ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنکور ۹۳ آغاز شد: شمار زنان بیش از مردان

کنکور سراسری سال ۹۳ روز پنجشنبه پنجم تیرماه با برگزاری کنکور گروه ریاضی برای ورود به دانشگاه‌ها شروع شد و تا روز شنبه ادامه دارد.

کنکور سراسری سال ۹۳ روز پنجشنبه پنجم تیرماه با برگزاری کنکور گروه ریاضی برای ورود به دانشگاه‌ها شروع شد و تا روز شنبه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در کنکور امسال یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ نفر ثبت نام کردند که ۵۹/۰۴ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰/۹۶ درصد را مردان تشکیل می دهند. بدین ترتیب همچنان شمار متقاضیان ورود به دانشگاه در میان زنان بیشتر است.

آمار سازمان سنجش نشان می‌دهد که شمار ثبت نام‌کنندگان امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. البته این ویژه کنکور امسال نیست و شمار داوطلبان این عرصه رقابتی در چهار سال اخیر رو به کاهش بوده است.

سال گذشته یک میلیون و ۸۳ هزار و ۵۷۱ نفر برای شرکت در آزمون سراسری ورود به دانشگاه شرکت کردند که از این تعداد ۶۴۳ هزار و ۸۵۲ داوطلب زن و ۴۳۹ هزار و ۷۱۹ داوطلب مرد بودند. در واقع ۵۹/۴۲ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰/۵۸ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دادند.

بر اساس این آمار، تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، معادل ۵۲ هزار و ۲۴۹ نفر کمتر شده است. این آمار نسبت به سال ۹۱ تعداد ۳۴ هزار و ۹۵۲ نفر، نسبت به سال ۹۰ تعداد ۱۰۱ هزار و ۶۵۸ نفر و نسبت به سال ۸۹ تعداد ۲۵۵ هزار و ۴۹۱ نفر کمتر است.

حذف کنکور؛ طرحی که معلق ماند

کنکور ۹۳ در حالی روز پنجشنبه شروع شد که سه سال از موعد حذف آن بر اساس برنامه ریزی دولت دهم گذشته است.

قرار بود کنکور نخست در سال ۹۰ به شکل آزمایشی و بعد در سال ۹۲ حذف شود، اما با اعمال تغییراتی دوباره برگزار و قرار شد که روش جاری همچنان ادامه پیدا کند، با این شرط که معدل دانش‌آموزان هم در آن تأثیرگذار باشد.

صبح روز پنجشنبه پنجم تیرماه، رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در حاشیه بازدید از پردیس شماره ۲ دانشکده فنی دانشگاه تهران به عنوان یکی از حوزه‌های کنکور، درباره شیوه جدید پذیرش دانشجو، یعنی تأثیر ۲۵ درصد سوابق تحصیلی گفت: «اینکه کنکور نداشته باشیم در قانون پیش‌بینی نشده. بر اساس قانونی که سال گذشته تصویب شد ۸۵ درصد ظرفیت به پذیرش از طریق سوابق تحصیلی اختصاص می‌یابد و در ۱۵ درصد از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها نوع خاصی از آزمون برای رشته‌های نخبه‌پذیر، برگزار می‌شود.»

به گفته وی، «در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی ۱۰۵ هزار ظرفیت و در کل ۶۷۰ هزار ظرفیت برای تمام دوره‌ها در نظر گرفته شده است».

نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۳ در هفته دوم مردادماه سال جاری منتشر می‌شود. کلیه داوطلبانی که بر اساس نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته می‌شوند می‌توانند کد رشته محل‌های تحصیلی خود را از گروه آزمایشی یا گروه‌های آزمایشی مجاز انتخاب و نسبت به انتخاب رشته در هفته سوم مردادماه ۹۳ اقدام کنند.

نتایج نهایی نیز در نیمه دوم شهریورماه همین سال اعلام می شود.

با ابلاغ یک ماده واحده توسط رئیس‌ دولت یازدهم و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، به آن دسته از داوطلبان آزمون سراسری در دانشگاه‌ها که در مناطق زلزله‌زده کشور زندگی می‌کنند، سهمیه‌ای ویژه اختصاص می‌یابد.

قرار است آیین‌نامه اجرایی این ماده واحده شامل تعیین تعداد و دوره زمانی برقراری سهمیه و همچنین تشخیص مناطق زلزله‌زده، توسط دو وزارتخانه بهداشت و علوم، تا سه ماه آینده تهیه و تصویب شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.