ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماه رمضان و صندلی‌های خالی سینما

سینمای ایران بیش از ۷۰ درصد از مخاطبانش را از دست داده است. دولت با طرح ویژه ماه رمضان و با اهدای بلیت رایگان به کارمندان به یاری سینماداران می‌شتابد.

سینمای ایران در طی فقط چهار سال بیش از ۷۰ درصد از مخاطبانش را از دست داده است. در رمضان ۹۳ سینماداران با نیم‌بها کردن بلیت سینما از افطار به بعد و همچنین با به نمایش گذاشتن برخی فیلم‌های قدیمی تلاش می‌کنند به بقای خود ادامه دهند. نیروی انتظامی در این میان با طرح ویژه ماه رمضان موافقت کرده و سازمان سینمایی کشور هم با اختصاص دادن بلیت‌های رایگان به کارمندان و بازنشستگان به یاری سینماداران شتافته است. اما آیا این ترفندها در کشاندن مردم به سینماها مؤثر خواهد بود؟

از «دلشدگان» تا «ای ایران»

هادی منبتی، مدیر عامل مؤسسه «تصویر شهر»، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است فیلم‌هایی از علی حاتمی، ابراهیم حاتمی‌کیا، ناصر ‌تقوایی، داریوش ‌مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد،‌ بهرام بیضایی، رسول‌ صدرعاملی،‌ مجید مجیدی، کمال تبریزی و علی‌رضا داودنژاد برای اکران در ماه رمضان در سه بسته پنج‌تایی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شده‌اند.

وزارت ارشاد هنوز مجوز پخش این فیلم‌ها را صادر نکرده، اما به گفته هادی منبتی، مؤسسه «تصویر شهر» با وزارت ارشاد در حال گفت‌و‌گوست. چنانچه مجوز اکران این فیلم‌ها صادر شود، سینماداران می‌توانند در دو سانس اضافه که برای ماه رمضان در نظر گرفته شده، این فیلم‌ها را نمایش دهند.

نمایش فیلم‌های قدیمی سینمای ایران؛ راهی برای نجات گیشه؟

فیلم‌های «دلشدگان»، «ناخدا خورشید»، «پری»، «آژانس شیشه‌ای»، «مسافران»، «کمال‌الملک»، «کاغذ بی‌خط»، «هامون»، «لیلی با من است»، «رنگ خدا»، «زیر پوست شهر»، «گل‌های داوودی»، «بچه‌های آسمان»، «نیاز» و «ای ایران» از فیلم‌های قدیمی‌اند که اگر مجوز اکران دریافت کنند، در ماه رمضان در سینماهای کشور به نمایش درمی‌آیند. این فیلم‌ها همه به سینمای اجتماعی و هنری ایران تعلق دارند.

«رد کارپت» به جای «متروپل»

فیلم «رد کارپت» ساخته رضا عطاران هم قرار است در ماه رمضان اکران شود. بسیاری از تهیه‌کنندگان مایل نیستند خطر کنند و فیلم‌هایشان را در ماه رمضان به نمایش دربیاورند. احمد احمدی، تهیه‌کننده «ردکارپت» اما، به گفته خودش، برای به دست آوردن مخاطب برای این فیلم از فرصت ماه رمضان استفاده کرده است. در این فیلم که دومین ساخته رضا عطاران است، فردی که به سینما عشق می‌ورزد، برای ملاقات استیون اسپیلبرگ خود را به جشنواره فیلم کن می‌رساند.

ابتدا قرار بود فیلم «متروپل»، ساخته مسعود کیمیایی، در ماه رمضان اکران شود. اما این فیلم را از برنامه خارج کردند و به جای آن فیلم «رد کارپت» را در برنامه گنجاندند. هر دو این فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده‌اند. «رد کارپت» به دلیل مضمون نسبتاً تازه و بیان طنزآمیزش با استقبال منتقدان روبه‌رو شد، «متروپل» را اما هو کردند و کیمیایی را به واکنش واداشتند. موضوع این فیلم هم از قضا «سالن سینما» به عنوان یک مکان امن و محلی است که پلیدی جهان، به درون آن راه پیدا نمی‌کند.

۱۰ فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۹۲

رقم‌ها به میلیون تومان

سه میلیون بلیت رایگان برای کارمندان

بنا به آمارهای تأیید نشده و مورد تردید که از پرفروش‌های سینمای ایران به طور جسته و گریخته در رسانه‌ها انتشار یافته، به تدریج در طی فقط چهار سال سینمای ایران بیش از ۷۰ درصد از مخاطبانش را از دست داده است. میانگین تماشاگران یک فیلم در سراسر ایران فقط ۱۷۴ هزار نفر است؛ این یعنی: ۲/۳ درصد جمعیت کشور.

صندلی‌های خالی سینما، سازمان سینمایی کشور را به واکنش واداشته است: در خرداد ماه «بسته سیاست‌های سینمایی دولت تدبیر و امید» تصویب شد. به موجب این آیین‌نامه قرار است که در آینده وزارت ارشاد فقط از دو فیلم سینمای «فاخر» که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده باشد، حمایت مالی کند. سقف این حمایت هم از ۴۰۰ میلیون تومان نباید فراتر رود.

همچنین پیش‌بینی شده است که سازمان سینمایی کشور به کارمندان دولت و بازنشستگان کارت «یارانه سینما» بدهد. ارزش این کارت هزار تومان است و به سه میلیون نفر تعلق می‌گیرد. یعنی: سه میلیون بلیت رایگان برای کارمندان و بازنشستگان. همچنین دولت متعهد شده که به بخش خصوصی برای بازسازی ۲۵ سالن سینما کمک کند.

با این‌حال، استقبال مردم از فیلم‌های مجانی در طرح «سلام سینما» و همچنین در نمایش رایگان فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در میدان امام حسین و در برخی محلات فقیرنشین تهران نشان داد که ظاهراً مردم فقط وقتی آمادگی دیدن فیلم‌های مورد وثوق سازمان سینمایی کشور را دارند که بلیت آن رایگان باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سهیل

    1000 تومان ؟؟با این پول که تو بدترین سینمای تهران تو روزی که نصف قیمتم هست که نمیتونن برن سینما. اون 2 تا فیلم فاخرشونم از الان برا امسال معلومه1-شیار143 2-رستاخیز