ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوریه؛ قیام بی‌چشم‌انداز

۹ افسر ارشد “ارتش آزاد سوریه” روز شنبه ۱۴ ژوئن به همکاری خود با این گروه مخالف دولت اسد پایان دادند. آنها اطلاعیه‌ای منتشر کردند که در آن به دلیل ترک خدمت در جبهه جنگ، پوزش خواستند.

۹ افسر ارشد "ارتش آزاد سوریه" روز شنبه ۱۴ ژوئن به همکاری خود با این گروه مخالف دولت اسد پایان دادند. آنها اطلاعیه‌ای نیز منتشر کردند که در آن از نیروهای تحت امر خود به دلیل ترک خدمت در جبهه جنگ، پوزش خواستند.

جمعی از سربازان «ارتش آزاد سوریه» در مسیر شمال حماء

یکی از این افسران به نام سرهنگ محمد عبود به خبرگزاری فرانسه گفت: «شورای‌عالی نظامی دیگر هیچ نقشی بازی نمی‌کند، کشورهایی که به سوریه اسلحه می‌فرستند، این شورا را کاملاً دور زده‌اند وفقط گروه‌های خاصی را مورد حمایت قرار می‌دهند. سلاح‌ها و از جمله موشک‌های ضد‌تانک، از کشورهای عضو ناتو و بیشتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای به گروه‌های شورشی معینی ارسال شده‌اند.»

سرهنگ عبود از آنهایی که به "ارتش آزاد" کمک کرده‌اند تشکر کرد ولی این کمک‌ها را برای پیروزی ناکافی دانست. به گفته عبود "ارتش آزاد" مجبور بوده هم علیه ارتش سوریه و هم علیه داعش (دولت اسلامی عراق و شام) بجنگد، با وجود این بسیار کم مورد حمایت قرار ‌گرفته است.

آخرین بار سفیر سابق آمریکا در سوریه، رابرت فورد، در مقاله‌ای برای نیویورک‌تایمز صریحاً خواهان ارسال موشک‌های زمین‌به‌هوا برای شورشیان میانه‌رو شده بود.

گروه‌های مختلف مخالف اسد در ماه‌های اخیر در حمص، کوه‌های قلمون و نواحی اطراف دمشق شکست‌های شدیدی را متحمل شدند. آنها تحت تاثیر این ضربات و نیز خواست سکنه، مجبور به پذیرش آتش‌بس‌های منطقه‌ای شدند.

مردم سوریه و داعش

در عین حال، پیشروی"داعش" در کشور همسایه عراق، بحث‌هایی را نزد مردم سوریه برانگیخته است.

"جوزف ب"، که قبلاً راهنمای توریست‌ها بوده، معتقد است که داعش از طرف عربستان سعودی و ترکیه با توافق آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل سرهم‌بندی شده است: «هدف اصلی این گروه کشاندن ایران به جنگ علیه عربستان سعودی و تضعیف تدریجی آن است. حال که غرب در سوریه نتوانسته هدفش را به پیش ببرد، می‌خواهد با حوادث عراق کاری کند که افکار عمومی از شکست در سوریه منحرف شود، این است که مجبور است در عراق با کسانی بجنگد که در سوریه از آنها حمایت می‌کند.»

"ریاض س" کارشناس کشاورزی بازنشسته، کردهای عراق به رهبری مسعود بارزانی را در همکاری با "داعش" می‌بیند. به نظر او به همین دلیل بود که پیشمرگه‌های کرد، بلافاصله پس از اقدامات داعش، کرکوک را که خارج از محدوده رسمی اقلیم کردستان قرار دارد زیر کنترل خود گرفتند. از مدت‌ها قبل کردها ادعای مالکیت بر این شهر نفت‌خیز را داشتند ولی همیشه دولت مرکزی این ادعا را رد کرده بود. از نظر سوریه این وضعیت در عراق بسیار خطرناک است، چرا که دولت بغداد همواره از رژیم سوریه  با اطلاعات و گاهگاه با فرستادن داوطلبان شبه‌نظامی شیعه حمایت کرده است.

