ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دوری از سیاست، شرط ادامه حیات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

افشین محمدی عضو شورای اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد گفته انجمن صنفی روزنامه‌نگاران محل فعالیت‌ سیاسی نیست و خانواده رسانه‌ای کشور معتقد به خانه تکانی در این انجمن هستند.

افشین محمدی عضو شورای اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نباید محلی برای فعالیت‌های سیاسی باشد. او گفت: «همین اتفاق باعث شد تا انجمن صنفی از اهداف خود دور شود و در نهایت امروز خانواده رسانه‌ای منتظر بازگشایی مجدد آن باشد.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران شش هزار عضو دارد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، افشین محمدی روز شنبه ضمن طرح اینکه «تمامی صنوف برای انجام کارهای خود نیاز به انجمن‌های صنفی دارند»،  گفت: «اینکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بخواهد تبدیل به مکانی برای فعالیت‌های سیاسی شود اتفاق صحیحی نیست و این اتفاق به طور حتم خانواده رسانه‌ای را از اهداف خود دور خواهد کرد و حتی برای آنها مشکل‌ساز هم می‌شود.»

وی پرداختن به مسائل سیاسی را «یکی از اشتباهات انجمن صنفی» خواند و گفت: «ورود به مسائل سیاسی در انجمن صنفی اتفاق نادرستی بود که باعث شد این انجمن از وظایف اصلی خود دور شود.»  محمدی وظیفه اصلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را اطلاع‌رسانی و رفع مشکلات خانواده مطبوعات دانست.

این کارشناس دولتی بدون ارائه اطلاعات و مستندات تاریخی گفت: «گروهی که در گذشته در انجمن صنفی فعالیت می کرد و دلیل تعطیلی این انجمن بودند نباید تا این حد هزینه جناح‌بندی‌ها را می‌دادند و متاسفانه آنها تندروی‌های خود را بی‌اندازه ادامه دادند.»

محمدی خطاب به جامعه رسانه‌ای ایران گفت: «اگر خواهان داشتن یک انجمن صنفی قدرتمند هستیم باید در مسیر صحیح پیش برویم و به طور حتم اگر قرار باشد نظرات سیاسی گروه خاصی مد نظر قرار گیرد به هیچ عنوان نمی‌توان موفق بود.»

او توضیحی درباره فعالیت‌های سیاسی انجمن صنفی نداد. به نظر می‌رسد اشاره او متوجه حمایت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از ده‌ها روزنامه و نشریه توقیف شده و همچنین روزنامه‌نگارانی باشد که به دلیل اطلاع‌رسانی بازداشت شدند. این در حالی است که حمایت و رسیدگی به رسانه‌های توقیف‌شده و روزنامه‌نگاران زندانی در سایر کشورها جزو فعالیت‌های اتحادیه‌های صنفی روزنامه‌‌نگاران به شمار می‌رود و اخبار این فعالیت‌ها نیز در نشریات ویژه آنها منتشر می‌شود.

از امکان بازگشایی تا خانه تکانی در انجمن صنفی

عضو شورای اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود، شرایط را برای بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات «کاملاً مهیا» دانست و گفت: «پس از اتفاق‌هایی که برای انجمن صنفی مطبوعات رخ داد، خانواده رسانه به "عقلانیت" خوبی رسیدند و دیگر خود را وارد مسائل حزبی نمی‌کنند.» وی درباره آنچه از آن به عنوان «اتفاق» یاد می‌کرد توضیحی بیشتر نداد.

محمدی در سخنان خود چندبار از کلمه «عقلانیت» استفاده کرد و گفت: «عقلانیتی که امروز در جامعه رسانه‌ای کشور به وجود آمده نخستین راهکاری بود که باید شکل می‌گرفت و مطمئن باشید دیگر رسانه‌های ما حاضر نیستند به خاطر اقدامات سیاسی و حزبی، خود را دچار مشکل کنند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در پی رویدادهای سال ۱۳۸۸ بسته شد

به نظر می‌رسد منظور این کارشناس دولتی از «عقلانیت»، سرکوب و یاس ناشی از فشار فزاینده بر روزنامه‌نگاران ایران طی سال ها تعطیلی پی در پی نشریات مختلف و بیکاری و مهاجرت شمار زیادی از روزنامه‌نگاران به ویژه پس از سال ۱۳۸۸ خورشیدی باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دیدگاه دولت یازدهم به مطبوعات را «مثبت» ارزیابی کرد و گفت: «آنها اعتقاد به کار رسانه‌ای دارند. دولت تدبیر و امید در بازگشایی خانه سینما عملکرد بسیار خوبی داشت و انتظار می رود مشکل انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز هرچه سریع‌تر حل شود.»

مدیرمسئول سابق روزنامه «فرهیختگان» و استاد علوم ارتباطات خطاب به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «باید چارچوب اولیه انجمن صنفی با در نظر گرفتن دیدگاه تمام گروه‌ها مشخص شود تا پس از بازگشایی دیگر شاهد مشکلات گذشته نباشیم.»

محمدی نماینده جامعه روزنامه‌نگاران ایران نیست. با این حال تاکید کرد: «در صورت بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، خانواده رسانه‌ای کشور معتقد به خانه تکانی در این انجمن هستند. جامعه رسانه‌ای به مسئولان ثابت خواهند کرد که به دنبال کارهای سیاسی نیستند و این حق را به مسئولان کشور می‌دهیم که نسبت به کسانی که به دنبال ایجاد تنش هستند حساس باشند.»

تیرماه سال گذشته، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران طی نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار بازگشایی دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران شد.

این انجمن در مرداد همین سال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خواهان رفع «محدودیت‌های وضع شده برای مطبوعات و خبرنگاران» و بازگشایی دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران است.

روز ۲۷ خردادماه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز اعلام کرد که «دولت هیچ مخالفتی با بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ندارد».

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران ۶۰۰۰ عضو دارد. دفتر اداری این انجمن که درمهر ماه ۱۳۷۶ تاسیس شده بود، روز ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ در پی رویدادهای اعتراضی این سال بسته و ساختمان آن نیز به دستور سعید مرتضوی دادستان وقت تهران پلمپ شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.