داشتند.

مراسم رونمایی از دانشنامه مطبوعات ایران با حضور علی جنتی و محمدجعفر محمدزاده

نخستین جلد دانشنامه مطبوعات ایران حروف آ تا الف را در برمی‌گیرد. ویراستاری این دانشنامه را ابوالفضل خطیبی و راضیه آبادیان به عهده داشته‌اند و مؤسسه دانشنامه مطبوعات آن را منتشر کرده است. مقالات مربوط به مطبوعات ادبی را حسن میرعابدینی، منتقد و پژوهشگر نام‌آشنا نوشته است.

ناصرالدین پروین، از روزنامه‌نگاران باسابقه، مدخل اطلاعات نخستین جلد این دانشنامه را به عهده داشته و رحیم رئیس‌نیا مدخل‌های مربوط به مطبوعات آذربایجان را نوشته است. همچنین مدخل مطبوعات اصفهان به عهده محمد حسین خسروپناه بوده است.

ابوالفضل خطیبی، یکی از ویراستاران دانشنامه مطبوعات

این دانشنامه شامل عناوین مطبوعاتی می‌شود که به زبان‌های مختلف در ایران منتشر شده‌اند. در دانشنامه مطبوعات ایران، هم عنوان‌های نشریات قدیمی مانند «آدمیت»، «آذربایجان»، «آینده»، «اقبال»، «اخگر» مدخل شده‌اند و هم نشریاتی مثل «اطلاعات»، «ایران»، «ابرار»، «آفتاب یزد»، «آینه پژوهش»، «آینه میراث» و «آلیک» که در حال حاضر منتشر می‌شوند.

به گفته ابوالفضل خطیبی، یکی از ویراستاران این دانشنامه، مهم‌ترین معیار در گزینش مدخل‌ها اهمیت نشریه و میزان تأثیرگذاری آن در زمانه خود بوده است. در کنار این معیار، عوامل دیگری نیز در گزینش تأثیر داشته‌اند که از آن جمله‌‌اند: گزینش مدخل‌ها از میان نشریات استان‌ها و شهرستان‌ها؛ نشریات اقلیت‌های دینی مانند «آلیک»، «آشور»، «افق بینا» و «اَمُرداد» و سرانجام نشریاتی که در موضوعات مختلف به عنوان پیشگام نشریات آن حوزه شناخته می‌شدند مانند «اِکودوپِرس» (صدای ایران)، نخستین روزنامه فرانسوی‌زبان در زمان ناصرالدین‌شاه و «آئین ورزش» به عنوان نخستین نشریه ورزشی.

به گفته محمدجعفر محمدزاده، سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران، در تدوین این دانشنامه هیچگونه قضاوتی در مورد مطبوعات ایران و فعالان آنها صورت نگرفته و تدوین‌کنندگان دانشنامه موظف بودند که واقعیت را به آن شکلی که اتفاق افتاده است، بازتاب دهند.

دانشنامه مطبوعات ایران مصور و رنگی است. معمولاً برای هر نشریه دو تصویر از روی جلد یا صفحه آغازین آن در نظر گرفته شده است. مدخل‌های مهم‌تر و مفصل‌تر بیش از دو تصویر دارند و مدخل‌های کوتاه‌تر فقط یک تصویر.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.