ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وین ۵؛ بلاتکلیفی و کندی در نگارش توافق نهایی

مذاکرات هسته‌ای در وین پیشرفت محسوسی نداشته‌اند و حتی مقدمه پیش‌نویس توافق جامع به دلیل اختلاف نظر پیرامون تعداد سانتریفوژهای ایران تدوین نشده است.

روز ۲۰ ژوئن مذاکرات هسته‌ای در وین  پایان می‌گیرند، اما گفت‌وگوها و رایزنی‌های چهار روزه تاکنون پیشرفت محسوسی نداشته‌اند. حتی مقدمه پیش‌نویس توافق جامع به دلیل اختلاف نظر پیرامون تعداد سانتریفوژهای ایران تدوین نشده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌نویسد که ایران کاهش شمار سانتریفوژهای خود را در مذاکرات وین قبول نکرده و گفت‌وگوها به همین دلیل ممکن است تمدید شوند.

این خبرگزاری با استناد به منابع دیپلماتیک خود افزوده که غرب خواستار تمدید شش ماهه قرارداد موقت نیست و ترجیح می‌دهد که طرفین تا پایان ژوئیه به توافق جامع دست یافته باشند: «مذاکرات می‌توانند تا چند هفته به درازا بکشند اما نباید برای یک دوره شش ماهه دیگر تمدید شوند.»

مذاکرات «وین ۴» در ماه مه نیز به دلیل اختلاف نظر طرفین در تعداد سانتربفوژها، سایت نظامی پارچین و طرح‌های موشکی ایران بی‌نتیجه مانده بود.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه چندی پیش در مصاحبه با رادیو «فرانس انتر» تاکید کرده بود که غرب موافقت خود را با داشتن صدها سانتریفوژ از سوی ایران اعلام کرده اما این کشور می‌خواهد صدها هزار سانتریفوژ داشته باشد.

هانس دیتر لوکاس، مذاکره‌کننده ارشد آلمان نیز در حاشیه نشست‌های «وین ۵» اعلام کرده که مذاکرات سازنده هستند، اما کار زیادی باقی است.

هیات مذاکره‌کننده ایرانی در وین

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر چهارشنبه (۱۸ ژوئن/۲۸ خرداد) اعلام کرده بود که نگارش متن «برنامه اقدام مشترک جامع» تقریبا آغاز شده اما تاکید ورزید که این روند کند پیش می‌رود: «البته این به معنای ان نیست که روی مفاهیم به تفاهم رسیده‌ایم بلکه هنوز اختلافات بسیار اساسی وجود دارد.»

ظریف در توضیح قید «تقریبا» گفت اول آنچه مورد توافق است روی کاغذ می‌آوریم و بعد برای موارد توافق نشده بحث می‌کنیم. او بعضی مواضع گروه ۱+۵ را «کاملا غیرقابل قبول» خواند و ابراز امیدواری کرد که آنها کار را با واقع بینی پیش ببرند. ظریف حتی توافق سر مقدمه متن نهایی را تایید نکرد.

یکی از دیپلمات‌های همراه هیات ایرانی نیز روز پنجشنبه (۱۹ ژوئن/۲۹ خرداد) به خبرگزاری ایسنا گفته است: «چارچوب توافق بسیار مهم است که هنوز به طور دقیق و قطعی به دست نیامده است.» ایسنا به نقل از این دپیلمات نوشت که با توجه به زمان پیش رو، روند نگارش متن توافق جامع کند است.

مذاکرات ایران و ۱+۵ از روز دوشنبه ۲۶ خرداد شروع شده و تا جمعه ۳۰ خرداد ادامه می‌یابد.

عباس عراقچی، معاون ظریف پیش‌تر از احتمال تمدید توافق موقت ژنو برای شش ماه دیگر خبر داده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    حتی مقدمه پیش‌نویس توافق جامع به دلیل اختلاف نظر پیرامون تعداد سانتریفوژهای ایران تدوین نشده است.!!! توافق نهایی با خواست داشتن بمب ؟!