ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ششمين دور مذاکرات هسته‌ای از ۱۱ تیر آغاز می‌شود

در صورت توافق بر سر اين پيش‌نويس وزرای خارجه شش کشور طرف مذاکره جهت توافق نهايی در وين گردهم می‌آيند. هنوز مقدمه پيش‌نويس توافق جامع، به دليل «اختلاف بر سر تعداد سانتريفوژهای ايران» تدوين نشده است.

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بين‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرد که دور ششم مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ از ۱۱ تا ۲۹ تيرماه (۲ الی ۲۰ ژوئیه) در شهر وين برگزار می شود.

از چپ به راست تیم مذاکره‌کنندع هسته‌ای ایران: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، مجید تخت‌روانچی و عباس عراقچی معاونان او

به گزارش خبرگزاری فارس، در اين دور از مذاکرات قرار است متن پيش‌نويس توافقنامه جامع هسته‌ای به‌رياست محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نوشته شود. در صورت توافق بر سر اين پيش‌نويس، وزرای خارجه شش کشور طرف مذاکره، جهت توافق نهايی در وين گردهم می‌آيند.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران، اين خبر را درحالی اعلام کرده است که پس از پنجمين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵، ظريف از اختلاف نظر موجود بین ایران و اتحادیه اروپا هم در مورد محتوا هم در مورد نحوه نگارش متن توافق‌نامه خبر داده بود.

مذاکرات پیش رو ششمين دور از گفت‌وگوهايی است که بعد از توافق موقت ژنو با هدف دستيابی به راهکاری جامع و بلندمدت انجام می‌گیرد؛ توافقی که طبق آن ايران بايد بخش‌های بحث‌برانگيز برنامه هسته‌ای خود را در مقابل کاهش تدريجی تحريم‌های بين‌المللی متوقف می‌کرد.

مقدمه پيش‌نويس توافق جامع، به دلایلی از جمله «اختلاف بر سر تعداد سانتريفوژهای ايران» تدوين نشده است.

از دیگر موارد اختلاف، تعيين وضعيت راکتور آب سنگين اراک است که ايالات متحده و متحدانش خواهان خنثی شدن آن هستند. اين راکتور برای ایران، خط قرمز مذاکرات با اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

کشورهای غربی معتقدند از زمان راه‌اندازی و استفاده از تأسيسات آب سنگين اراک، همواره در این مرکز پلوتونيوم ۲۳۹ تولید شده است. از این ایزوتوپ می‌توان در ساخت بمب هسته‌ای استفاده کرد. اين در حالی است که ايران می‌گويد، تأسيسات آب سنگين اراک، برای توليد ايزوتوپ درمانی راه اندازی شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.