ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در ایران ۸۰۰ هزار تبعه غيرمجاز افغان وجود دارد»

مديرکل اداره امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت کشور ضمن اینکه آمار اتباع خارجی در ایران را بر اساس حدس و گمان دانست، گفت حدود ۸۰۰ هزار اتباع غيرمجاز افغان در کشور وجود دارد.

عزيز کاظمی، مديرکل اداره امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت کشور ضمن اینکه آمار اتباع خارجی در ایران را بر اساس حدس و گمان دانست، گفت حدود ۸۰۰ هزار تبعه غيرمجاز افغان در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عزيز کاظمی در نشستی به‌مناسبت روز پناهنده با حضور سيوانکا داناپالا، نماينده کميساريای عالی سازمان ملل متحد در تهران، تعداد پناهندگان ساکن ایران را حدود يک ميليون نفر عنوان کرد و گفت: «از لحاظ آماری تعداد پناهندگان افغان در ايران حدود ۹۵۰ هزار نفر است و تعداد پناهندگان عراقی نيز به ۳۳ هزار نفر می‌رسد.»

به‌گفته وی از تعداد پناهندگان افغان در ایران، حدود ۳۲۰ هزار نفر دانش‌آموز، ۱۱ هزار نفر دانشجو، ۱۵هزار نفر فارغ‌التحصيل و حدود ۲۲۰ هزار نفر اقشار آسيب‌پذيرند.

مديرکل اداره امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت کشور در مورد اتباع غيرمجاز ساکن ایران گفت: «از اتباع غيرمجاز نه در مرزها و نه در داخل کشور آماری گرفته نمی‌شود و هر آماری که برای اين افراد گرفته می‌شود حدس و گمان بوده و واقعی نيست.»

وی افزود: «براساس برآوردها پيش‌بينی می‌کنيم چيزی در حدود ۸۰۰ هزار نفر اتباع غيرمجاز افغان در کشور وجود دارد و بايد عنوان کرد که اتباع غيرمجاز ساير کشورها در کشور نادر هستند هرچند اتباع بنگلادشی و پاکستانی غيرمجاز نيز در ايران می‌توانند برجسته باشند.»

عزیز کاظمی نکته مهم را طولانی‌مدت بودن حضور پناهندگان در ایران عنوان کرد و گفت تمرکز اداره امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت کشور روی این مسأله است.

سيوانکا داناپالا، نماينده کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ايران نيز ایران را در کنار لبنان و پاکستان، دارای يکی از بزرگترين جمعيت‌های پناهندگی دانست و گفت: «با همکاری اداره کل امور اتباع وزارت کشور توانسته‌ايم برنامه‌هايی را برای ترغيب پناهندگان به‌منظور بازگشت به کشورشان تدبير کنيم.

داناپالا در مورد در تأمین منابع مالی ایران در زمینه پناهندگی شرایط کنونی این کشور نسبت به گذشته را بهتر توصیف کرد و گفت: «ما به شدت به دنبال اين موضوع هستيم که کمک‌های بشردوستانه تحت تأثير تحريم‌ها قرار نگيرد.»

با وجود آمار بالای پناهندگان افغان در ایران، فعالان حقوق بشر به فراوانی موارد نقض حقوق پناهندگان افغان اعتراض دارند.

سال گذشته، سازمان دیدبان‏ حقوق بشر گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن سیاست‌های ‏‏‏دولت ایران نسبت به پناهندگان و مهاجران افغان، تعهدات قانونی این کشور برای محافظت از این گروه آسیب‌پذیر در مقابل آزار و اذیت را نقض می‏‌کند.

بر اساس این گزارش، ایران هزاران افغان را شتابزده از کشور اخراج می‏‌کند، بدون اینکه به ایشان فرصت دهد حق خود برای حضور در ایران را اثبات کنند یا درخواست پناهجویی دهند.

سازمان دیدبان‏ حقوق بشر موارد خشونت از جمله ضرب و شتم، حبس در شرایط غیربهداشتی و غیرانسانی، اجبار به پرداخت پول برای انتقال و اسکان در اردوگاه‌های ‏‏‏مرزی، کار اجباری، و جداسازی اجباری اعضای خانواده‌ها ‏‏‏از یکدیگر را مستند ساخته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Ali

    ظاهرا سازمان های بشر دوست! فراموش کرده اند که تحریم های غیر انسانی بر علیه ایران چگونه کمر ملت را خرد کرده و امکان دستذسی آنان به دارو و درمان مناسب را هم گرفته است. هیچ وقت نگران وضعیت ایرانیان نمیشوند؟ مرگ 400 هزار کودک عراقی بر اثر تحریم های غرب هم که لابد داستانی مربوط به تاریخ است.

  • شهروند درجه سه

    بله. نظام مقدس باید به فکر عربها باشد. باید به فکر طرفداران حکومت بعثی سوریه و امارات عربی و نوری مالکی و جاهای دیگر باشد. پول ایران باید برود طلبه های دیگر کشورها بخورند و طرفدار مقام معظم رهبری باشند. باید شکم امثال مکارم شیرازی و مصباح یزدی و دیگر دشمنان ایران سیر باشد تا بر ضد مردم ایران تبلیغ کنند . ایران1400 مال عربها و ملک پدر آنها است. جای هراتی و بلخی و کابلی نیست.