ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج سال پیش در چنین روزهایی

سکوت

بخش پنجم

مجموعه پنج سال پیش در چنین روزهایی

همانطور که در روزهای گذشته شاهد بودید، «رادیو زمانه» در مجموعه «پنج سال پیش در چنین روزهایی» همزمان با پنجمین سالگرد انتخابات جنجال‌برانگیز سال ۱۳۸۸ در مجموعه ویدئوهایی مروری کوتاه و گذرا داشته است بر آنچه که در طی آن سال، از پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم تا مقطع زمانی حدودی یک سال پس از آن در ایران رخ داد.

در چهار ویدئوی قبلی نگاهی داشتیم به آنچه پیش از انتخابات و روز رأی گیری در ایران رخ داد و همچنین اولین اعتراض‌ها به نتیجه اعلام شده از سوی وزارت کشور به تصویر کشیده شده بود.

در ویدئوی پنجم، ادامه اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات و روزهای منتهی به اولین نماز جمعه بعد از انتخابات دهم به امامت آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به تصویر کشیده‌ایم.

بیست و پنجم خرداد ۸۸، در جریان تیراندازی گروهی از بسیجیان به سوی مردم، هفت تن کشته شدند. این تیراندازی در ساعات پایانی راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم تهران در اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت. تلویزیون ایران روز سه‌شنبه با تأیید خبر کشته شدن هفت نفر، اعلام کرد که بر اثر این تیراندازی‌ها چند تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

صبح ۲۶ خرداد، شمار زیادی از پرسنل بیمارستان رسول اکرم تهران به تظاهرات اعتراضی در برابر این بیمارستان پرداختند. این راه‌پیمایی در اعتراض به شلیک روز گذشته نیروهای بسیج به شهروندان در خیابان آزادی تهران انجام شد. به گفته مسئولان اورژانس بیمارستان، ۲۸ نفر از میدان آزادی تهران به این بیمارستان منتقل شده‌اند که ۸ نفر از آنان کشته و ۲۰ نفر دیگر مجروح هستند.

خبرگزاری رویترز بیست و ششم خرداد ۸۸، از ممنوعیت پوشش دادن ناآرامی‌های ایران توسط خبرنگاران خارجی خبر داد. در راهپیمایی۲۵ خرداد مردم داوطلبانه قرار برگزاری راهپیمایی دیگری برای ساعت ۱۷ روز بعد، از میدان ولی‌عصر به سمت جام جم گذاشته بودند.

از حدود ساعت ده شب ۲۶ خرداد، سه‌شنبه، صدای الله اکبر مردم در تهران و دیگر شهرهای ایران به وضوح شنیده می شد.

۲۸ خرداد ۸۸ راهپیمایی معترضان به نتایج انتخابات از میدان هفت تیر آغاز شد و به سوی میدان ولی‌عصر تهران ادامه پیدا کرد. ده‌ها هزار نفر در سکوت به سمت میدان ولی‌عصر در حرکت بودند.

معترضان به «کودتای انتخاباتی» با دعوت میرحسین موسوی در میدان توپخانه گرد آمدند. این گردهمایی اعتراضی، به منظور بزرگداشت شهدایی که طی ۵ روز گذشته کشته شدند، برگزار شد و میرحسین موسوی به همراه همسرش، زهرا رهنورد نیز در آن شرکت داشتند. موسوی در این تظاهرات خواستار ادامه اعتراضات مردمی تا ابطال انتخابات شد.

۲۹ خرداد ۸۸، نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اقامه شد. محور اصلی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مورد جریانات چند روز اخیر و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بود. وی ضمن محکوم کردن راهپیمایی‌های خیابانی اخیر تنها راه رسیدگی به شبهه‌ها را از مجاری قانونی توصیف کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای ضمن حمایت از محمود احمدی‌نژاد، از اتهامات مطرح‌شده علیه علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق نوری انتقاد کرد. وی برای نخستین بار گفت که سیاست‌هایش به احمدی نژاد «نزدیک‌تر» است تا به هاشمی.

آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به سیاسیون، نامزدها و گردانندگان احزاب و جریانات گفت: «تن دادن به مطالبات غیر قانونی زیر فشار شروع دیکتاتوری است.»

وی اظهار داشت: «زورآزمایی بعد از انتخابات کار درستی نیست و به چالش کشیدن اصل انتخابات و مردمسالاری است. از همه می‌خواهم‌ به این روش خاتمه دهند و اگر خاتمه ندهند، تبعات آن به گردن آن‌ها است. کسانی که بخواهند برای اصلاح ابرو چشم را کور کنند مسئول هر خونی که ریخته شود، هستند.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «آن کسانی از سیاسیون که به نحوی یک نوع مرجعیتی در افکار مردم دارند باید مراقب رفتار و گفتارشان باشند. اگر آن‌ها افراطی‌گری کنند دامنه این افراطی‌گری در بدنه مردم به جاهای خطرناکی می‌رسید که گاهی خود آن‌ها هم نمی‌توانند جمعش کنند. اگر نخبگان سیاسی بخواهند قانون را زیر پا بگذارند، چه بخواهند و چه نخواهند مسئول خون‌ها و خشونت‌ها و هرج و مرج‌ها آن‌ها هستند.» وی همچنین گفت: « مردم اطمینان دارند، اما برخی طرفداران نامزدها هم اطمینان داشته باشند که جمهوری اسلامی اهل خیانت در آرای مردم نیست. سازوکارهای قانونی انتخابات در کشور اجازه تقلب را نمی‌دهد. آن هم در حد ۱۱ میلیون تفاوت رأی.»

در بخش ششم از مجموعه «پنج سال پیش در چنین روزهایی» به ادامه اعتراضات مردمی در خرداد سال ۱۳۸۸ پس از سخنان علی خامنه‌ای در نماز جمعه خواهیم پرداخت و خواهیم دید که حاکمیت چه موضعی در برابر این اعتراضات گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • لطیف

    جنبش سبز ما، یا خندق سبز نظام؟ خانم شهزاده سمرقندی- آقای فتوتی- شما از کدام رهبر جمهوری اسلامی حرف میزنید؟ پنج سال پیش مرحوم منتظری بعد از سی سال رسما اعلام کرد که این نظام نه جمهوری است نه اسلامی‌- پیاده نظام جنبش سبزم که خامنه ای را دیکتاتور خواندند- بااینحال شما هنوز نظام خون ریز را جمهوری اسلامی میخوانید و دیکتاتورش را آیت اله؟ باور بفرمائید-به طنز و کنایه هم-ذکر چنین عنوانی مشمئز کننده است!