ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق: حمله ارتش به داعش، رایزنی احزاب برای دولت جدید

ارتش عراق عملیات گسترده‌ای را علیه تندروهای اسلامی داعش در تکریت با هدف بازپس‌گیری آن آغاز کرد. همزمان رایزنی احزاب سیاسی در مورد تشکیل دولت جدید آن کشور ادامه دارد.

ارتش عراق، شنبه (۲۸ ژوئن / ۷ تیر) عملیات بزرگی را برای پس گرفتن شهر مهم تکریت از تندروهای اسلامی «داعش»، گروه دولت اسلامی عراق و شام، آغاز کرد.

ارتش عراق با نیروهای آمریکایی در عملیات جاری خود همکاری می‌‌کند

خبرگزاری آلمان به نقل از نیروهای دولت عراق نوشت که آن‌ها توانسته‌اند در این فاصله، روستای العوجا در جنوب تکریت را پس بگیرند.

این روستا در شهر تکریت زادگاه صدام حسین، حاکم سابق عراق و محل دفن وی پس از اعدام او در سال ۲۰۰۶ است.

اقدام تازه ارتش عراق، بزرگ‌ترین عملیات از آغاز پیشروی‌های داعش  در آن کشور در حدود سه هفته قبل است.

به گزارش رسانه‌های عراقی، ژنرال قاسم عطا، سخنگوی نیروهای مسلح، گفته است که در عملیات جاری، نظامیان عراقی با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کنند تا «اهداف مهم» را برای مقابله با شبه‌نظامیان داعش شناسایی کنند.

در مجموع حدود ۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند که بسیاری از آن‌ها جزو نیروهای ویژه ایالات متحده هستند.

روز شنبه سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، اعلام کرد که کشورش نمی‌خواهد «بدون هیچ اقدامی» پیشروی داعش را شاهد باشد.

رایزنی احزاب سیاسی

بنا بر گزارش «رویترز»، احزاب سیاسی عراق در باره تشکیل دولتی جدید رایزنی کرده‌اند. از دید دولت آمریکا که برای حمایت از عراق در برابر تندروهای اسلامی وارد عمل شده، شیعیان نباید در دولت بعدی گروه غالب باشند.

یک نماینده ائتلاف ملی متعلق به شیعیان گفته است:«سه روز آینده برای رسیدن به توافق بر سر ترکیب دولت آینده بسیار مهم هستند.»

همچنین احزاب سنی عراق نیز از تمایل به نشست مشترک خبر داده بودند.

روز جمعه (۲۷ ژوئن / ۶ تیر) آیت‌الله علی سیستانی، مرجعیت شیعه در عراق، در قبال تشکیل دولت جدید آن کشور موضع گرفت. وی از گروه‌های سیاسی خواست هر چه سریع‌تر پیش از تشکیل جلسه مجلس عراق در روز سه‌شنبه (۱ ژوئیه / ۱۰ تیر)، بر سر دولت آینده به توافق برسند.

اگر چه مالکی در پی ادامه کار در سمت نخست‌وزیر است، اما در حزب خود او، «دولت قانون» نیز، بر این باور‌ند که رئیس دولت بعدی بهتر است فردی غیر از مالکی باشد که فضای سیاسی را کم‌تر با دودستگی رو‌به‌رو کند.

اهل سنت عراق به نخست‌وزیر کنونی این ایراد را مطرح می‌کنند که آنها را تا حد زیادی از قدرت سیاسی دور نگه‌ داشته است.

پیوستن طایفه‌های سنی به داعش

در این میان بعضی از طایفه‌های سنی ناراضی عراق نیز به شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی عراق و شام پیوسته‌اند که در حال حاضر بسیاری از مناطق سنی‌نشین شمال و غرب آن کشور را در اختیار دارند.

هلیکوپترهای ارتش عراق روز جمعه موفق شده بودند به مواضع تندروهای سنی‌مذهب داعش در تکریت حمله کنند که به‌تازگی آن شهر را تصرف کرده‌اند.

درگیری‌ها در محوطه دانشگاه تکریت رخ داد که محل تبادل آتش هلیکوپترهای ارتش عراق و داعش بود.

یکی از سه هلیکوپتری که در صدد بودند نیروهای دولتی را در ورزشگاه دانشگاه تکریت پیاده کنند، بر اثر تیراندازی تندروهای اسلامی سقوط کرده است.

نیروهای گروه داعش تکریت را در روز ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) تصرف کردند.

اعدام‌های دسته‌جمعی

گروه داعش که در سوریه نیز می‌جنگد، در پی ایجاد حکومت اسلامی بنیادگرایی فراتر از مرزهای کنونی عراق است. داعش سعی دارد با روش‌های افراطی مانند اعدام‌های گروهی سلطه خود را تثبیت کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر گزارش داده که براساس عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای ظاهراَ در تکریت اعدام‌های دسته‌جمعی صورت گرفته است. این سازمان شمار کشته‌ها را دست کم ۱۹۰ نفر ارزیابی کرده است.

بعضی از اعدامیان گروه داعش از میان نظامیان عراقی بوده‌اند.

در درگیری‌های جاری عراق تعداد زیادی از اتباع خارجی ساکن آن کشور نیز با دشواری‌هایی روبه‌رو شده یا به گروگان گرفته شد‌ه‌اند.

رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند که روز جمعه نزدیک ۱۰۰۰ شهروند چینی در نیروگاهی در عراق گیر افتاده بودند.

بر اساس آمارها، حدود ۱۰ هزار چینی در عراق حضور دارند که بیشتر آن‌ها در زمینه صنعت نفت در مناطق امن فعال‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    مالکی نوکر و جیره خوار ایران باید برود . حتی فسیلهای مذهبی مانند سیستانی هم از ترس و وحشت زیاد ، همین مسئله را عنوان کرده اند و خواهان برکناری مالکی هستند . اما در ایران آقا و نوچه های قاچاقچی پاسدارش میگویند نه و اصرار دارند که نوکرشان در مسند قدرت بماند . از طرفی دیگر شیطان بزرگ ( آمریکا ) اعلام کرده که ژست دموکراسی خواهانه دیگری گرفته و از یک طرف قول همکاری با دولت مالکی را داده و از طرف دیگر به دروغ و برای تظاهر و هم سوئی با ملت عراق و جامعه بین المللی میگوید مالکی باید برود . کدام دولت عاقلی علنآ اعلام میکند که در حال شناسایی و جمع آوری اطلاعات و بعد هم حمله هوائی به مواضع داعش است ؟ آیا دادن این اطلاعات به داعش برای آمادگی قبلی و رهنمون ساختن افراد و فرماندهانش برای مخفی کردن ادوات و خودروهای نظامی و یک بازی و تظاهر نظامی بدون تلفات نیست ؟ امان از این سیاستهای کثیف آمریکا و نوکرانش در منطقه .

  • kaywandrodi

    ثبات سیاسی لزوما متناظر با اقتدار سیاسی نیست! در میانتیترهای شما آمده است :پیوستن طایفه های سنی به داعش ــ اعدامهای دسته جمعی!! چرا هیچکس نمی گوید رژیم مالکی سرسپرده رژیم همسایه بود مشروعیت امر مهمیست دوستان رادیوزمانه بهتر بود در ابتدای گزارش به برخاسته ی اجتماعی هم اشاره ای میکردین به شخصه معتقدم این تبعیضه و الا چرا باید چند شهر سنی نشین بدون مقاومت تسلیم داعش بشه حتی اگر تشکیلات بعث به جریان افتاده و بیشترین توان خود را برای براندازی به کار گرفته باشد باید مقاومت میشد!