ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان کری: هنوز ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران روشن نیست

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دولت ایران هنور برنامه‌ای ارائه نکرده است که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور را نشان بدهد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دولت ایران هنور برنامه‌ای ارائه نکرده است که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور را نشان بدهد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، جان کری این نکته را عصر روز دوشنبه نهم تیرماه سال جاری در حالی اعلام کرد که بیل برنز معاون اول وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در دور ششم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (دوم تا پانزدهم ژوئیه) پیرامون حل مسئله هسته‌ای ایران شرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه منتشر شده تاکید کرده است که تهران یا باید در راستای «اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای» خود حرکت کند یا «یک فرصت تاریخی را برای پایان دادن به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک و بهبود زندگی ملت خود را از دست بدهد».

دور پنجم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور ۱۶تا ۲۰ ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خرداد) برگزار شد.

این مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا و معاونان وزیران امور خارجه شش کشور عضو گروه ۱+۵ (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) صورت گرفت.

این پنجمین دور از گفت‌وگوهایی بود که بعد از توافق موقت ژنو با هدف دستیابی به راهکاری جامع و بلندمدت انجام گرفت؛ توافقی که طبق آن ایران باید بخش‌های بحث‌برانگیز برنامه هسته‌ای خود را در مقابل کاهش تدریجی تحریم‌های بین‌المللی متوقف می‌کرد.

دیپلمات‌های گروه ۱+۵ پیش‌تر مذاکرات وین را «سخت و جدی» توصیف و بعضی از آن‌ها نیز به وجود نشانه‌های مثبت در این دور از مذاکرات برای توافق نهایی اشاره کرده بودند.

روز پنج‌شنبه، ۲۹ خرداد نیز اعلام شد که مذاکرات پیشرفت محسوسی نداشته‌ و مقدمه پیش‌نویس توافق جامع، به دلیل «اختلاف بر سر تعداد سانتریفوژهای ایران» تدوین نشده است.

پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای 

محمدجواد ظریف پس از پایان دور پنجم مذاکرات  در نشستی خبری در مورد متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای گفت که در دور پنجم مذاکرات روی نگارش این پیش‌نویس کار کرده‌اند، ولی هنوز متنی به این عنوان تهیه نشده است.

به گفته وی هنوز «در برخی مسائل هم درباره محتوا و هم نحوه نگارش اختلاف نظر هست».

بر این اساس، ماحصل پنج روز رایزنی فشرده و سنگین در پنجمین دور مذاکرات در پایتخت اتریش، تنها تدوین بخش کوتاهی از مقدمه توافق جامع بوده است.

ایران و ۱+۵ هیچکدام گزارش رسمی از مفاد مذاکرات ارائه ندادند. اختلاف نظر طرفین بر سر رآکتور آب سنگین اراک، محدودیت در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، برنامه موشکی و تعیین تکلیف ابعاد نظامی احتمالی هم‌چنان حل نشده باقی مانده‌اند. خواست محوری ایران نیز برای برداشته شدن یک‌باره تحریم‌ها با توافق جامع نیز از سوی آمریکا بی‌پاسخ مانده است.

وزیر امور خارجه ایران چندی پیش گفت بر اساس توافق ژنو، مهلت رسیدن به توافق نهایی یک سال است و با پایان این مهلت معلوم می‌شود که گفت‌وگوها موفق بوده‌اند یا خیر.

او روز یکشنبه اول تیر ۱۳۹۲ اعلام کرد که تیم مذاکره‌کننده ایران برای به سرانجام رساندن گفت‌وگوها تا ۲۹ تیر تلاش خواهد کرد، ولی اگر تا ‌آن زمان موفق نشد، توافق ژنو را در اختیار دارد.

ظریف یادآور شد که اگر توافق حاصل نشود، هر دو طرف این حق را دارند که به سیاست‌های قبل از توافق ژنو بازگردند و این شامل طرف ایرانی نیز می‌شود.

عباس عراقچی، معاون ظریف حتی احتمال داد که ایران دوباره به غنی‌سازی ۲۰ درصدی بازگردد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    و.... برنامه‌ای ارائه نکرده است که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای را نشان بدهد.!! منتظرباش تا بمب را بسازند بعدا ارایه میکنند!

  • بهنام

    متاسفانه و تا زمانی که خامنه ای و برادران قاچاقچی سپاه در راس امور هستند ، توافق خوبی حاصل نخواهد شد و اگر یک توافق نیم بند هم حاصل شود ، دوباره خود حضرات قواعد بازی را عوض میکنند . اینها فقط با دروغ و نیرنگ و ریا پیش میروند و از راستی و صداقت هیچ بوئی نبرده اند .

  • Samad

    خیلی جالبه که اگر بگن نظامی بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران مشخص نیست مثبت تلقی میشه و لی اگه بگن ماهیت صلح آمیزش روشن نیست منفی . چه می کنه این زبان با برنامه ای که اصولاً ماهیتش مشخص نیست!