ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظارت تمام‌عیار آمریکا بر پرداخت‌های مالی به ایران

هند بدهی‌ نفتی خود به ایران را از راه نظام پرداخت جدید تحت نظارت آمریکا تسویه خواهد کرد. این نظام جديد، در سايه ترديدها در مورد توافق هسته‌ای ژنو اجرایی می‌شود.

هند در نظر دارد تا بدهی‌های مربوط به واردات نفتی خود از ايران را با استفاده از يک نظام پرداخت جديد تحت نظارت آمريکا تسویه کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، هند نظام جديدی از پرداخت‌ها برای تصفيه بدهی‌ مربوط به خريد نفت از ايران را اجرا خواهد کرد که بر اساس آن، پرداخت‌ها به ايران از خلال بانک مرکزی امارات متحده عربی صورت می‌پذيرد و به واشنگتن اجازه می‌دهد تا جريان‌های مالی به ايران را به دقت کنترل کند.

رويترز که گزارش خود را بر اساس اطلاعات سه منبع آگاه ناشناس منتشر کرده است، اين مبلغ را معادل يک ميليارد و ۶۵ ميليون دلار دانسته و تاکيد کرده است که بر اساس نظام پرداختی جديد، تمام اين مبلغ پرداختی هند به ايران در گام نخست از مسير «فدرال رزرو» (بانک مرکزی آمريکا) عبور خواهد کرد.

ترديدها در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو

اين سيستم جديد پرداخت‌ها به ايران، در سايه شک و ترديدها در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو اجرايی خواهد شد.

پیش از این، توافق‌نامه مقدماتی مذاکرات ژنو بين ايران و گروه ۱+۵ به تهران اجازه داده بود تا به حدود ۲/۴ ميليارد دلار دارايی‌های مسدودشده خود در سرتاسر جهان دسترسی پيدا کند. اما اکنون، پس از آخرين دور مذاکرات در ژنو، هنوز نتيجه نهايی اين مذاکرات و موفقيت يا شکست نهايی آن مشخص نيست.

ديروز، شنبه ۳۱ خردادماه، رويترز گزارش داده بود که محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران تاکيد کرده که ايران تسليم خواسته‌های افراطی قدرت‌های جهان نخواهد شد. با اين حال، ضرب‌الاجل طرفين برای برآوردن خواسته‌های توافق‌نامه نخست و توافق بر سر متن نهايی توافق‌نامه ۲۰ ژوئيه، يعنی کمتر از يک ماه ديگر سر خواهد رسيد.

به‌علاوه، درخواست پيشين ايران برای بازپس‌گيری بخشی از دارايی‌های حاصل از فروش نفت خود به ارزش ۶۵/۱ ميليارد دلار از خلال بانک مسقط عمان و به صورت ريال عمانی موفق نبوده است. هنوز معلوم نيست به چه دليلی اين گذرگاه مالی برای ايران اجرايی نشد.

امارات جايگزين عمان؛ تغيير واسطه انتقال پول

عمان همواره يکی از مهم‌ترين کشورهای عرب همسايه برای ايران بوده است. عمان و ايران بر سر موضوعات مهمی با يکديگر همکاری‌های استراتژيک داشته‌اند که مذاکرات بر سر آزادی سه زندانی کوهنورد آمريکايی در ايران، و نيز برگزاری مذاکرات مخفيانه هسته‌ای بين ايران و آمريکا پيش از برگزاری انتخابات سال ۱۳۹۲ و آغاز رسمی گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در ژنو، از مهم‌ترين اين موارد هستند.

عدم موفقيت در سپردن انتقال پرداخت‌های مالی به عمان، و سپردن آنها به بانک مرکزی امارات متحده عربی، يکی از متحدان ايالات متحده در منطقه و از رقيبان منطقه‌ای ايران، علامت خوش‌آيندی برای مقامات تهران به نظر نمی‌رسد. همين چند روز پيش، عبدالله بن محمد سعيد غباش، وزير مشاور و رئيس هیأت اماراتی در چهل ‌و يکمين نشست‌ وزيران خارجه کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی» گفته بود دولت امارات از اقدام ايران در «ادامه اشغال» جزاير سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی متأسف و خواهان بازپس‌گيری «حق حاکميتش» بر اين جزاير است.

درآمدهای مسدودشده نفتی ايران در دستان بانک مرکزی امارات

تا کنون خريداران نفت ايران در خاور دور همچون ژاپن و کره‌جنوبی برخی از بدهی‌های خود را بر اساس قسط‌‌بندی مشخص‌شده در توافق‌نامه به‌دست آمده در نوامبر گذشته بين ايران و ۱+۵ پرداخت کرده‌اند.

پرداخت‌های مربوط به درآمد حاصل از فروش نفت به ايران به صورت ۸ قسط از فوريه تا ژوئيه در حال انجام است که هر کدام از اين قسط‌ها مبلغی بين ۴۵۰ تا ۶۵۰ ميليون دلار را در بر می‌گيرد. سه قسط نهايی که هر کدام ۵۵۰ ميليون دلار است، از سوی هند انجام می‌شوند. هر کدام از اين پرداخت‌ها تنها در صورتی انجام می‌شوند که ايران نيز پيش از زمان پرداخت به کاهش مرحله‌ای ابعاد برنامه هسته‌ای خود، بر اساس توافق‌نامه ژنو، عمل کرده باشد.

طبق نظام پرداخت جديد مورد اشاره، بانک مرکزی هند از دلالان تائيدشده ارز، دلار خواهد خريد و آنگاه در بخشی از اين زنجيره پيچيده مبادلات ارزی، اين مبلغ را به فدرال رزرو آمریکا (بانک مرکزی آمریکا) منتقل و به آن اجازه خواهد داد تا دلارهای نفت ايران را به حسابی در بانک مرکزی امارات منتقل کنند. پس از آن، ايران مبلغ آخرين پرداخت‌های خود را در ابوظبی تحويل خواهد گرفت.

رويترز در گزارش خود خاطرنشان کرده است که هيچ يک از مقامات بانک‌های مرکزی آمريکا، امارات يا هند حاضر به گفت‌و‌گو با اين خبرگزاری بر سر نظام جديد پرداخت‌ها به ايران نشده اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    پول خودمون را میخواهند با خواری و خفت به خودمان بدهند . خفت از این بالاتر نیست که یک امیر نشین کوچک در وسط بیابان ، برای ما ایرانیها آدم شده و از اونجا برایمان تعیین تکلیف میکنند . چه بودیم و چی شدیم . یاد باد آن روزگاران یاد باد .