ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تسخیر بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق توسط داعش»

برخی رسانه‌ها از تسخیر بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق در شمال بغداد توسط داعش خبر داده‌اند. دولت عراق این خبر را تأیید نکرده است.

پیکارجویان گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) همچنان به سوی بغداد پیشروی می‌کنند. بنا به گزارش‌های منتشرشده آن‌ها بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق را تسخیر کرده‌اند. دولت عراق این خبر را رد می‌کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد شورشیان «داعش» بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق در «بیجی» واقع در استان صلاح‌الدین را تصرف کرده‌اند. تسخیر این پالایشگاه در ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد یک پیروزی استراتژیک برای اسلامگرایان «داعش» به‌شمار می‌رود چرا که در «بیجی» به جز پالایش نفت، سوخت بسیاری از جایگاه‌های سوخت کشور تأمین می‌شود و نیروگاه برق آن برق بغداد را عرضه می‌کند.

دولت نوری مالکی اما این خبر را تکذیب می‌کند. تلویزیون دولتی گفت ارتش مقاومت می‌کند و همچنان بخش‌هایی از کنترل این پالایشگاه را که به مدت ۱۰ روز در محاصره پیکارجویان «داعش» است، در دست دارد.

دفتر نوری مالکی، نخست‌وزير عراق، روز دوشنبه (۲۳ ژوئن / دوم تير) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مالکی به‌عنوان فرمانده کل نيروهای مسلح عراق، دستور داده است تا از افسران و مسئولان محافظت از پالايشگاه «بيجی» با ارتقای درجه قدردانی شود.

از دو هفته پیش تاکنون نیروهای «داعش» از شمال و غرب کشور به سمت بغداد در حال پیشروی هستند و بسیاری از بخش‌های عراق به دست آن‌ها افتاده است.

«واشنگتن پست» گزارش داده است که شورشیان «داعش» در چندین روستای شمال عراق ده‌ها نفر را کشته‌اند. پلیس محلی از کشته شدن دست‌کم ۵۵ نفر خبر داده است. بر اساس این گزارش در میان کشته‌شدگان دو دختربچه نیز دیده می‌شوند. همچنین ده‌ها نفر نیز ناپدید شده‌اند. اهالی روستاها از یک «قتل عام» سخن می‌گویند.

به‌نوشته این روزنامه، شاهدان عینی می‌گویند از یک هفته پیش هدف حملات «داعش» چهار دهکده ترکمن‌های شیعه در نزدیکی «کرکوک» بوده است.

«احتمال حمله نظامی آمریکا»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه (۲۳ ژوئن / ۲ تیر) در دیدار ناگهانی خود از بغداد، از تشکیل سریع دولتی با مشارکت شیعیان، سنیان و کُردها دفاع کرد.

دولت شیعه نوری مالکی از مدت‌ها پیش به‌دلیل آنچه تبعیض علیه سنیان عنوان می‌شود مورد انتقاد قرار دارد با این حال نخست‌وزیر عراق استعفا را رد می‌کند.

جان کری بیش از هر چیز در عراق بر آمادگی برای حمله نظامی به تندروهای اسلامی «داعش»، حتی پیش از تشکیل دولتی جدید در بغداد تأکید کرد.

فرانک - والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان: بدون هرگونه تفاهمی میان ریاض و تهران حل بحران [عراق] دشوار است.

وی گفت به پايان نرسيدن مراحل تشکيل دولتی جديد در عراق، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا را در صورت اقتضای وضع، از تصميم برای گام‌های نظامی در بحران جاری اين کشور بازنخواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که «داعش در صدد تجزیه و نابودی عراق است»، افزود: «عراق با تهدیدی حیاتی روبه‌رو است و رهبران آن باید با شتاب لازم به رویارویی با این تهدید بروند.»

ایالات متحده اعلام کرد که به ارتش عراق در نبرد با «داعش» کمک می‌کند و در همین راستا ۳۰۰ سرباز را به‌عنوان مشاور نظامی به عراق اعزام کرده است.

«ایران و عربستان وارد گفت‌وگوی مستقیم شوند»

در همین حال، فرانک - والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز در اظهارنظری، بر نقش ایران و عربستان سعودی در حل بحران عراق تأکید کرد و خواهان مذاکره مستقیم این دو کشور شد.

اشتاین‌مایر گفت: «بدون هرگونه تفاهمی میان ریاض و تهران حل بحران [عراق] دشوار است.»

به‌گفته وزیر امور خارجه آلمان، گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی می‌تواند به آرام کردن اوضاع در عراق کمک کند.

این در حالی است که روابط ایران و عربستان متشنج است. حکومت سنی ریاض منابع مالی و تسلیحاتی شورشیان سنی در مقابله با حکومت سوریه که از حمایت ایران برخوردار است را تأمین می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین مهم‌ترین هم‌پیمان دولت شیعه نوری مالکی است. با توجه به تهاجم «داعش» ایران در مرزهای خود با عراق اقدامات احتیاطی را افزایش داده و گفته می‌شود نیروهایی از سپاه پاسداران را نیز برای کمک به دولت مالکی به عراق اعزام کرده است. موضوعی که دولت ایران تاکنون آن را رد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    بمردم ایران ربطی ندارد اگر هر گروهی پالایشگاه را در عراق  بگیرد! فعلا روزانه قطر میلیونها دلار از معادن مشترک نفت سود میکند و مردم ایران بعلت ندانم کاری حکومت فقط افسوس میخورد!

  • بهنام

    فرانک – والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان: بدون هرگونه تفاهمی میان ریاض و تهران حل بحران [عراق] دشوار است. به نظر من اظهار نظر درستی بوده است و حقیقت هم همین است .