ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داغ «داعش» بر شبکه‌های اجتماعی

پیکارجویان «داعش» در شبکه‌های اجتماعی و برخی فروشگاه‌های مجازی تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. آن‌ها با استفاده از بیانی جوان‌پسند می‌کوشند قدرت رسانه‌ای‌شان را تثبیت کنند.

پیکارجویان گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) از طریق شبکه‌های اجتماعی و برخی فروشگاه‌های مجازی تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. آن‌ها با استفاده از هنر پاپ و بیانی جوان‌پسند تلاش می‌کنند قدرت رسانه‌ای‌شان را تثبیت کنند.

داعش از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و توئیتر برای انتشار ویدیوها و عکس‌هایی از صحنه‌های نبرد و تبلیغات ایدئولوژیک و نفرت‌پراکنی سوءاستفاده می‌کند. پس از فتح موصل به دست نیروهای داعش و لشکرکشی آنان به سوی بغداد، تصاویر و ویدیوهای تبلیغاتی داعش با سرعت بسیار زیادی در اینترنت منتشر و دست به دست می‌شود. داعش می‌خواهد از این تهاجم تبلیغاتی به دو هدف زیر دست پیدا کند:

  • طرفداران و هواداران داعش می‌بایست بسیج شوند و به پیکارجویان بپیوندند.
  • مخالفان داعش می‌بایست به وحشت بیفتند و از پیکار بهراسند.
ستیزه‌جویان داعش، تصاویر و ویدیوهایی را به طور منظم در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌دهند

یکی از سخنگویان فیس‌بوک به «سی‌ان‌ان» گفته است چنانچه فیس‌بوک از چنین صفحاتی با محتوای ایدئولوژیک و مبتنی بر نفرت‌پراکنی و خشونت‌طلبی اطلاع پیدا کند، آن صفحات را بی‌درنگ مسدود خواهد کرد.

هنر پاپ برای جذب جوانان

داعش در این تهاجم تبلیغاتی، از زبان و بیان جوان‌پسند هنر پاپ استفاده می‌کند. آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی و برخی فروشگاه‌های آن‌لاین تی‌شرت‌ها و عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی را که با هدف‌های تبلیغی و خشونت‌طلبانه تولید کرده‌اند، با قیمت نسبتاً ارزان به فروش می‌رسانند. به گزارش «سی ان ان» برخی از این فروشگاه‌ها در کشور مالزی قرار دارند.

«جی ام برگر»، کارشناس مقابله با تروریسم به «سی‌ان‌ان» گفته است درآمد به‌‌دست‌‌آمده از محصولاتی که داعش از طریق فروشگاه‌های آن‌لاین به فروش می‌رساند برای گسترش شبکه تبلیغاتی این گروه تکفیری خرج می‌شود. این فروشگاه‌ها اغلب در کشور مالزی قرار دارند. در جنگ داخلی سوریه هم جوانان بسیاری از مالزی به ستیزه‌جویان تکفیری‌ پیوسته بودند.

کارشناسی به نام «حسن حسن» از مؤسسه «دلما» در دبی درباره هدف داعش از چنین تبلیغاتی به «سی ان ان» گفته است: «هدف آنان این است که جوانان را بسیج کنند و آن‌ها را به میدان‌های نبرد بکشانند و این را به یک گرایش عمومی تبدیل کنند.»

داعش در اینستاگرام و توئیتر حضور پررنگی دارد

اسلام‌شناسی به نام «گیدو اشتاینبرگ» در گفت‌و‌گو با روزنامه آلمانی‌زبان «تاتس» کیفیت فعالیت‌های تبلیغی داعش را چنین ارزیابی کرده است: «داعش در بین ستیزه‌جویان اسلام‌گرا بهترین تبلیغات را انجام می‌دهد.»

به نظر این کارشناس، اسلام‌گرایان عراقی شبکه القاعده در سال ۲۰۰۴ در عرصه کار رسانه‌ای تجربیات زیادی به دست آورده‌اند و اکنون داعش از این تجربیات بهره‌مند شده است.

شبکه درهم‌تنیده هشتگ‌ها در توئیتر

پیکارجویان داعش از فعالیت‌هایشان عکس و فیلم تهیه می‌کنند و برای انتشار این تصاویر شبکه رسانه‌ای کارآمدی به وجود آورده‌اند. آن‌ها به ویژه در توئیتر بسیار فعال هستند.

هواداران تکفیری «داعش» با استفاده از «هشتگ»‌هایی که به نام «شهیدان»‌شان ایجاد می‌کنند، یک شبکه درهم‌تنیده به وجود می‌آورند. «یاسین مشربش»، کارشناس مقابله با ترور به هفته‌نامه آلمانی‌زبان «دی تسایت» گفته است پیکارجویان داعش با کمک اپلیکیشنی (Application) که طراحی کرده‌اند، می‌توانند شبکه حامیان ترور در توئیتر را با سرعت بیشتری گسترش بدهند.

همچنین «سی‌ان ان» گزارش می‌دهد که مسئولان شبکه توئیتر از هرگونه اظهار نظری در این‌باره خودداری کرده‌اند.

وقتی که پیکارجویان داعش در ۲۱ خرداد ماه (۱۱ ژوئن) موصل را فتح کردند، بیش از ۴۰ هزار توئیت خبر این پیروزی را در شبکه پراکند. ظاهراً در این مدت توئیتر اپلیکیشن داعش و برخی از صفحات این گروه را از دسترس خارج کرده است.

پس از فتح موصل توسط داعش، دولت نوری مالکی اینترنت را در کلیه شهرها و مناطق اشغال‌شده قطع کرد. اما با این‌حال پیکارجویان موفق شدند از طریق ماهواره و از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس به شبکه اینترنت دسترسی پیدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    دیدنیها >> شباهت های داعش عراق و جمهوری اسلامی داعش عراق میگوید شلوار جین ممنوع است جمهوری اسلامی می گوید ساپورت ممنوع است داعش عراق میگه قلیان ممنوع است، داعش ایران هم می گوید قلیان ممنوع است داعش عراق قبرستان شیعیان را تخریب می کند، جمهوری اسلامی قبرستان بهائیان را تخریب می کند داعش عراق میگوید برای تفریح در خیابان راه رفتن زن و مرد ممنوع است، جمهوری اسلامی می گوید دور هم در رستوران فوتبال نگاه کردن ممنوع است داعش عـراق می گوید نـمایندگان خـدا هستند، جمهوری اسلامی می گوید خامنه ای نماینده خداست داعش عراق شوخی شوخی در حال تشکیل دولت است، جمهوری اسلامی زرنگتر بود و خیلی وقت است حکومت شوخی تشکیل داده همچین داعش داعش می کنن که هر کی ندونه فک می کنه اینا ایران زندگی نمی کنن. عزیز من داعش ۳۵ ساله ایران رو کامل گرفته

  • hasani

    حداقل برخلاف مالکی و حکومت اسلامی تویتر و فیس بوک را ممنوع نکرده اند.