ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصویب طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»

در جلسه علنی مجلس دو فوریت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با ۱۴۲رأی موافق، ۲۱رأی مخالف و ۱۱رأی ممتنع از ۲۰۹نماینده حاضر به تصویب رسید.

نمایندگان مجلس ایران به دو فوریت طرح موسوم به «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» رأی دادند و آن را به تصویب رساندند. بر اساس این طرح کسانی که امر به معروف و نهی از منکر کنند، مورد حمایت قانون قرار خواهند گرفت.

آمران به معروف و ناهیان از منکر ‌به گروهی گفته می‌شود که در خیابان‌ها به نوع پوشش زنان نیز ایراد می‌گیرند

خبرگزاری مهر گزارش داد که در جلسه علنی روز یکشنبه، یکم تیرماه، دو فوریت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با ۱۴۲رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۱۱رأی ممتنع از ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسیده است. این طرح، باید ظرف ٢۴ ساعت در دستور کار مجلس قرار گیرد.

بر اساس گفته طراحان این طرح، «امر به معروف و نهی از منکر، مستلزم پیش‌بینی حمایت‌های قانونی از افرادی است که مبادرت به انجام این وظیفه قانونی و شرعی می‌کنند».

مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران که پیشنهاددهنده این دو فوریت بوده، گفته است: «در این ماه‌ها درباره کسانی که نهی از منکر کردند اما مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به شهادت رسیدند، بسیار شنیده‌ایم. نمی‌توانیم در کشور شاهد چنین شرایطی باشیم. تصور و تحمل این شرایط برای خانواده شهدا قابل قبول نیست.»

این نماینده مجلس گفته است که باید قانون امر به معروف و مجازات کسانی که به آمران معروف تجاوز می‌کنند، مشخص شود تا «خدایی ناکرده به فرمایش امیر‌المؤمنین این گونه نباشد که دعای مردم اجابت پیدا نکند».

اشاره رحماندوست به مواردی از انجام امر به معروف و نهی از منکر است که با مخالفت و درگیری های خیابانی شهروندان با «فرد ناهی» توام بوده است.

آمران به معروف و ناهیان از منکر ‌به گروهی از متعصبان مذهبی گفته می‌شود که در خیابان‌ها ازجمله به نوع پوشش زنان و دختران ایراد می‌گیرند و خواهان رعایت حجاب اسلامی توسط آنان می‌شوند.

فروردین ماه امسال، محمد‌اسماعیل کوثری، نماینده مجلس ایران خبر داده بود که لایحه امر به معروف و نهی از منکر تا دو ماه آینده در مجلس به تصویب می‌رسد.

کوثری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، برخورد قاطع با خاطیان و هنجارشکنان و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را از موارد این لایحه بر‌شمرده و تصویب این لایحه را گامی ارزشمند برای نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر خوانده بود.

پیش‌تر، محمدرضا حبیبی، دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان هم گفته بود اگر کسی به «آمران به معروف تعرض کند، باید به‌ عنوان جرم مشهود بازداشت شود».

اصل هشتم قانون اساسی ایران، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک تکلیف همگانی مقرر کرده و شهروندان را در مقابل رفتار یکدیگر مسئول و ناظر قرار داده است.

بر مبنای این اصل، علاوه بر نیروهای انتظامی، افراد دیگر هم این اجازه را دارند که نسبت به آنچه که غیر اسلامی به نظر می‌رسد، واکنش نشان دهند.

حبیبی به خبرگزاری فارس گفته بود: «به پلیس توصیه شده است که حمایت جدی در این خصوص داشته باشد. هر چند مورد حادی نداشتیم، اما اگر باشد به شدت با آن برخورد می‌کنیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهرداد هویدا

    این یعنی وقتی یک مداح در خیابان به روی کسی اسلحه کشید و شلیک کرد راحت تر بتواند از مجازات فرار کند. این یعنی هر کسی که با لباس و قیافه ی آدمهای متعصب بود می تواند هرکاری با ما بکند و ما نباید اعتراض کنیم . این یعنی حرف همان احمقی که گفت : میشود به زنی که حجابش کامل نیست تجاوز کرد ... مردم ما می فهمند ، خیلی خوب می فهمند، فقط جرات ابراز عقیده را به زور از آنها گرفته اند ..

