ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کابل: تظاهرات هزاران هوادار عبدالله عبدالله علیه «تقلب انتخاباتی»

نزدیک به ۱۵ هزار نفر از هواداران عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در کابل به خیابان آمدند و علیه «تقلب انتخاباتی» دست به تظاهرات زدند.

هزاران نفر از طرفداران عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، روز جمعه (۲۷ ژوئن / ۶ تیر ماه) در خیابان‌های کابل علیه «تقلب انتخاباتی» دست به تظاهرات زدند.

عبدالله عبدالله در تظاهرات روز جمعه به هواداران خود پیوست ـ عکس‌ها از فیس‌بوک عبدالله عبدالله

به‌گزارش رویترز، عبدالله عبدالله روز چهارشنبه (۱۸ ژوئن / ۲۸ خرداد) اعلام کرد که به‌دلیل «تقلب گسترده» به سود رقیب‌اش اشرف غنی احمدزی، وی و نمایندگانش از روند پیشبرد انتخابات کنار خواهند کشید.

بن‌بست سیاسی کنونی در افغانستان تنش‌های قومی در این کشور را افزایش داده است. عبدالله عبدالله از دومین قوم بزرگ افغانستان، تاجیک‌هاست و اشرف غنی احمدزی به قوم پشتون تعلق دارد که اکثریت ساکنان افغانستان را تشکیل می‌دهند.

افزون بر این، روند صلح با طالبان به نتیجه‌ای نرسیده و نیروهای خارجی ناتو در افغانستان نیز تا پایان سال جاری میلادی این کشور را ترک خواهند کرد.

عبدالله عبدالله که به‌شکل علنی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان، استانداران و پلیس را متهم به توطئه و فریب به سود اشرف غنی احمدزی کرده است، در تظاهرات روز جمعه به هواداران خود پیوست. آن‌ها به سمت کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند.

در این تظاهرات که حدود ۱۵ هزار نفر در آن شرکت کرده بودند، تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند «عبدالله عبدالله رئیس‌جمهور ماست».

این تظاهرات که سازماندهی شده بود به‌شکل مسالمت‌آمیز برگزار شد و سازمان‌دهندگان آن از ورودی‌های هتل «سرنا»، جایی که گروه کثیری از افغان‌ها و غیرافغان‌ها به‌سر می‌برند، کاملا حفاظت می‌کردند.

عبدالله عبدالله از سازمان ملل خواسته است تا برای نجات روند انتخابات در افغانستان دخالت کند. حامد کرزی نیز از این راه حل حمایت کرده است.

روز جمعه داود سلطان‌زوی، یکی از مسئولان کارزار انتخاباتی اشرف غنی احمدزی بدون اشاره به این پیشنهاد از پیروزی کاندیدای مورد نظر خود سخن گفت.

سلطان‌زوی گفت: «ما این پیروزی را به هیچ عنوان اعلام نمی‌کنیم برای اینکه به کمیسیون مستقل انتخابات احترام قائلیم و منتظر می‌مانیم تا نتایج انتخابات به‌طور رسمی اعلام شود.»

وی با استناد به «حدود ۱/۲ تا ۱/۳ ميليون رأی بیشتر اشرف غنی احمدزی» افزود: «می‌دانیم که خیلی پیشتر هستیم.»

عبدالله عبدالله ۱۰ روز پيش سه خواست تعليق ضياالحق امرخيل، رئيس کميسيون انتخابات، پاسخگويی در مورد ميزان مشارکت ۷ ميليونی مردم و رسيدگی به تقلب گسترده در برخی از ولايت‌ها را مطرح کرده بود.

او يادآور شد که کميسيون انتخابات، ميزان مشارکت را بسيار بالاتر از واقعيت امر عنوان کرده و در برخی ولايات هم، صندوق‌های رأی توسط چند نفر به صورت سيستماتيک پر شده‌اند.

عبدالله عبدالله افزود که کميسيون انتخابات پنج هزار ناظر را به بهانه تقلب از کار برکنار کرد ولی به جای آن‌ها پنج هزار نفر ديگر را از کارزار انتخاباتی طرف مقابل به کار گمارد.

در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله ۴۵ درصد و اشرف غنی احمدزی ۶ / ۳۱ درصد آرا را به دست آوردند.

عبدالله روز جمعه (۶ ژوئن / ۱۶ خرداد) از یک سوء قصد جان سالم به در برد، اما ۱۲ نفر دیگر در این حمله کشته شدند.

عبدالله عبدالله در انتخابات سال ۲۰۰۹ کشورش نیز کاندیدا شده بود. او در این سال با حامد کرزی به دور دوم راه یافت ولی پس از آن و با تاکید بر تقلب گسترده، از ادامه رقابت انصراف داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاوه

    رادیو زمانه!! این چندمین بار است که نادانسته یا از روی عمد می نویسید که جمعیت پشتون ها بیشتر از تاجیک هاست!!! منبع آمار شما چیست؟؟ بنا بر آمار نه چندان کاملی که در افغانستان هست تاجیک ها بیشتر از 50 در صد جمعیت را تشکیل می دهند و پشتون خا چیزی حدود 35 درصد. در ضمن هزاره ها هم فارسی زبان و متحد طبیعی تاجیک ها هستند. پشتون ها که در 150 سال اخیر با زور و سیاست های طالبانی قدرت را در دست داشته اند سعی کرده اند این را جا بیاندازند که پشتون ها بیشترند و چون همه آمار بر علیه آنهاست ترفندی که به کار می برند این است که می گویند بخشی از وزیرستان که در پاکستان قرار دارد و طبق معاهده دیورند در طرف پاکستان قرار گرفته است جزیی از افغانستان است و با لحاظ آن میگویند که جمعیت پشتون ها بیشتر از تاجیک ها است!!!! مثل اینکه کردهای عراق جمعیت کردهای ایران و ترکیه را به جمعیت خودشان اضافه کنند و بگویند بیسترین سهم جمعیتی عراق را دارند!!! امیدوارم رادیو زمانه به این مساله و حرف سختی که می زند دقت کند چرا ه این چندمین بار است که تکرار می کند و به انتقادات توجهی نمی کند.