"لوئیزا ح"، وکیل دادگستری، مطمئن است که در صفوف "داعش" جنگجویان مزدوری از گروه آمریکایی "بلاک واتر" خدمت می‌کنند. این شرکت خصوصی امنیتی، در زمان اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ عهده‌دار وظایف اطلاعاتی، حفاظتی و دفاعی بود و موجب کشته شدن عراقی‌های زیادی شد. بلاک واتر درسال ۲۰۰۹ نام خود را به "Xe Service"تغییر داد و از سال ۲۰۱۱ نام آکادمی را بر خود نهاد.

گفته می‌شود که نیروهای «بلک واتر» در اوکرائین هم در کنار دولت کی‌یف فعال هستند.

اعلام عفو عمومی در سوریه

بشار اسد پس از انتخاب مجدد خود به سمت ریاست جمهوری، عفو عمومی وسیعی را به مورد اجرا گذاشت. محکومان به اعدام حکمشان به حبس ابد تبدیل شد، حبس ابد با اعمال شاقه به ۲۰ سال زندان تقلیل یافت و کسانی که بیماری غیر قابل علاج داشتند و نیز زندانیان بالای ۷۰ سال آزاد شدند.

علاوه بر این خارجی‌هایی که به یکی از گروه‌های مسلح پیوسته‌اند، اگر ظرف یک ماه خود را به مقامات معرفی کنند، از عفو عمومی بهره‌مند می‌شوند و سربازانی هم که از خدمت فرار کرده‌اند، به شرط بازگشت به ارتش از مجازات معاف خواهند بود.

‏"ائتلاف ملی سوریه"، که در خارج سوریه فعال است، عفو عمومی را تخطئه کرده، آنرا تله دانسته و به شورشیان اخطار داده که آن را نپذیرند.

معاذ الخطیب رهبر سابق "ائتلاف ملی" و واعظ سابق مسجد امویان در دمشق، هفته گذشته در حاشیه انجمن جهانی آمریکایی-اسلامی در دوحه (قطر) کشورهای منطقه را متهم کرد که جنگ را در سوریه طولانی می‌کنند. الخطیب، که امروزه به عنوان مخالف مستقل فعالیت می‌کند، خواستار گفتگوی مستقیم با حکومت سوریه شد. او در مصاحبه با پایگاه اینترنتی "اال‌مونیتور" گفت که مذاکرات "نه یک مسئله تاکتیکی بلکه امری اصولی" است.

الخطیب در ادامه سخنانش اضافه کرد: «ما نباید منتظر کنفرانس‌های جهانی بمانیم که زمان را از ما می‌گیرند و مدت خونریزی را طولانی‌تر می‌کنند.»

منبع: Junge Welt

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    همگان خوب به یاد دارند که همین اوباما بود که در مورد مسئله سوریه بارها گفت که ( اسد باید برود ) ولی سیاست شیطان بزرگ این بوده و هست که تروریستهای افراطی بر ارتش آزاد سوریه چیره شده و نصف سوریه را به اشغال خود در آوردند و بعد هم گفتند اکنون به بهانه مبارزه با تروریسم ، اسد باید بماند و اسد جنایتکار را نگه داشتند . درست همین سناریو در مورد عراق در حال اجراست و از یک طرف میگویند مالکی باید برود و از طرف دیگر میخواهند باقی بماند و اوضاع بی ثبات منطقه را بدتر از این کنند . عجب سیاست کثیف و مزورانه ای دارد این باراک حسین اوباما و شیطان بزرگ آمریکا و متحدانش .

  • afra

    ممنون از ترجمه يك مقاله تحليلي خوب. از تحليل هاي جانبدارانه و مغرضانه *** زده شدهايم. خواهش مي كنم اينطور تحليل ها رو بيشتر روي نت قرار بديد. مرسي