ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشایی سفارت بریتانیا به شرط حل «برخی ملاحظات»

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید بازگشایی سفارتخانه کشورش در تهران مستلزم برخی «ملاحظات اجرایی» و مشروط به تامین امنیت کارکنان و کار عادی و بدون موانع آنهاست.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید بازگشایی سفارتخانه کشورش در تهران مستلزم برخی «ملاحظات اجرایی» و مشروط به تامین امنیت کارکنان و کار عادی و بدون موانع آنهاست.  هیگ چیزی در باره زمان بازگشایی سفارت نگفته است.

وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه (۱۷ ژوئن/۲۷ خرداد) از برنامه کشورش برای «حضور دیپلماتیک اولیه» در ایران خبر داد و گفت شرایط برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران فراهم است. موضوع بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران در پاسخ ویلیام هیگ به سوالی از سوی حزب کارگر در مورد مناسبات با ایران اعلام شد.

داگلاس الکساندر، سخنگوی مسائل خارجی «حزب کارگر» بریتانیا گفته بود که بحران عراق «نیاز به حضور موثر دیپلماتیک بریتانیا در تهران» را پررنگ‌تر می‌کند.

رویترز به نقل از ویلیام هیگ نوشته که وزیران خارجه ایران و بریتانیا روز شنبه (۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد) با یکدیگر تماس تلفنی داشته و در باره برخی موضوعات حرف زده‌اند که بهبود مناسبات دو کشور یکی از آنها بوده است.

وزیر خارجه بریتانیا در مجلس عوام این کشور یادآوری کرده که برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران دو موضوع اهمیت جدی داشته‌اند که شامل امنیت کارکنان سفارت و شرایط مناسب برای فعالیت عادی آنها می‌شوند.

هیگ خطاب به نمایندگان مجلس عوام تاکید کرده که اگر شرایط لازم تحقق یابند، تردیدی برای وجود سفارت‌خانه بریتانیا در تهران باقی نمی‌ماند.

وزیر خارجه بریتانیا در توضیح صحبت تلفنی با جواد ظریف پیرامون بازگشایی سفارت بریتانیا، به لزوم حل و فصل یک «رشته ملاحظات اجرایی» اشاره کرده است. هیگ گفته که پس از حل این «ملاحظات»، سفارتخانه با معدودی از نفرات شروع به کار خواهد کرد.

پرداخت غرامت از سوی ایران

ممکن است برخی از این «ملاحظات اجرایی» به موضوع پرداخت غرامت از سوی ایران به بریتانیا بازگردند. روزنامه «تلگراف» در زمستان ۲۰۱۱ نوشته بود که تابلوهای نقاشی، فرش، مبلمان، جواهرات، دستگاه‌های الکترونیک و چند خودروی اداری از جمله اموال ارزشمندی هستند که در حمله «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا تخریب شده‌اند و میزان خسارت آنها بالغ بر یک میلیون پوند می‌شود.

مجید تخت‌روانچی، معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه ایران در اردیبهشت ۱۳۹۲ به روزنامه «گاردین» گفته بود که از سرگیری کامل روابط دو کشور تا پایان سال جاری محقق می‌شود.

او افزوده بود که تهران موضوع پرداخت خسارت را بررسی می‌کند اما عذرخواهی بابت «آن حادثه» منتفی است؛ زیرا بریتانیا هم عذرخواهی‌های زیادی به ایران بدهکار است.

خبر بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت بریتانیا در تهران، نزدیک ۹ ماه پس از توافق دو کشور در مبادله کاردار غیرمقیم اعلام می‌شود.

بعد از مبادله کاردار غیرمقیم میان دو کشور در مهرماه، هیات پارلمانی بریتانیا به سرپرستی جک استرا در دی ماه به تهران رفت و با گروه دوستی پارلمانی ایران، رئیس مجلس، رئیس کمیسیون امنیت ملی و مقامات سیاسی دیگر دیدار کرد

سایمون گس، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا نیز روز ۸ اردیبهشت برای آنچه «رایزنی در مورد مناسبات دو جانبه ایران و بریتانیا و مسائل بین‌المللی» خوانده شد، به تهران رفته بود.

به دنبال این سفر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که مسئولان دوکشور برای توافق پیرامون پرداخت خسارت و از سرگیری مناسبات با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    انگلیس دارد از حول حلیم توی دیگ می افتد . جالب اینجاست که جندی قبل نوه ملکه انگلیس بدنیا آمد و ایران جزو اولین کشورهایی بود که با عجله فراوان تولد این تحفه نطنز را تبریک گفت ، چرا که بیست سال دیگر وقتی نوه ملکه پرسید در روز تولدم چه کشورهایی تبریک گفتند ، به او بگویند ملایان در ایران جزو اولین نفرات بودند و بدینوسیله سرسپردگی و چاکری خود را به دربار انگلیس ثابت نمایند .

  • ملاحظات بریتانیا برای بازگشایی سفارتش چیست؟ | خبرگزاری موج سبز

    […] تنها در فاصله ۳ ماه از تبادل کاردار غیرمقیم میان تهران و لندن در اسفند ۹۲، ویلیام هیگ وزیرخارجه بریتانیا از آمادگی کشورش برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران به شرط برآورده شدن “پاره‌ای ملاحظات” خبر داد. […]

  • Neda

    اربابان حکومت اسلامی با حفظ املاک قلهک برگشتند!