  • بهنام

    والله ما که هیچوقت ندیدیم کسی به عمل رضا خان کبیر در مورد کشف حجاب بخندد . مسئله کشف حجاب را ملاها وارونه جلوه داده اند و اصل مسئله این است که چون غروبها عده ای راهزن و ارادل و اوباش با پوشش زنانه به بزهکاری مشغول میشدند و تعداد آنان روز به روز بیشتر و جرایم انتصابی هم بیشتر میشد ، رضا خان کبیر برای اینکه هیچ کس نتواند از این پوشش سوء استفاده نماید ، دستور داد برای همیشه این نوع پوشش منسوخ و برداشته شود و اتفاقآ بعد از این تصمیم شجاعانه تعداد اینگونه جرایم از بین رفت .

  • بهنام

    دیدند این اواخر دیگر کسی کاه بارشان نمیکند ، گفتند بیائیم قانونیش کنیم . ستادهای امر به معروف و نهی از منکر از افراد سپاهی تشکیل شده که بیش از اینکه دلواپس وضعیت فرهنگی کشور باشنذ ، دنبال این هستند که این ستاد ها را به وزارت خانه تبدیل کنند و چون زالو از بودجه های عمومی دولت چپاول نمایند .

  • روزبه

    بعد از حمایت از آمران خدا خیرتون بده یه طرحی هم برای حمایت از کافران تصویب کنید ما هم خیلی احتیاج به حمایت داریم چون تعداد مون خیلی زیاد شده خرجمون نمیرسه :-)

  • آرتا

    آیندگان بر ایران امروز خواهند خندید چنان که به عمل رضا خان میخندیم در واقعه کشف حجاب.

  • علی

    علت دیه گرفتن از راننده ای که تصادف غیر عمد کرده، اینه که کسی نتونه به بهانه غیر عمد بودن، اقدام به قتل بکنه و با اسم غیر عمد بودن، از مجازات فرار بکنه؛ یعنی اصولا چنین قانونی چه از نظر قانونگذار و چه از نظر اسلام، برای مجازات قتل غیر عمد نیست، بلکه برای جلوگیری از سودجویی افراد دروغگو است. اگر این قانون جدید تصویب بشه، یعنی هر کسی هر کاری دلش خواست بکنه و اگر هم کار به شکایت رسید، با اسم امر به معروف و نهی از منکر، قانون رو دور بزنه. مجلسی که بدون نظر مردم تشکیل شده باشه در همین حد بیشتر متوجه نیست.

  • Samad

    مردم باید بدانند برای امر به معروف و نهی از منکر شرایطی وجود دارد که نمی گذارد هر کس در خیابان دیگری را مخاطب قرار بدهد. ببینید با این شرایط اصولاً در چند مورد می شود دیگری را امر یا نهی کرد: اول ـ آن که آمر و ناهی، خود معروف و منکر را بشناسد و یقین داشته باشد بوجوب معروف و حرمت منکر، و ایمن باشد از اشتباه خودش. دوم ـ آن که احتمال بدهد که امر و نهی او تأثیر داشته باشد، پس اگر احتمال عقلایی ندهد که امر و نهی او اثر دارد، وجوب آن ساقط می‎شود. سوم ـ آن که کسی که واجب را ترک نموده و یا فعل حرام را به جا آورده، اصرار به آن داشته باشد، پس اگر بداند که مرتدع شده و بعد مرتکب نمی‎شود ساقط می‎شود. چهارم ـ آن که واجب بودن معروف و حرام بودن منکر در حق فاعل، منجَّز و ثابت باشد و در ترک واجب و فعل حرام عذری نداشته باشد، پس اگر فاعل معتقد باشد به مباح بودن فعل حرامی و یا به جواز ترک واجبی در این صورت امر به معروف و نهی از منکر، ساقط می‎شود. و همین طور است در هر موردی که تارک واجب و فاعل حرام عذر داشته باشد. پنجم ـ آن که در امر و نهی او مفسده و ضرری نباشد، پس با احتمال عقلایی به ضرر و مفسده، ساقط می‎شود.